verlichting dashboardkastje Zafira B

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) verlichting dashboardkastje Zafira B

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258669
    Family man
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 August 2012

      Vandaag kwam ik er per toeval achter dat (tijdens het pakken van de cdmap, deze wel een hele hete plek had), de verlichting bleef branden met kastje dicht.

      Vlak na aanschaf in augustus 2012 kwam ik er achter dat de verlichting het niet deed, nieuw lampje dacht ik en klikte de verlichting los, het lampje lag er los in.

      Je kon zien dat het heet plasticglas heet geworden was en deels gesmolten, daardoor zacht geworden en metalen stripje waar lampje tussen geklikt zit van z’n plaats gekomen..en lampje eruit gevallen..en uit/afgekoeld dus gelukkig.

      Dit heb ik gerepareerd, beetje gebogen en het plastic “schuifje”dat tegen het metalen aan/uit stripje “veert” een beetje voorzien van vet omdat het redelijk stroef ging, het werkte, in het donker gekeken en zag geen lampje aan..ook nooit eerder gemerkt dat cd hoes ter hoogte van lampje heet werd..tot vandaag!
      Nu even lampje eruit gehaald, zit niet te wachten op binnenbrandje.. en ga maar een nieuw/gebruikt verlichtingsunit kopen.

      Mijn vragen :hmmz .

      Het plastic “schuifje”dat tegen het metalen aan/uit stripje “veert” raakt een zwart pinnetje aan binnenzijde dashboardkastje, en geeft zodoende aan/uit contact.
      Als de verlichtingsunit eruit is en je duwt tegen dat zwarte pinnetje, dan merk je dat er geen veertje ofzo inzit (het veergedeelte komt dus via de verlichtingsunit zelf), klopt dit, of mis ik iet (een veertje bijvoorbeeld), wie klikt even z;n verlichting eruit om het te proberen.

      Wat kost zo’n verlichtingsunit nieuw?,

      alvast bedankt.

      #18153626
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Ander lamphoudertje plaatsen, die dingen kun je al ze eenmaal een keer kapot geweest zijn BLIJVEN repareren.

        Deze zijn als ik me niet vergis, hetzelfde als van:

        Corsa-B / Combo-B / Corsa-C / Combo-C / Astra-F / Astra-G / Astra-H / Vectra-B / Vectra-C / Omega-B

        Vraagje van mijn kant, gaat ie niet uit, als je Contact uit zet??

        Willem

        #18153627
        udo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 January 2007

          Kun je foto maken ? Is misschien duidelijker.
          Volgens mij is het een schuifmechanisme zonder veer.

          #18153628
          Family man
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 August 2012

            @Willem, net even lampje teruggeplaatst, ook zonder contact blijft het lampje branden indien dashboardkastje open, indien schuifje van verlichtingsunit ingedrukt is gaat het lampje gewoon uit.


            @Udo
            , de verlichtingsunit zelf heeft inderdaad een schuifmechanisme zonder veer..wat ik me afvroeg als de verlichtingsunit is verwijderd uit dashboardkastje en je voelt dan via het ontstane gat aan bovenzijde dan voel je het “pinnetje” wat door het dashboardkastje tegen de klep sluit (en zo contact aan/uit doorgeeft).

            Hoort dit “zwarte pinnetje” wel of niet geveerd te zijn..(met andere woorden “veert” het schuifmechanisme ALLEEN via het metalen stripje in de verlichtingsunit, of word dit nog ondersteund door misschien een echt veertje bij het zwarte pinnetje..

            Waarom ik er aan twijfel.. omdat ik een uitdraai heb van de totale onderhoudshistorie en onder garantie is bij de 1e eigenaar het dashboardklepje vervangen, er kan dus zo maar iets vergeten zijn of niet goed gemonteerd.

            Ken persoonlijk geen mensen met astra H of zafira B, dus vandaar mijn vraag of iemand even de verlichtingsunit uit het dashboardkastje kan halen en op het “zwarte pinnetje” in de buitenste rand van het daschboardkaste kan duwen (of door de ontstane opening)

            #18153629
            udo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 January 2007

              Heb net even gekeken. Er zit bij mij bovenaan een unit als ik er op druk schuift het pennetje naar binnen en gaat de verlichting uit. De dashboardklep komt hier dus tegenaan. Het pennetje waar jij het dan waarschijnlijk over hebt is dus geveerd .

              #18153630
              Family man
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 August 2012

                @udo wrote:

                Heb net even gekeken. Er zit bij mij bovenaan een unit als ik er op druk schuift het pennetje naar binnen en gaat de verlichting uit. De dashboardklep komt hier dus tegenaan. Het pennetje waar jij het dan waarschijnlijk over hebt is dus geveerd .

                Dank je Udo dat je even gekeken hebt, het voelt als geveerd als de verlichting erin zit, als je deze eruit trekt (je vinger eronder) hoe voelt dan dat pennetje in de rand van het kastje dat tegen de klep valt??

                #18153631
                udo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 January 2007

                  @Family man wrote:

                  @udo wrote:

                  Heb net even gekeken. Er zit bij mij bovenaan een unit als ik er op druk schuift het pennetje naar binnen en gaat de verlichting uit. De dashboardklep komt hier dus tegenaan. Het pennetje waar jij het dan waarschijnlijk over hebt is dus geveerd .

