verloren vonk

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273526
    commo 67
    Bijdrager
    • Topics 7
    • Reacties 398
    Lid sinds:
    14 December 2013

    heeft er iemand ooit al gehoord van de ‘verloren vonk’ bij het DIS ontstekingssysteem ?
    het DIS systeem zou 2 cilinders tegelijk ontsteken
    bij een 4 cilinder motor zou dat 1 en 3 tegelijk en 2 en 4 tegelijk zijn
    dit zou dan het ‘back fire’ fenomeen verklaren
    zijn daar eventuele nadelen of mankementen aan verbonden aan dit systeem?

    #18296222
    KRSA2000
    Bijdrager
    • Topics 45
    • Reacties 1889
    Lid sinds:
    25 February 2009

    De “verloren vonk” komt tegen het einde van de uitlaatslag op de desbetreffende cylinder. Als er nog onverbranden brandstof in zit kan deze naverbranden. Is strict gezien geen backfire.

    #18296221
    KRSA2000
    Bijdrager
    • Topics 45
    • Reacties 1889
    Lid sinds:
    25 February 2009

    Als je last hebt van naverbranding heb je waarschijnlijk een te rijk mengsel.

    #18296223
    Fearless
    Bijdrager
    • Topics 136
    • Reacties 9323
    Lid sinds:
    9 January 2005

    Yep dit heb ik straks ook met de 6 cilinder op vems..
    De verloren vonk zal plaatsvinden tijdens de uitlaatslag van de andere cilinder.
    Daar is normaal niets van te merken. :thumbup

    Een backfire is een terugslag in de inlaat……Daar zal je straks ook geen last van hebben als ze het systeem goed hebben ingesteld :thumbup

    Heel veel moderne auto’s zijn uitgerust met een bobine die per 2 ontsteken. Werkt perfect.
    Veel mooier als het ouderwetse systeem met rotor/verdelerkap/bobine enz.

    Ik neem aan dat ze hier nu tegen aanlopen met jouw 6 cilinder?

    Ik heb een bobine van een vectra v6 gepakt. Hier staan nummers ingegoten die verwijzen naar de cilinders van de v6. Deze moet je NIET aanhouden omdat de volgorde van ontsteking op een v6 anders is als een lijn motor….
    Kabels van een golf vr6 er bij op (moeten ingekort worden)

    Ziehier de juiste volgorde van ontsteken op een 6 in lijn.

    4 pin bosch connector aansluiting.
    pin 1 trigger cil 1 +6
    pin 2 trigger cil 2 +5
    pin 3 trigger 3+4
    pin 4 12v

    Je oude ontstekingstoren kun je afdoppen (je ziet mijne nog net links op de foto), een mooi stuk daarover vind je hier:
    https://www.mantablog.nl/verdelerloos-cih/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Ipv 1 dis bobine kun je ook met penbobines gaan werken. Je hebt dan helemaal geen bougiekabels meer.
    maar dit zal een stuk duurder zijn, aangezien je dan 6 van die penbobines moet kopen.

    Succes! :D

    #18296224
    commo 67
    Bijdrager
    • Topics 7
    • Reacties 398
    Lid sinds:
    14 December 2013

    hey fearless bedankt voor de info !
    hier kan ik wel iets mee :thumb

    #18296225
    Fearless
    Bijdrager
    • Topics 136
    • Reacties 9323
    Lid sinds:
    9 January 2005

    Gewoon doen hoor, veel beter als de ouderwetse verdeler.
    Je krijgt er een goed afstelbare motor voor terug.
    Ik heb de kabels en bobine via ebay uit duitsland en engeland laten komen. Scheelt een hoop geld.

