Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › verschil x18xe1 en z18xe
- Dit onderwerp bevat 47 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 januari 2021om 15:22 door Haasje17.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2009 om 17:49 #17209382
wat zijn de grote verschillen hier tussen? kan iemand mij dat vertellen? ivm onderdelen e.d.
4 april 2009 om 23:03 #17474905X18XE1:
Gasklep met gaskabel
Z18XE:
Elektrische gasklep.
verder weet ik het eigenlijk niet.
Willem
6 april 2009 om 19:56 #17474906oke dankje!
maar wim, als jij het verder niet weet…..wie moet het dan wel weten? hahahaha
6 april 2009 om 21:23 #17474907Vrijwel gelijk aan onderdelen
motoren schelen niks
17 mei 2009 om 08:58 #17474908Had ergens gelezen (ook een reactie van WimV6 dacht ik) dat de X-blokken een bigblock was en de Z-blokken smallblocks, of haal ik nu zaken door elkaar. En zo nee, hoe herken je een bigblock en een smallblock?
Naar ik begreep zou de Z18XE uit de Z16 stammen. Hebben we het hier dan over een lange(re) slag 1800 dan de X18 die uit een X20 ontwikkeld zou zijn? Is het dan dat de X18 toerengewilliger is dan de Z18xe?
Grtz,
Aad
17 mei 2009 om 09:51 #17474909de X18XE1 en Z18XE zijn smallblocks.
Nog een verschil :
een Z18XE heeft 2 lambdasondes 1 voor de katalysator en 1 na de katalysator (de 2e is om de katalysator te controleren).
En de katalysator zit direct na het uitlaatspruitstuk.17 mei 2009 om 10:26 #17474910origineel gepost door jsgsi
de X18XE1 en Z18XE zijn smallblocks.Nog een verschil :
een Z18XE heeft 2 lambdasondes 1 voor de katalysator en 1 na de katalysator (de 2e is om de katalysator te controleren).
En de katalysator zit direct na het uitlaatspruitstuk.Allebei smallblocks … OK :)
Sjips … dat wordt dus problemen als je zomaar de kat er tussenuit sloopt, ben ik bang …..
Grtz,
Aad ~ Doix
17 mei 2009 om 11:11 #17474911verschil bigblock en small block is goed te hrekennen hoor.
Bigblock heeft geen kunstof kap over de motor, de smallblock wel.
Bigblock 1.8 16V (X18XE), 2.0 16V (X20XEV) en 2.2 16V (X22XE Y22XE Z22XE) motoren:
smallblock 1.6 16V (X16XEL-II Z16XE), 1.8 16V (X18XE1 Z18XE) motoren:
Willem
26 mei 2009 om 20:05 #17474912AnoniemLid sinds:
1 January 1970hoeveel kw/pk levert een z 1.8xe dan
heb onlangs een vectra station gekocht met zo,n tor er in;)
26 mei 2009 om 20:50 #17474913125pk
Willem
27 mei 2009 om 08:10 #17474914Of 122 toch? Althans bij de mijne staat 90kW / 122pk opgegeven.
Grtz,
Aad ~ Doix
27 mei 2009 om 14:09 #17474915AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Doix
Of 122 toch? Althans bij de mijne staat 90kW / 122pk opgegeven.Grtz,
Aad ~ Doix
122 1125 maakt het hem ook niet meer
opzich is dat mooi zat
m,n vrouwtje rijd er in
was meer nieuwschierigheidtis toch geen race wagen
daar heb ik wel wat anders voor:P
thanks voor de snelle reply:thumbup3 juni 2009 om 09:31 #17474916AnoniemLid sinds:
1 January 1970welke olie wordt er voorgeschreven voor de
z1.8xe??3 juni 2009 om 23:20 #17474917Ik gebruik ook in deze motoren VOL synthetische 5w40 olie.
Willem
4 juni 2009 om 05:37 #17474918AnoniemLid sinds:
1 January 1970ok thanks
zal hem ff n beurtje geven
incl de juiste olie:thumbup6 juni 2009 om 09:26 #17474919z18xe heeft idd 125 pk-tjes. met een chippie van M-tech erin zit je op 140 pk
8 juni 2009 om 21:38 #17474920werkt dat bij die motor wel goed ja een chip zelfs als hij geen turbo heeft?
Wat voor eigenschappen krijg je dan?
hoeveel pk meer
hoeveel nm meer
verbruikt die dan ook minder of juist meer?ik zie die chip op de mtech site overigens niet staan
9 juni 2009 om 19:46 #17474921Ik ook niet … waar kan ik er wel meer over vinden?
