Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › verloren vonk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 september 2015 om 16:30 #17273526
heeft er iemand ooit al gehoord van de ‘verloren vonk’ bij het DIS ontstekingssysteem ?
het DIS systeem zou 2 cilinders tegelijk ontsteken
bij een 4 cilinder motor zou dat 1 en 3 tegelijk en 2 en 4 tegelijk zijn
dit zou dan het ‘back fire’ fenomeen verklaren
zijn daar eventuele nadelen of mankementen aan verbonden aan dit systeem?16 september 2015 om 17:46 #18296222De “verloren vonk” komt tegen het einde van de uitlaatslag op de desbetreffende cylinder. Als er nog onverbranden brandstof in zit kan deze naverbranden. Is strict gezien geen backfire.
16 september 2015 om 17:48 #18296221Als je last hebt van naverbranding heb je waarschijnlijk een te rijk mengsel.
16 september 2015 om 19:37 #18296223Yep dit heb ik straks ook met de 6 cilinder op vems..
De verloren vonk zal plaatsvinden tijdens de uitlaatslag van de andere cilinder.
Daar is normaal niets van te merken. :thumbupEen backfire is een terugslag in de inlaat……Daar zal je straks ook geen last van hebben als ze het systeem goed hebben ingesteld :thumbup
Heel veel moderne auto’s zijn uitgerust met een bobine die per 2 ontsteken. Werkt perfect.
Veel mooier als het ouderwetse systeem met rotor/verdelerkap/bobine enz.Ik neem aan dat ze hier nu tegen aanlopen met jouw 6 cilinder?
Ik heb een bobine van een vectra v6 gepakt. Hier staan nummers ingegoten die verwijzen naar de cilinders van de v6. Deze moet je NIET aanhouden omdat de volgorde van ontsteking op een v6 anders is als een lijn motor….
Kabels van een golf vr6 er bij op (moeten ingekort worden)Ziehier de juiste volgorde van ontsteken op een 6 in lijn.
4 pin bosch connector aansluiting.
pin 1 trigger cil 1 +6
pin 2 trigger cil 2 +5
pin 3 trigger 3+4
pin 4 12vJe oude ontstekingstoren kun je afdoppen (je ziet mijne nog net links op de foto), een mooi stuk daarover vind je hier:
https://www.mantablog.nl/verdelerloos-cih/” onclick=”window.open(this.href);return false;Ipv 1 dis bobine kun je ook met penbobines gaan werken. Je hebt dan helemaal geen bougiekabels meer.
maar dit zal een stuk duurder zijn, aangezien je dan 6 van die penbobines moet kopen.Succes! :D
17 september 2015 om 16:15 #18296224hey fearless bedankt voor de info !
hier kan ik wel iets mee :thumb17 september 2015 om 16:32 #18296225Gewoon doen hoor, veel beter als de ouderwetse verdeler.
Je krijgt er een goed afstelbare motor voor terug.
Ik heb de kabels en bobine via ebay uit duitsland en engeland laten komen. Scheelt een hoop geld.17 september 2015 om 17:18 #18296226yep, staat al op mijn lijstje thnx :thumbup
21 september 2015 om 06:50 #18296227het is trouwens bij een 4 cilinder als volgt:
Coil driver 1 stuurt cilinder 1 en 4 aan
Coil driver 2 stuurt cilinder 2 en 3 aanAan de hand van je bdp sensor (en natuurlijk je timing setings in je ecu) weet de ECU welke coil driver er op dat moment aangestuurd worden.
Dit is ook mooi te zien als je de motor start met bougies boven op het deksel en een setje bougies gemonteerd in de motor…. :)21 september 2015 om 07:48 #18296228Ook ideaal met storingen zoeken als je weet dat zon bobine per 2 vonkt.
Even een kabeltje omwisselen bijvoorveeld als je storing op 1 cilinder hebt.21 september 2015 om 08:36 #18296229ja je kunt wisselen wat je wilt op dezelfde coil.. Dat maakt idd niet uit..
Naar losse bobine pennen per cilinder heb ik nog geen ervaring mee.Wel ff kort naar gekeken laatst maar dan moet je ook nog wel ff wat doen aan je bekabeling.
21 september 2015 om 10:34 #18296230Ja veel meer draadwerk inderdaad.
21 september 2015 om 16:33 #18296231En je ecu moet het ondersteunen, ik gebruik een KMS systeem deze kan zowel normale als losse disbobines aansturen.
21 september 2015 om 16:42 #18296232ecu wordt een van DTA dus geen probleem ;)
22 september 2015 om 09:29 #18296233DTA is standaard een wasted spark ignition inderdaad vanaf de S modellen.
Alleen de optie voor losse coils per cilinder in combinatie met uneuqal fire is mogelijk vanaf een S60 en dan ook alleen in combinatie met een nokkenassensor.Voor welke ecu van DTA ga je uiteindelijk?
22 september 2015 om 11:53 #18296234aangezien het in mijn geval een 6 cil betreft (3.0NE) zal het een S80 worden
22 september 2015 om 12:57 #18296235Ahh ok. Mooie unit.