    #18296226
    commo 67
    Bijdrager
    • Topics 7
    • Reacties 398
    Lid sinds:
    14 December 2013

    yep, staat al op mijn lijstje thnx :thumbup

    #18296227
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    het is trouwens bij een 4 cilinder als volgt:

    Coil driver 1 stuurt cilinder 1 en 4 aan
    Coil driver 2 stuurt cilinder 2 en 3 aan

    Aan de hand van je bdp sensor (en natuurlijk je timing setings in je ecu) weet de ECU welke coil driver er op dat moment aangestuurd worden.
    Dit is ook mooi te zien als je de motor start met bougies boven op het deksel en een setje bougies gemonteerd in de motor…. :)

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #18296228
    Fearless
    Bijdrager
    • Topics 136
    • Reacties 9323
    Lid sinds:
    9 January 2005

    Ook ideaal met storingen zoeken als je weet dat zon bobine per 2 vonkt.
    Even een kabeltje omwisselen bijvoorveeld als je storing op 1 cilinder hebt.

    #18296229
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    ja je kunt wisselen wat je wilt op dezelfde coil.. Dat maakt idd niet uit..
    Naar losse bobine pennen per cilinder heb ik nog geen ervaring mee.

    Wel ff kort naar gekeken laatst maar dan moet je ook nog wel ff wat doen aan je bekabeling.

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #18296230
    Fearless
    Bijdrager
    • Topics 136
    • Reacties 9323
    Lid sinds:
    9 January 2005

    Ja veel meer draadwerk inderdaad.

    #18296231
    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 8521
    Lid sinds:
    8 September 2009

    En je ecu moet het ondersteunen, ik gebruik een KMS systeem deze kan zowel normale als losse disbobines aansturen.

    Vectra C 3.2 v6
    Astra G 2.5 v6 bi turbo
    Kadett E 1.5 16v
    Senator A 4.0 24v
    Rekord C 1.7
    Olympia '55 1.5

    #18296232
    commo 67
    Bijdrager
    • Topics 7
    • Reacties 398
    Lid sinds:
    14 December 2013

    ecu wordt een van DTA dus geen probleem ;)

    #18296233
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    DTA is standaard een wasted spark ignition inderdaad vanaf de S modellen.
    Alleen de optie voor losse coils per cilinder in combinatie met uneuqal fire is mogelijk vanaf een S60 en dan ook alleen in combinatie met een nokkenassensor.

    Voor welke ecu van DTA ga je uiteindelijk?

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #18296234
    commo 67
    Bijdrager
    • Topics 7
    • Reacties 398
    Lid sinds:
    14 December 2013

    aangezien het in mijn geval een 6 cil betreft (3.0NE) zal het een S80 worden

    #18296235
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Ahh ok. Mooie unit.
    Uit mijn hoofd zou een s60 ook kunnen.

    Weet ik alleen niet 100% zeker.

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #18296236
    commo 67
    Bijdrager
    • Topics 7
    • Reacties 398
    Lid sinds:
    14 December 2013

    S60 is voor 4cil motoren
    S80 is voor 6 tot 12 cil motoren

    #18296237
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Daarin wil ik je toch corrigeren.

    De s40pro is voor 4 cilinders.

    De s60 gaat tot 8 cilinders.

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #18296238
    commo 67
    Bijdrager
    • Topics 7
    • Reacties 398
    Lid sinds:
    14 December 2013

    google effe naar duxe en je vind de volgende uitleg:
    De S60Pro is voornamelijk bestemd voor geavanceerde 4 cilinder motoren maar kan ook worden ingezet voor niet-sequentieel gebruikte wasted-spark 8 cilinder motoren.
    S80Pro:
    De besturing van de meer uitgebreide 6, 8, 10 en 12 cilinder d.m.v. randsystemen zoals enz…
    meer weet ik er ook niet over :???:

    #18296239
    kiyamizio
    • Topics 73
    • Reacties 1379
    Lid sinds:
    5 February 2010

    Ik zou voor direct coil gaan zonder wasted spark zodat je geen positieve en negatieve vonk krijg.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

    #18296240
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Nou ja wasted spark wordt al jaren op heeeeeel veel motoren toegepast.
    Is geen slecht iets.

    http://www.dtafast.co.uk/compare_ECUs.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Hier vind je een optie lijst voor de Ecu’s van DTA.
    Maar wil je sequentiele injectie, unequal fire etc etc etc allemaal gebruiken?