Die 140pk, ik zie wel een vergelijkbare vermogenstoename geclaimd door EDS fahrzeugtechnik.Er wordt daar dus + 15pk en +20nm opgegeven en bij gelijk gebruik een iets minder brandstofverbruik.
Een vraag mijnerzijds: soms worden de vermogenstoenames geclaimd bij gebruik van RON95 brandstof. Is dat ook zo bij die M-tech chip of wordt daar ook RON98 voorgeschreven?
[EDIT]
Gevonden, althans bij de Corsa C:http://www.mathijssentechnics.nl/indexx.php?View=page&part_id=141151&hid=653&lhid=&lvid=&mid=97
Betekent dit dat deze chip of software 1 op 1 overgenomen kan worden voor bijvoorbeeld dezelfde motor in een Vectra C?
[/EDIT]Greetz,
Aad ~ Doix
9 juni 2009 om 20:35 #17474922ik had m-tech even een mailtje gestuurd maar daar hebben ze geen chip voor een z1.8xe motor en komt hij er ook niet.
Hoe zit dat eigenlijk met dat 1.8 blok wat in de astra h is geleverd met 140pk, wat is er anders aan dat blok ten opzichte van de z1.8xe
9 juni 2009 om 21:29 #17474923dat is volgens mij een Twinport motor
dat is weer met nokkenas timing verstelling en dat soort meuk.
deze motoren hebben zoals begrepen van een monteur van de dealer, ook geen hydraulische stoters meer.
Willem
10 juni 2009 om 16:54 #17474924origineel gepost door Spacejam
ik had m-tech even een mailtje gestuurd maar daar hebben ze geen chip voor een z1.8xe motor en komt hij er ook niet.Hoe zit dat eigenlijk met dat 1.8 blok wat in de astra h is geleverd met 140pk, wat is er anders aan dat blok ten opzichte van de z1.8xe
En dit dan?
http://www.mathijssentechnics.nl/indexx.php?View=page&part_id=141151&hid=653&lhid=&lvid=&mid=97
Of is dit toch een ander blok?
Grtz,
Aad
10 juni 2009 om 17:10 #17474925AnoniemLid sinds:
1 January 1970tjah lijkt erop dat dat inderdaad de z1.8xe is
maar ik heb er geen 395 euro voor over;)
17 juni 2009 om 14:27 #17474926origineel gepost door Doix
origineel gepost door Spacejam
ik had m-tech even een mailtje gestuurd maar daar hebben ze geen chip voor een z1.8xe motor en komt hij er ook niet.Hoe zit dat eigenlijk met dat 1.8 blok wat in de astra h is geleverd met 140pk, wat is er anders aan dat blok ten opzichte van de z1.8xe
En dit dan?
http://www.mathijssentechnics.nl/indexx.php?View=page&part_id=141151&hid=653&lhid=&lvid=&mid=97
Of is dit toch een ander blok?
Grtz,
Aad
ik heb me gsi bij mtech laten chippen en heb nu dus idd 140 pk. dus snap niet zo goed waarom zij dan zeggen dat er geen chip is voor de z18xe :hmmz
11 juli 2009 om 13:58 #17474927is die 15pk verschil ook echt merkbaar?
20 mei 2012 om 06:17 #17474928zo even een oud topic naar boven halen… Had deze laatst gevonden omdat het hier aan de orde was..
MAAR: er is (hier nog nergens vermeld) nog een groot verschil tussen deze twee:
De (driedraads) krukas sensor zit bij de X18XE1 op de krukaspully.. De Z18XE heeft echter een getande schijf in het blok op de krukas zitten en heeft zijn (tweedraads) krukassensor onder het oliefilterhuis in het blok zitten..
De Z18XE1 heeft wel dezelfde getande krukaspully en het bevestigingspunt zit er ook, maar de krukassensor zit dus voor in het onderblok. Nu weet ik dat 2-draads en 3-draads sensoren een ander meetprincipe hebben en dus ook ander motormanagement.. Maar is er iemand die een Z18XE vervangen heeft door een X18XE1 en alles heeft overgbouwd? Kijk de gasklep en het uitlaatspruitstuk zijn het punt niet, maar krijg ik de tweedraads sensor aan de praat op de krukaspully van de X18XE1? In de X18XE1 zit namelijk geen gat in de motor onder het oliefilterhuis en ik betwijfel of de getande schijf op de krukas zit.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.