verschil 1.8 16v

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren verschil 1.8 16v

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229757
    arnold kadett
      Lid sinds:
      17 October 2010

      hallo

      ik ben met mijn nieuwe cross auto bezig en wil 1.8 16v rijden
      ben tot de conclusie gekomen dat tot 95 125 pk heeft en daarna 110?
      wat is daarin het verschil?
      na veel zoeken snap ik er nog niks van
      en zijn de onderblokken dezelfde aangezien ik met een onderblok wil beginnen
      verder enige tuning tips zijn welkom info nokkenassen enz

      mvg arnold

      #17777475
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        De C18NZ is een 8 klepper met 90 pk 150 NM de rest zijn 16 kleppers
        De C18XE 1ste Astra GSI motor heeft 125 PK 168NM
        De C18XEL is een aangepaste door emissie eisen en heeft 115 PK 168NM
        De X18XE is de opvolger van de C18XEL en heeft ook 115 PK 170NM
        De X18XE1 is een smalblock motor gebaseerd op de 1.4 en 1.6 motoren en heeft 115PK 170NM
        De Z18XE is gebaseerd op de X18XE1 maar heeft electronische gasklep en heeft 115 PK 170NM
        Een aantal X18XE1 is in gsi modellen geleverd deze hebben 125PK
        De Z18XER is nieuw type motor en heeft 140 PK

        Onderblokken van de C18XE, C18XEL, X18XE zijn gelijk. (C18NZ mischien???) (Bigblok)
        Onderblokken van de X18XE1, Z18XE zijn ook gelijk (smallblok)

        Ga je voor degelijkheid dan zou ik kiezen voor een C18NZ.
        Meeste tuninginfo zul je vinden over de C18XE, C18XEL en X18XE aangezien dit bigblocks zijn en veel onderdelen
        uit te wisselen zijn met de grotere broer de X20XEV

        Zelf zou ik voor de cross dan kiezen voor een C18XE voor velen een ecopech motor, maar ik heb er hele goede
        ervaringen mee.

        #17777476
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          C18XE onderblok is gelijk aan een C20XE onderblok, alleen andere boring.

          Belangrijk is voor een goed advies over tuning is of je small of big block gaat rijden.

          Ik ken een small block 1800 16v dat inmiddels zonder problemen 220+ pk’s drukt met een kleine turbo.

          #17777477
          arnold kadett
            Lid sinds:
            17 October 2010

            heb er inmiddels een c1.8xe inliggen
            blokje weer helemaal opgefrist :jerry

            weet iemand hoeveel bar compressie deze motoren moeten hebben ?

            groeten

            #17777478
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              [rquote=1824952&tid=138797&author=Haasje17]De C18NZ is een 8 klepper met 90 pk 150 NM de rest zijn 16 kleppers
              De C18XE 1ste Astra GSI motor heeft 125 PK 168NM
              De C18XEL is een aangepaste door emissie eisen en heeft 115 PK 168NM
              De X18XE is de opvolger van de C18XEL en heeft ook 115 PK 170NM
              De X18XE1 is een smalblock motor gebaseerd op de 1.4 en 1.6 motoren en heeft 115PK 170NM
              De Z18XE is gebaseerd op de X18XE1 maar heeft electronische gasklep en heeft 115 PK 170NM
              Een aantal X18XE1 is in gsi modellen geleverd deze hebben 125PK
              De Z18XER is nieuw type motor en heeft 140 PK

              Onderblokken van de C18XE, C18XEL, X18XE zijn gelijk. (C18NZ mischien???) (Bigblok)
              Onderblokken van de X18XE1, Z18XE zijn ook gelijk (smallblok)

              Ga je voor degelijkheid dan zou ik kiezen voor een C18NZ.
              Meeste tuninginfo zul je vinden over de C18XE, C18XEL en X18XE aangezien dit bigblocks zijn en veel onderdelen
              uit te wisselen zijn met de grotere broer de X20XEV

              Zelf zou ik voor de cross dan kiezen voor een C18XE voor velen een ecopech motor, maar ik heb er hele goede
              ervaringen mee.[/rquote]

              Staan wat fouten in:

              C18XE / C18XEL:

              C18XE is 125pk.
              De C18XEL is 115pk, maar niet ivm emissie eisen, want daar golden voor bijde motoren de zelfde eisen voor.

              =============================================

              C18XE / C18XEl X18XE:

              Deze zijn alleemaal technisch gelijk aan elkaar.

              Dus deze onderdelen zijn allemaal wel goed uit te wisselen.

              dit kan overigens met meer motoren dan je zou verwachten, namelijk:
              C18XEL – C18XE – X18XE – X20XEV – X22XE – Y22XE – Z22XE

              =============================================

              X18XE1 / Z18XE

              Er is NOOIT een GSi model met een X18XE1 motor geleverd.

              X18XE1 is TEN ALLE TIJDEN 115pk
              de Z18XE is TEN ALLE TIJDEN 125pk

              er is wel een Z18XEL versie met 115pk geleverd.

              De 125pk smallblock 1.8 16V is niet specifiek voor de GSi gemaakt.

              Deze 125pk Z18XE ligt in:

              Corsa-C GSi en Cosmo
              Astra-G alle uitvoeringen behalve OPC
              Vectra-B alle uitvoeringen
              Vectra-C alle uitvoeringen

              Willem

              #17777479
              RISL
              Moderator
                Lid sinds:
                24 January 2011

                @ Willem

                Ook dat is niet helemaal correct,
                De Astra G is ook uitgerust met de X18XE1 met 115 pk en 170 Nm

                #17777480
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  De C18XE, C18XEL, en X18XE zijn ook technisch niet gelijk aan elkaar.

                  De C18XE heeft andere nokkenassen als de andere twee motoren.
                  De C18XEL en C18XE hebben een geheel anders inlaatspruitstuk dan de X18XE
                  De C18XE heeft geen EGR de C18XEL en X18XE wel. (Dit is wel degelijk gedaan om te voldoen aan hogere emissie eisen).

                  Wel zijn inderdaad de onderdleen goed uit te wisselen met de andere bigblock motoren. Maar niet enkel de non turbo ook de z20let, z20lel, z20ler onderdelen zijn hiermee uit te wisselen.

                  Dat van de Z18XE klopt inderdaad die is 125PK
                  en De X18XE1 115PK

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.