verschil x18xe1 en z18xe

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren verschil x18xe1 en z18xe

23 berichten aan het bekijken - 26 tot 48 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Berichten
  • #17474929
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    Dat is wel een Goeie inderdaad…

    Als er evenveel tanden op de Schijf al;s op de krukaspoeli zitten, en het platte vlak zit op het zelfde meetpunt, dan zou het moeten gaan uiteraard.

    Willem

    #17474930
    CQPV6
    Bijdrager
    • Topics 13
    • Reacties 520
    Lid sinds:
    8 October 2008

    Ja en dat is nou net even de vraag :D … Kan het nergens vinden, op engelse forum staat er wel wat over maar niemand die het al eens geprobeerd heeft… ik heb ook niet zo’n motor los liggen om te kijken…

    #17474931
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    Ik vind het ook zonde het Carter los te halen van mijn X18XE1..

    Willem

    #17474932
    CQPV6
    Bijdrager
    • Topics 13
    • Reacties 520
    Lid sinds:
    8 October 2008

    Dat kan de bedoeling ook niet wezen Wim :D

    Maar is er toevallig iemand die een Z18XE krukas los heeft liggen of een motor zonder carter oid en daar een plaatje van kan schiet ivm de toerenschijf die ergens bij cil 3 of 4 moet zitten. En of dat overeen komt met de krukaspully op de buitenzijde…

    #17474933
    CQPV6
    Bijdrager
    • Topics 13
    • Reacties 520
    Lid sinds:
    8 October 2008

    nog niemand met deze materie in aanraking geweest ondertussen? ;)

    #17474934
    georgie
    • Topics 9
    • Reacties 57
    Lid sinds:
    15 July 2004

    Ik heb heb vorige week de gok genomen om een x18xe1 motor als vervangingsmotor in mijn corsa C gsi te plaatsen waar eerst een z18xe in zat en het loopt perfect zonder foutcodes! Ik heb ook lang zitten zoeken op het internet maar kon niemand vinden die hetzelfde eens heeft geprobeerd. Enige wat je moet doen is de stekker van de krukasposisitie sensor verplaatsen naar de poelie zijde. Bij de 3 polige krukaspositiesensor moet je de mantel verbinden met een massa punt.

    #17474935
    the-duke
    Bijdrager
    • Topics 22
    • Reacties 321
    Lid sinds:
    10 August 2007

    Misschien een gekke vraag, maar waarom heb je dat eigenlijk gedaan ? (de Z18XE eruit en een x18xe1 erin)

    Gr,
    The Duke

    #17474936
    georgie
    • Topics 9
    • Reacties 57
    Lid sinds:
    15 July 2004

    Heb alleen de draaiende gedeelte van de x18xe1 gebruikt (onderblok, kop), dus nog gewoon de z18xe in- en uitlaat spruitstuk erop. Schijnt dat de x18xe1 zelfs een iets lichtere krukas heeft omdat daar geen krans op zit voor de krukaspositie sensor. Maar de reden dat ik een x18xe1 motorblok heb genomen is omdat ik een motor kon krijgen met zeer weinig gedraaide km’ers voor een leuke prijs. Ik weet niet of je iets merkt van de lichtere krukas maar de motor loopt wel lekker fel, is echt een genot om mee te rijden!

    Om nog even een tip toe te voegen aan mijn voorgaande reactie: Knip de 3polige aansluit stekker van de krukaspositiesensor van een x18xe1 kabelboom. Vervolgens knip je de 2polige stekker van je Z18XE kabelboom eraf. Zodra je die stekker knipt zie je dat er nog een 3e draad bij inzit voor de massa, nu kun je de 3 polige stekker die je van de X18XE1 kabelboom eraf geknipt hebt hierop solderen en ziet het er allemaal origineel uit!

    #17474937
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    een versleten X18XE1 uit elkaar gehaald, zit geen sensorwiel in voor de Krukasensor..

    Willem

    #17474938
    georgie
    • Topics 9
    • Reacties 57
    Lid sinds:
    15 July 2004

    Daarom is de gewicht van de krukas ook lager :thumbup

    #17474939
    CQPV6
    Bijdrager
    • Topics 13
    • Reacties 520
    Lid sinds:
    8 October 2008

    oke, dus jij heb nu een X18XE1 krukassensor aan je Z18XE kabelboom en computer geknutseld en dit draait zonder problemen? :thumbup :thumbup :thumbup
    Super jah :thumb kun je hem ook gewoon uitlezen en zo? En is de stekker van de sensor uitgerust met dezelfde kleuren draad als de Z18XE boom? zeg maar kleur op kleur, en die over is aan massa?

    #17474940
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    Ik niet, heb alleen een Verrote (dat is nirmaal bij een X18XE1 geloof ik) X18XE1 motor uit elkaar gerukt voor oud ijzer.

    Willem

    #17474941
    CQPV6
    Bijdrager
    • Topics 13
    • Reacties 520
    Lid sinds:
    8 October 2008

    had het niet tegen jou Wim :D maar tegen georgie :vertag

    #17474942
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    solly

    #17474943
    coupegek
    Bijdrager
    • Topics 16
    • Reacties 122
    Lid sinds:
    22 November 2006

    dus als je een z18xe hebt waarvan de krukassenor niet meer communiceerd op de oude locatie, zou je een nieuwe senor bij de krukaspoelie kunnen monteren en dat zou dan ook probleemloos moeten lopen toch ?

    #18384470
    Keesvec
    Bijdrager
    • Topics 5
    • Reacties 12
    Lid sinds:
    13 December 2017

    Even een vraag omtrent dit onderwerp

    kan je de bobinerail zo overzetten van elkaar?

    ik heb een x18 en kan een bobine van een z18 overnemen maar gaat dit goed?

    #18384487
    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 8330
    Lid sinds:
    8 September 2009

    Helaas gaat dat niet, je zult dan een echt een X18XE1 bobine moeten kopen.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18384554
    Keesvec
    Bijdrager
    • Topics 5
    • Reacties 12
    Lid sinds:
    13 December 2017

    Waarom gaat dat niet dan?

    #18384561
    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 8330
    Lid sinds:
    8 September 2009

    Correctie past wel, de X18XE1 , Z18XE, Z18XEL hebben dezelfde bobine. De Z18XER heeft weer een andere.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18384566
    Keesvec
    Bijdrager
    • Topics 5
    • Reacties 12
    Lid sinds:
    13 December 2017

    :dank-u:

    #18406647
    pimmutje
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 30
    Lid sinds:
    4 November 2015

    <p style=”text-align: left;”>Even een stomme vraag past toevallig ook de x18xe1 uitlaatspruit stuk op een z18xe?</p>

    #18406650
    pimmutje
    Bijdrager
    • Topics 6
    • Reacties 30
    Lid sinds:
    4 November 2015

    <p style=”text-align: left;”>Ooo laat maar zie net dat daar geen lambda gat in mijn excusses</p>

    #18406663
    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 8330
    Lid sinds:
    8 September 2009

    Meet principe van beide sensoren is gelijk, de 3 aderige heeft enkel een extra massa aansluiting. Dus monteer je Z18XE aanbouwdelen kun je de 3 polige stekker van de X18XE1 gebruiken, dan moet je de bruine enkel aan de massa verbinden, grijsrood en grijszwart is gewoon 1 op 1 verbinden kleur op kleur.

    En dan moet je natuurlijk ook de krukaspoelie gebruiken van de X18XE1.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

23 berichten aan het bekijken - 26 tot 48 (van in totaal 48)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.