    Ik probeer je niets aan te praten hoor probeer je alleen te laten zien dat je niet direct voor een s80 hoeft te gaan.
    Afhankelijk van je wensen en eisen etc….

    :D

    Zelf gebruik ik een S40Pro, misschien dat ik ooit nog de overstap maak naar S60 maar zie hier tot nu toe nog geen toevoeging voor.
    Ik gebruik hem dan ook op een 4 cilinder motor.

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #18296241
    Fearless
    Bijdrager
    • Topics 136
    • Reacties 9323
    Lid sinds:
    9 January 2005

    Marcel. ..dat sequentiële inspuiting…..waar is dat goed voor?

    In princiepe was ie met een s60 ook klaar geweest. Maar straks heeft ie een alles kunner die die ook nog eens aan een andere motor kan bouwen mocht ie dat ooit eens willen.

    #18296242
    commo 67
    Bijdrager
    • Topics 7
    • Reacties 398
    Lid sinds:
    14 December 2013

    Tja, op het elektronika gebied ben ik een leek :???:
    mijn enige betrachting is goe materiaal op een goeie motor
    zodat ik die kan gebruiken waarvoor hij is gemaakt (op zijn vlaams): GAAZ geven en blijven rijden
    ik ben dan ook ten rade gegaan bij mensen die het kennen en ervaring mee hebben
    dat er nu onderdelen bij zijn die ik weinig of niet ga gebruiken of meer kunnen dan ik nodig heb ,kan best
    ik weet ook dat hier mensen op het forum zijn die véél meer weten over deze zaken dan ik (ik probeer er zo veel mogelijk over te weten te komen)
    daarom vind ik het leuk om zulke dingen aan te kaarten (en te leren van jullie reacties) :thumbup
    ik heb het volste vertrouwen in de mensen die mijn motor nu aan het opbouwen zijn
    dus dat zal wel goed komen

    #18296243
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    maar ga je deze motor atmo opbouwen of met vuldruk..
    En wat zijn je eisen verder? Launch control – traction control,

    De S60 heeft iets minder datalog (8 uur) de S80 en S100 gaan tot 16 uur.
    Verder heeft de S60 1 lambda ingang en de S80-S100 2 stuks.
    en maar 1 wheel speed sensor, dit heeft weer met de traction control te maken..

    Ik zit wel ff te denken hoe de sequentiele injectie precies wordt bedraad met een 6 cilinder.
    Normaal gesproken zetten veel tuners in een simpele configuratie alles in op batch fire.

    Dat doe ik ook, alle injectoren tegelijk open.
    Dit kan met 1 injector drive voor een 4 cilinder. met een 6 of 8 cilinder moet je minimaal 2 injector drives gebruiken.

    Wat ik zo terug haal uit de software dien je een nokkenas sensor hebben en minimaal 6 injector drives (dus een S80 want de S60 heeft er 4).
    Met sequentiële injectie kun je dus elke injector apart sturen.

    Heeft dit voordelen op vermogen? In mijn ogen niet iets dat het de complexiteit en extra bedrading met zich meebrengt.
    Ook de tijd op de dyno is naar mijn idee meer maar goed ik ben geen tuner die een complete mapping kan schrijven.

    Red me er wel aardig mee maar is nog allemaal beginners aanpassingen.

    Het heeft wel voordelen op de efficiëntie van het brandstof verbruik.
    Je kunt veel nauwkeurige je auto afstellen. Maar goed ding van mij zuipt toch net een tik erger dan de eigenaar dus boeien..

    ;)

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #18296220
    commo 67
    Bijdrager
    • Topics 7
    • Reacties 398
    Lid sinds:
    14 December 2013

    als je het zuinig wil moet je al die kosten niet doen
    de 2.4L van mijn C2 caravan is volledig vernieuwd en verbeterd van onder tot boven
    de 3.0L van mijn commo idem
    het geld dat ik in mijn blokken heb gestoken daar kan je al een hele tijd mee gaan tanken :???:
    mijn bedoeling is gewoon een blok te bouwen die sneller is dan origineel op een degelijke manier, met goed materiaal
    en waar je nog gewoon een blokje om mee kan rijden :D

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.