Verschil tussen x16xel en z16xe

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18396722
    emir73
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 July 2016

      Goedendag..ik zit met een probleempje.. Heb een vectra b van 8-2000 met een x16xel motor. De distr.riem is geknapt, heb complete motor gedemonteerd en via een kennis andere motor bemachtigd. Nu ben ik er achter gekomen dat die motor een z16xe motor is. Visueel leek die het zelfde. Ik ben mij ervan bewust dat ik letterlijk alles over moet zetten(o.a injector rail, motor kabelboom, halve inlaatspruitstuk, egr.klep enz.enz).

      Nu heb ik geconstateerd dat de 2 nokkenaswielen waar de distr. riem op loopt iets anders zijn(diameter is zelfde) De nokkenas sensor heeft een andere vorm.

      Nu is mijn vraag, is een cilinderkop van een z16xe hetzelfde als een x16xel? Ivm kleppen, timing e.d.

      Gaat de x16xel ecu deze z16xe motor draaien?

      Alvast bedankt voor het advies.

      #18396746
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Als je alle aanbouwdelen over zet moet dat goed gaan

        #18397680
        emir73
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 July 2016

          De z16xe blok heeft 5 tanden minder op de distr.riem.omdat de rechter looprol meer naar rechts is.

          Moet ik nu ook het hele distributie set van de x16xel overzetten op de z16xe welke een langere riem heeft.alle tanden aantallen van de  pullies zijn het zelfde(nokkenas, krukas, water pomp enz..)

          Is de nokkenas (timing) van de z16xe motor hetzelfde als die van de x16xel?

          Volgens een monteur gaat de ecu van de x16xel motor de z16xe niet draaien omdat de z16xe een ander nokkenas heeft?

          #18397686
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Als het het geval is zoals je omschrijft komt die Z16XE niet uit een Vectra, maar een Astra of Zafira. In dat geval moet je dus de complete distributie omzetten van de X16XEL op de Z16XE, inclusief nokkenas en krukastandwiel en poelie.

            Nokkenassen van de Z16XE, Z14XE, X16XEL, X16XE, C16XE zijn allemaal uitwisselbaar.

            #18397692
            emir73
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 July 2016

              De z16xe komt uit een meriva automaat uit 2003.

               

              #18397719
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Het verschil van lengte van de riem zit hem in de ophanging van de motor die is anders bij de vectra dan bij de merriva. Dus je moet gehele distributie van een X16XEL monteren op de Z16XE om hem in de vectra te monteren.

                #18397737
                emir73
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  15 July 2016

                  OK… Dus nokkenassen zijn het zelfde(ivm timing).??en hoef ik het niet over te zetten.

                  #18397776
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Nokkenassen zelf niet tandwielen wel als ze verschillend zijn ten opzichte van je originele.

                    #18398083
                    emir73
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      15 July 2016

                      OK. Dank u.. U heeft mij heel erg geholpen. Het zweet brak me al uit bij het gedachte om ook  de nokkenassen te veranderen.

                       

                      Goed weekend gewenst.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.