Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › verschil x18xe1 en z18xe
- Dit onderwerp bevat 47 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 januari 2021om 15:22 door Haasje17.
-
AuteurBerichten
-
20 mei 2012 om 09:12 #17474929
Dat is wel een Goeie inderdaad…
Als er evenveel tanden op de Schijf al;s op de krukaspoeli zitten, en het platte vlak zit op het zelfde meetpunt, dan zou het moeten gaan uiteraard.
Willem
20 mei 2012 om 10:11 #17474930Ja en dat is nou net even de vraag :D … Kan het nergens vinden, op engelse forum staat er wel wat over maar niemand die het al eens geprobeerd heeft… ik heb ook niet zo’n motor los liggen om te kijken…
20 mei 2012 om 17:20 #17474931Ik vind het ook zonde het Carter los te halen van mijn X18XE1..
Willem
21 mei 2012 om 10:18 #17474932Dat kan de bedoeling ook niet wezen Wim :D
Maar is er toevallig iemand die een Z18XE krukas los heeft liggen of een motor zonder carter oid en daar een plaatje van kan schiet ivm de toerenschijf die ergens bij cil 3 of 4 moet zitten. En of dat overeen komt met de krukaspully op de buitenzijde…
7 september 2012 om 11:32 #17474933nog niemand met deze materie in aanraking geweest ondertussen? ;)
16 november 2012 om 01:06 #17474934Ik heb heb vorige week de gok genomen om een x18xe1 motor als vervangingsmotor in mijn corsa C gsi te plaatsen waar eerst een z18xe in zat en het loopt perfect zonder foutcodes! Ik heb ook lang zitten zoeken op het internet maar kon niemand vinden die hetzelfde eens heeft geprobeerd. Enige wat je moet doen is de stekker van de krukasposisitie sensor verplaatsen naar de poelie zijde. Bij de 3 polige krukaspositiesensor moet je de mantel verbinden met een massa punt.
16 november 2012 om 18:37 #17474935Misschien een gekke vraag, maar waarom heb je dat eigenlijk gedaan ? (de Z18XE eruit en een x18xe1 erin)
Gr,
The Duke17 november 2012 om 17:30 #17474936Heb alleen de draaiende gedeelte van de x18xe1 gebruikt (onderblok, kop), dus nog gewoon de z18xe in- en uitlaat spruitstuk erop. Schijnt dat de x18xe1 zelfs een iets lichtere krukas heeft omdat daar geen krans op zit voor de krukaspositie sensor. Maar de reden dat ik een x18xe1 motorblok heb genomen is omdat ik een motor kon krijgen met zeer weinig gedraaide km’ers voor een leuke prijs. Ik weet niet of je iets merkt van de lichtere krukas maar de motor loopt wel lekker fel, is echt een genot om mee te rijden!
Om nog even een tip toe te voegen aan mijn voorgaande reactie: Knip de 3polige aansluit stekker van de krukaspositiesensor van een x18xe1 kabelboom. Vervolgens knip je de 2polige stekker van je Z18XE kabelboom eraf. Zodra je die stekker knipt zie je dat er nog een 3e draad bij inzit voor de massa, nu kun je de 3 polige stekker die je van de X18XE1 kabelboom eraf geknipt hebt hierop solderen en ziet het er allemaal origineel uit!
18 november 2012 om 22:54 #17474937een versleten X18XE1 uit elkaar gehaald, zit geen sensorwiel in voor de Krukasensor..
Willem
22 november 2012 om 15:56 #17474938Daarom is de gewicht van de krukas ook lager :thumbup
3 januari 2013 om 17:06 #17474939oke, dus jij heb nu een X18XE1 krukassensor aan je Z18XE kabelboom en computer geknutseld en dit draait zonder problemen? :thumbup :thumbup :thumbup
Super jah :thumb kun je hem ook gewoon uitlezen en zo? En is de stekker van de sensor uitgerust met dezelfde kleuren draad als de Z18XE boom? zeg maar kleur op kleur, en die over is aan massa?7 januari 2013 om 21:43 #17474940Ik niet, heb alleen een Verrote (dat is nirmaal bij een X18XE1 geloof ik) X18XE1 motor uit elkaar gerukt voor oud ijzer.
Willem
10 januari 2013 om 23:47 #17474941had het niet tegen jou Wim :D maar tegen georgie :vertag
16 januari 2013 om 23:13 #17474942solly
26 januari 2013 om 21:03 #17474943dus als je een z18xe hebt waarvan de krukassenor niet meer communiceerd op de oude locatie, zou je een nieuwe senor bij de krukaspoelie kunnen monteren en dat zou dan ook probleemloos moeten lopen toch ?
2 augustus 2020 om 19:40 #18384470Even een vraag omtrent dit onderwerp
kan je de bobinerail zo overzetten van elkaar?
ik heb een x18 en kan een bobine van een z18 overnemen maar gaat dit goed?
2 augustus 2020 om 23:34 #18384487Helaas gaat dat niet, je zult dan een echt een X18XE1 bobine moeten kopen.
3 augustus 2020 om 19:36 #18384554Waarom gaat dat niet dan?
3 augustus 2020 om 20:50 #18384561Correctie past wel, de X18XE1 , Z18XE, Z18XEL hebben dezelfde bobine. De Z18XER heeft weer een andere.
3 augustus 2020 om 22:14 #18384566:dank-u:
28 januari 2021 om 13:03 #18406647<p style=”text-align: left;”>Even een stomme vraag past toevallig ook de x18xe1 uitlaatspruit stuk op een z18xe?</p>
28 januari 2021 om 13:09 #18406650<p style=”text-align: left;”>Ooo laat maar zie net dat daar geen lambda gat in mijn excusses</p>
28 januari 2021 om 15:22 #18406663Meet principe van beide sensoren is gelijk, de 3 aderige heeft enkel een extra massa aansluiting. Dus monteer je Z18XE aanbouwdelen kun je de 3 polige stekker van de X18XE1 gebruiken, dan moet je de bruine enkel aan de massa verbinden, grijsrood en grijszwart is gewoon 1 op 1 verbinden kleur op kleur.
En dan moet je natuurlijk ook de krukaspoelie gebruiken van de X18XE1.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.