Vermoeden van een stukkende koppakking

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Vermoeden van een stukkende koppakking

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18552874
    MarkvanBlaricum
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 May 2024

      Hoi Ik ben Mark en rij al 2 jaar een Zafira b met de motor A18XER er in gebouwd. Bij aanschaf zag ik dat het expansievat nieuw leek. Na een paar duizend km. viel mij op dat het expansievat vuil werd en er een laagje in vormde. Bij de grote beurt is de distributieriem samen met de spanrollen en de waterpomp vervangen. Er van uit gaande dat er nog wat rest vuil in de leidingen zat is het expansievat en leidingen compleet door gespoeld. alles terug geplaatst. Nu weer een slordige 10.000 km verder is de slug weer terug. Er zijn naar mijn weten verder geen mogelijkheden waar op andere manier slug in de koelvloeistof kan komen. Als er naar de olie gekeken word is daar geen enkele aanwijzing op lekkage op de koppakking. De olie is schoon, vrij van slug. Als je de olie dop er afdraait is er geen slug op de olie dop te zien en er is geen luchtdruk van uit de motor voelbaar. Toch heb ik het zware vermoeden dat er een minimale lekkage is op de koppakking. Heeft iemand hier ervaring mee.

      #18552885
      Division
      Deelnemer
        Lid sinds:
        16 July 2018

        Dit probleem heb ik ook gehad met mij z18xe zafira a. Dit was inderdaad lekkage van de koppakking.

        #18552886
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          Oliekoelers gaan regelmatig stuk bij de Z(A)18XER motoren, dan krijg je olie in je koelsysteem en dus van die aanslag in je expansievat. Internet staat er vol mee.

          Bovenstaande met Z18XE motor is compleet anders ( heeft geen koeler)

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.