Versnellingsbak Corsa C zit soms vast onder het rijden

Forumindex Forums Modellen Corsa Versnellingsbak Corsa C zit soms vast onder het rijden

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18506317
    Robert_T
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 April 2020

      Beste lezers,

      De versnellingsbak van mijn Corsa schakelt in principe heel soepel. Maar af en toe heb ik toch een probleem, namelijk dat de pook vast zit als ik onderweg ben. Het gebeurde twee keer toen ik stilstond bij een verkeerslicht en wilde wegrijden, en drie keer toen ik al reed en moest op- of terugschakelen. Gelukkig kon ik de pook steeds loskrijgen door (soms onder het rijden) het contact uit te zetten en te herstarten. Hebben jullie enig idee wat er loos kan zijn?

       

      Misschien hebben jullie nog wat aan deze informatie:

      1 Het gebeurde vorig jaar een het jaar daarvoor een keer (maakte me er toen geen zorgen over), maar nu opeens drie keer in drie weken tijd.

      2 Het gebeurde nooit op de heenweg, maar alle keren op de terugweg. Meestal na enkele minuten. Dus misschien dat het afkoelen en daarna weer opwarmen van de verschillende materialen van invloed is?

      3 De bak heeft inmiddels nieuwe versnellingsbakolie, maar dat heeft niet geholpen.

      4 Ik las iets op dit forum over plastic in plaats van metalen delen in het schakelmechaniek. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?

      5. De kilometerstand is 162.000. Hij is altijd goed onderhouden geweest. (Ik ben de tweede eigenaar.)

      Ik ben overigens uiterst tevreden met mijn Corsa C 1.2 Twinport uit 2006: start altijd, stuurt lekker, is best zuinig, hij is klein maar toch ruim genoeg en hij blijkt super betrouwbaar. Dit is het eerste mankement dat ik ermee heb.

      Groet, Robert

       

       

       

      #18540241
      Robin
      Deelnemer
        Lid sinds:
        15 July 2023

        Is het probleem inmiddels opgelost? Wij momenteel hetzelfde probleem.

        #18540258
        Robert_T
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 April 2020

          Nee, het is nog niet opgelost. In de eerste maanden viel er nog wel mee te leven, maar de laatste tijd, vooral op hele warme dagen, lijkt het erger te worden. Dan helpt het even uitzetten en herstarten van de motor ook niet meer. Dan moet ik een minuutje stil staan. Op koelere dagen, zoals gisteren, komt het minder en soms helemaal niet voor.

          Een garagemonteur adviseerde de bak en koppeling te vervangen (€ 1750), maar de garages hebben het druk momenteel, dus het is nog niet gebeurd. Maar het gaat binnenkort wel gebeuren.

          #18540265
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Meestal liggen deze problemen helemaal niet aan de bak.

             

            Even alle schakelstangen en kogels controleren op speling. Waarschijnlijk zijn de kogels versleten of zijn ze niet goed bevestigd.

            #18548264
            Robert_T
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 April 2020

              Inmiddels is het probleem opgelost!

              Ik was bij een tweetal andere garages geweest en deze vertelden beide dat het niet de versnellingsbak de veroorzaker is, maar de koppeling. Dus er zit nu een nieuwe koppeling in (€ 580 materiaal + arbeid). Nu schakelt hij zonder onderweg weer vast te zitten, dus dat rijdt heel wat veiliger en relaxter.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.