verschil tussen een turbo van een diesel en een benzine

Forumindex Forums Overige Slap Geouwehoer verschil tussen een turbo van een diesel en een benzine

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224585
    bjornno
      Lid sinds:
      4 August 2009

      hoi allemaal
      ik vraag me al een tijdje af wat het verschil is van een turbo van een diesel en een benzine.kan men een turbo van een diesel ook op een benzinemotor zetten?

      #17711012
      Freestyler
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 January 2006

        verschil tussen een turbo van een benzine en diesel is dat de een meer druk opbouwt dan de ander.

        Dat verschil heeft te maken met actuator, niet met de turbo zelf.

        Ook zal verschil zitten in de impellor bladen.

        Onderling te wisselen kan, maar of het wijsheid is, durf ik niet te zeggen

        #17711013
        sebastiaankadettcabriogsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 November 2005

          heb er ook naar zitten kijken,

          maar werd mij telkens aan alle kanten afgeraden.

          diesel turbo hebben vaak geen waterkoeling (benzine wel)

          diesel turbo`s spoelen al bij 1500 tot 3000/ 3500 ongeveer

          benziene auto`s trekken vaak door tot 6500 toeren of meer, waar de diezel turbo dan niet zo goed tegen zou kunnen (werd mij verteld)

          ook viel mij op dat diesel turbo`s zoizo erg klein zijn ten op zichten van een benziene turbo van het zelfde aantal cc motor inhoud.

          #17711014
          Freestyler
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 January 2006

            Kan overigens wel een diesel turbo op een benzine auto.

            Maar boven de 3000 toeren zal een grote turbo het over moeten nemen (bi turbo idee)

            De reden waarom een kleine turbo op een diesel zit, is juist het lage toeren bereik.

            Een grote turbo heeft veel druk nodig om te beginnen met spoelen.
            En een diesel is al uit zen bereik als de grote turbo op druk begint te komen (vandaar de kleine turbo)

            #17711015
            sebastiaankadettcabriogsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 November 2005

              das nog moeilijker met zelfbouw spruitstukken.

              daarom keek ik naar turbo`s die van 2.5 of 3.0 diesel motoren af kwamen

              #17711016
              champo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 May 2006

                Is het niet zo dat hoe groter de turbo is, hoe meer toeren de motor moet gaan draaien om hem aan te sturen? Of zorgt de vorm van het slakkenhuis daarvoor? Eigenlijk is een diesel turbo op een benzine motor wel ideaal als je toch alleen maar rustig rijd en dan even iets meer trekkracht wil hebben tussen de 2000 en 3000 rpm.
                Mij leek het wel leuk om 2 van die 3 pitten charade turbo’s op mijn 6cil monz te knopen. 2 redelijk kleine turbo’s op een groot blokking:. Gok dat dat ook wel voor wat extra power onderin zal zorgen.

                #17711017
                bjornno
                  Lid sinds:
                  4 August 2009

                  ik dacht ook hoe groter de turbo hoe langer het duurt eer dat hij aanspringt

                  #17711018
                  Freestyler
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 January 2006

                    origineel gepost door bjornno
                    ik dacht ook hoe groter de turbo hoe langer het duurt eer dat hij aanspringt

                    klopt 100%

                    #17711019
                    bjornno
                      Lid sinds:
                      4 August 2009

                      welke turbo is dan aan te raden voor een kadett 8v.past een standaard turbo van een calibra turbo ook?

                      #17711020
                      Freestyler
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 January 2006

                        De standaard turbo van de calibra gaat goed werken op de 8V.

                        Maar zomaar passen zal het niet. Komt aardig wat aanpaswerk bij kijken (denk aan uitlaatspruitstuk, uitlaat, inlaat buizen traject, intercooler, olie toevoer, water toevoer)

                        En dat was enkel het mechanische deel.

                        #17711021
                        bjornno
                          Lid sinds:
                          4 August 2009

                          dat besef ik ook het gaatt mij eigenlijk om dat de uitlaat langs de zelfde kant onder de motor doorkomt.danbehoud ik de bodemvrijheid nog

                          #17711022
                          TheGeneral
                            Lid sinds:
                            21 February 2010

                            Misschien kan je eens kijken voor een compressor ( ik weet dat dat niet gevraagd werd maar toch)

                            #17711023
                            Freestyler
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 January 2006

                              origineel gepost door bjornno
                              dat besef ik ook het gaatt mij eigenlijk om dat de uitlaat langs de zelfde kant onder de motor doorkomt.danbehoud ik de bodemvrijheid nog

                              je kunt hem zelf zo leggen als je wil, houd er wel rekening mee dat de uitlaat een heel stuk dikker gaat worden. De turbo moet zen gas immers wel fatsoenlijk kwijt kunnen.

                              Wat dat betreft is een compressor idd een betere oplossing

                              #17711024
                              babyblue
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 June 2009

                                origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
                                heb er ook naar zitten kijken,

                                maar werd mij telkens aan alle kanten afgeraden.

                                diesel turbo hebben vaak geen waterkoeling (benzine wel)

                                diesel turbo`s spoelen al bij 1500 tot 3000/ 3500 ongeveer

                                benziene auto`s trekken vaak door tot 6500 toeren of meer, waar de diezel turbo dan niet zo goed tegen zou kunnen (werd mij verteld)

                                ook viel mij op dat diesel turbo`s zoizo erg klein zijn ten op zichten van een benziene turbo van het zelfde aantal cc motor inhoud.

                                Klopt mijn vaders nieuwe focus 1.6 turbo diesel trekt in het begin als een gek en bij 5000 isie dood

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.