Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › verschil tussen een turbo van een diesel en een benzine
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 augustus 2010 om 08:37 #17224585
hoi allemaal
ik vraag me al een tijdje af wat het verschil is van een turbo van een diesel en een benzine.kan men een turbo van een diesel ook op een benzinemotor zetten?11 augustus 2010 om 10:00 #17711012verschil tussen een turbo van een benzine en diesel is dat de een meer druk opbouwt dan de ander.
Dat verschil heeft te maken met actuator, niet met de turbo zelf.
Ook zal verschil zitten in de impellor bladen.
Onderling te wisselen kan, maar of het wijsheid is, durf ik niet te zeggen
11 augustus 2010 om 10:24 #17711013heb er ook naar zitten kijken,
maar werd mij telkens aan alle kanten afgeraden.
diesel turbo hebben vaak geen waterkoeling (benzine wel)
diesel turbo`s spoelen al bij 1500 tot 3000/ 3500 ongeveer
benziene auto`s trekken vaak door tot 6500 toeren of meer, waar de diezel turbo dan niet zo goed tegen zou kunnen (werd mij verteld)
ook viel mij op dat diesel turbo`s zoizo erg klein zijn ten op zichten van een benziene turbo van het zelfde aantal cc motor inhoud.
11 augustus 2010 om 11:15 #17711014Kan overigens wel een diesel turbo op een benzine auto.
Maar boven de 3000 toeren zal een grote turbo het over moeten nemen (bi turbo idee)
De reden waarom een kleine turbo op een diesel zit, is juist het lage toeren bereik.
Een grote turbo heeft veel druk nodig om te beginnen met spoelen.
En een diesel is al uit zen bereik als de grote turbo op druk begint te komen (vandaar de kleine turbo)11 augustus 2010 om 11:33 #17711015das nog moeilijker met zelfbouw spruitstukken.
daarom keek ik naar turbo`s die van 2.5 of 3.0 diesel motoren af kwamen
11 augustus 2010 om 12:47 #17711016Is het niet zo dat hoe groter de turbo is, hoe meer toeren de motor moet gaan draaien om hem aan te sturen? Of zorgt de vorm van het slakkenhuis daarvoor? Eigenlijk is een diesel turbo op een benzine motor wel ideaal als je toch alleen maar rustig rijd en dan even iets meer trekkracht wil hebben tussen de 2000 en 3000 rpm.
Mij leek het wel leuk om 2 van die 3 pitten charade turbo’s op mijn 6cil monz te knopen. 2 redelijk kleine turbo’s op een groot blokking:. Gok dat dat ook wel voor wat extra power onderin zal zorgen.11 augustus 2010 om 14:32 #17711017ik dacht ook hoe groter de turbo hoe langer het duurt eer dat hij aanspringt
11 augustus 2010 om 15:15 #17711018origineel gepost door bjornno
ik dacht ook hoe groter de turbo hoe langer het duurt eer dat hij aanspringtklopt 100%
13 augustus 2010 om 17:25 #17711019welke turbo is dan aan te raden voor een kadett 8v.past een standaard turbo van een calibra turbo ook?
13 augustus 2010 om 17:43 #17711020De standaard turbo van de calibra gaat goed werken op de 8V.
Maar zomaar passen zal het niet. Komt aardig wat aanpaswerk bij kijken (denk aan uitlaatspruitstuk, uitlaat, inlaat buizen traject, intercooler, olie toevoer, water toevoer)
En dat was enkel het mechanische deel.
13 augustus 2010 om 17:50 #17711021dat besef ik ook het gaatt mij eigenlijk om dat de uitlaat langs de zelfde kant onder de motor doorkomt.danbehoud ik de bodemvrijheid nog
13 augustus 2010 om 17:56 #17711022Misschien kan je eens kijken voor een compressor ( ik weet dat dat niet gevraagd werd maar toch)
13 augustus 2010 om 18:20 #17711023origineel gepost door bjornno
dat besef ik ook het gaatt mij eigenlijk om dat de uitlaat langs de zelfde kant onder de motor doorkomt.danbehoud ik de bodemvrijheid nogje kunt hem zelf zo leggen als je wil, houd er wel rekening mee dat de uitlaat een heel stuk dikker gaat worden. De turbo moet zen gas immers wel fatsoenlijk kwijt kunnen.
Wat dat betreft is een compressor idd een betere oplossing
13 augustus 2010 om 18:37 #17711024origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
heb er ook naar zitten kijken,maar werd mij telkens aan alle kanten afgeraden.
diesel turbo hebben vaak geen waterkoeling (benzine wel)
diesel turbo`s spoelen al bij 1500 tot 3000/ 3500 ongeveer
benziene auto`s trekken vaak door tot 6500 toeren of meer, waar de diezel turbo dan niet zo goed tegen zou kunnen (werd mij verteld)
ook viel mij op dat diesel turbo`s zoizo erg klein zijn ten op zichten van een benziene turbo van het zelfde aantal cc motor inhoud.
Klopt mijn vaders nieuwe focus 1.6 turbo diesel trekt in het begin als een gek en bij 5000 isie dood
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.