Uit mijn hoofd zou een s60 ook kunnen.Weet ik alleen niet 100% zeker.
22 september 2015 om 13:16 #18296236S60 is voor 4cil motoren
S80 is voor 6 tot 12 cil motoren22 september 2015 om 13:34 #18296237Daarin wil ik je toch corrigeren.
De s40pro is voor 4 cilinders.
De s60 gaat tot 8 cilinders.
22 september 2015 om 16:47 #18296238google effe naar duxe en je vind de volgende uitleg:
De S60Pro is voornamelijk bestemd voor geavanceerde 4 cilinder motoren maar kan ook worden ingezet voor niet-sequentieel gebruikte wasted-spark 8 cilinder motoren.
S80Pro:
De besturing van de meer uitgebreide 6, 8, 10 en 12 cilinder d.m.v. randsystemen zoals enz…
meer weet ik er ook niet over :???:22 september 2015 om 17:15 #18296239Ik zou voor direct coil gaan zonder wasted spark zodat je geen positieve en negatieve vonk krijg.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
22 september 2015 om 18:32 #18296240Nou ja wasted spark wordt al jaren op heeeeeel veel motoren toegepast.
Is geen slecht iets.http://www.dtafast.co.uk/compare_ECUs.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Hier vind je een optie lijst voor de Ecu’s van DTA.
Maar wil je sequentiele injectie, unequal fire etc etc etc allemaal gebruiken?Ik probeer je niets aan te praten hoor probeer je alleen te laten zien dat je niet direct voor een s80 hoeft te gaan.
Afhankelijk van je wensen en eisen etc….:D
Zelf gebruik ik een S40Pro, misschien dat ik ooit nog de overstap maak naar S60 maar zie hier tot nu toe nog geen toevoeging voor.
Ik gebruik hem dan ook op een 4 cilinder motor.23 september 2015 om 10:34 #18296241Marcel. ..dat sequentiële inspuiting…..waar is dat goed voor?
In princiepe was ie met een s60 ook klaar geweest. Maar straks heeft ie een alles kunner die die ook nog eens aan een andere motor kan bouwen mocht ie dat ooit eens willen.
23 september 2015 om 16:15 #18296242Tja, op het elektronika gebied ben ik een leek :???:
mijn enige betrachting is goe materiaal op een goeie motor
zodat ik die kan gebruiken waarvoor hij is gemaakt (op zijn vlaams): GAAZ geven en blijven rijden
ik ben dan ook ten rade gegaan bij mensen die het kennen en ervaring mee hebben
dat er nu onderdelen bij zijn die ik weinig of niet ga gebruiken of meer kunnen dan ik nodig heb ,kan best
ik weet ook dat hier mensen op het forum zijn die véél meer weten over deze zaken dan ik (ik probeer er zo veel mogelijk over te weten te komen)
daarom vind ik het leuk om zulke dingen aan te kaarten (en te leren van jullie reacties) :thumbup
ik heb het volste vertrouwen in de mensen die mijn motor nu aan het opbouwen zijn
dus dat zal wel goed komen23 september 2015 om 18:22 #18296243maar ga je deze motor atmo opbouwen of met vuldruk..
En wat zijn je eisen verder? Launch control – traction control,De S60 heeft iets minder datalog (8 uur) de S80 en S100 gaan tot 16 uur.
Verder heeft de S60 1 lambda ingang en de S80-S100 2 stuks.
en maar 1 wheel speed sensor, dit heeft weer met de traction control te maken..Ik zit wel ff te denken hoe de sequentiele injectie precies wordt bedraad met een 6 cilinder.
Normaal gesproken zetten veel tuners in een simpele configuratie alles in op batch fire.Dat doe ik ook, alle injectoren tegelijk open.
Dit kan met 1 injector drive voor een 4 cilinder. met een 6 of 8 cilinder moet je minimaal 2 injector drives gebruiken.Wat ik zo terug haal uit de software dien je een nokkenas sensor hebben en minimaal 6 injector drives (dus een S80 want de S60 heeft er 4).
Met sequentiële injectie kun je dus elke injector apart sturen.Heeft dit voordelen op vermogen? In mijn ogen niet iets dat het de complexiteit en extra bedrading met zich meebrengt.
Ook de tijd op de dyno is naar mijn idee meer maar goed ik ben geen tuner die een complete mapping kan schrijven.Red me er wel aardig mee maar is nog allemaal beginners aanpassingen.
Het heeft wel voordelen op de efficiëntie van het brandstof verbruik.
Je kunt veel nauwkeurige je auto afstellen. Maar goed ding van mij zuipt toch net een tik erger dan de eigenaar dus boeien..;)
24 september 2015 om 15:51 #18296220als je het zuinig wil moet je al die kosten niet doen
de 2.4L van mijn C2 caravan is volledig vernieuwd en verbeterd van onder tot boven
de 3.0L van mijn commo idem
het geld dat ik in mijn blokken heb gestoken daar kan je al een hele tijd mee gaan tanken :???:
mijn bedoeling is gewoon een blok te bouwen die sneller is dan origineel op een degelijke manier, met goed materiaal
en waar je nog gewoon een blokje om mee kan rijden :D -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.