                  Dank je Udo dat je even gekeken hebt, het voelt als geveerd als de verlichting erin zit, als je deze eruit trekt (je vinger eronder) hoe voelt dan dat pennetje in de rand van het kastje dat tegen de klep valt??

                  Ehm hoe bedoel je ?!
                  Ik heb het dashboardkastje niet gedemonteerd.
                  Het pennetje schuift naar binnen als de kast dichtgaat.
                  Heb niet in het gat gevoeld.

                  #18153632
                  Family man
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 August 2012

                    vandaag een verlichtingsunit op de sloop gehaald, komt uit een twintop, er waren geen zafira B en bij de 2 astra H waren de dashboardkastjes al verwijderd..kon dus niet zien of er toch ergens een veertje bij pinnetje zit, maar waarschijnlijk niet want nieuwe unit werkt en (cdhoes)en unit worden niet meer heet!
                    En leuk want ik kreeg het gratis mee bij Mettler in Schijndel.

                    #18153633
                    udo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 January 2007

                      @Family man wrote:

                      vandaag een verlichtingsunit op de sloop gehaald, komt uit een twintop, er waren geen zafira B en bij de 2 astra H waren de dashboardkastjes al verwijderd..kon dus niet zien of er toch ergens een veertje bij pinnetje zit, maar waarschijnlijk niet want nieuwe unit werkt en (cdhoes)en unit worden niet meer heet!
                      En leuk want ik kreeg het gratis mee bij Mettler in Schijndel.

                      Mooi man !! Zo zie je maar.
                      Was er nu nog verschil ?

                      #18153634
                      Family man
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 August 2012

                        @udo, kon ik dus niet proberen omdat dashkastje al verwijderd was

                        #18153635
                        midnight black
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 December 2011

                          Mooi dat het weer goed werkt, bij de Mettler kom ik ook geregeld. Bij Zafira A is hetzelfde systeem en bij mij blijft ie ook branden (klep moet even beter afgesteld worden) maar de verlichting gaat wel uit als je de auto afsluit.

                          #18153636
                          Family man
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            21 August 2012

                            @midnight black wrote:

                            Mooi dat het weer goed werkt, bij de Mettler kom ik ook geregeld. Bij Zafira A is hetzelfde systeem en bij mij blijft ie ook branden (klep moet even beter afgesteld worden) maar de verlichting gaat wel uit als je de auto afsluit.

                            Bij de Zafira B blijft zonder sleutel in het contact brand de verlichting wel (ook bij nieuwe unit, maar wellicht komt dit omdat de deur net geopend is en ook de binnenverlichting brand, ik bedoel daarmee dat het wellicht na een tijdje automatisch uitgaat maar dit nog niet geprobeerd)

                            #18153637
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Is niet geveerd, alleen veert ie op het lipje van het lampje..

                              Dit was al zo bij de eerder genoemde opel typen, lampje is nooit veranderd..

                              Willem

                              #18153638
                              midnight black
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                14 December 2011

                                @Family man wrote:

                                @midnight black wrote:

                                Mooi dat het weer goed werkt, bij de Mettler kom ik ook geregeld. Bij Zafira A is hetzelfde systeem en bij mij blijft ie ook branden (klep moet even beter afgesteld worden) maar de verlichting gaat wel uit als je de auto afsluit.

                                Bij de Zafira B blijft zonder sleutel in het contact brand de verlichting wel (ook bij nieuwe unit, maar wellicht komt dit omdat de deur net geopend is en ook de binnenverlichting brand, ik bedoel daarmee dat het wellicht na een tijdje automatisch uitgaat maar dit nog niet geprobeerd)

                                Met afsluiten bedoel ik daadwerkelijk de auto op slot doen.

                                #18153639
                                Family man
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  21 August 2012

                                  Dank je allemaal voor meedenken en antwoorden!

                                  @midnightblack.. oh zo afsluiten..wacht ga ik nu proberen, nee gaat niet uit, binnen/hemelverlichting wel, nog maal ab inhouden en ramen helmaal omhoog nou toch zeker alles op slot/dicht, maar bij dashkastje open blijft branden.

                                  #18153640
                                  Skloep
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    28 May 2008

                                    Hallo allemaal,

                                    ik kan uit ervaring meedelen dat in mijn Zafira B het dashboard lampje Niet uit gaat als het contact uit is.
                                    Voordeel is wel dat ik nu weer een mooie nieuwe accu heb.
                                    Als je op vrijdag de auto voor het laatst hebt gebruikt dan sta je op maandag ochtend mooi met een volledig lege accu.
                                    Lampje gebruikt 10watt, dat is ongeveer 0.8A op twaalf volt.
                                    60uurx0,8A= 48Ampere Hour. mijn accu was nieuw 55AH, maar na 7 jaar is dat wel wat minder geworden.
                                    Na twee weekeinden heb ik toen helaas afscheid mogen nemen van mijn oude accu, die was na twee keer diep onladen toch echt overleden.
                                    Wij gaan nu dan ook door het leven Zonder licht in het dasboard kastje, ik wil niet het risico lopen weer met een lege accu te staan.
                                    En geloof me, zonder licht in het Dashboard kastje gaat best wel goed.
                                    Scheelt weer de kosten van een nieuwe verlichtingsunit.

                                    Nico

                                    #18153641
                                    Family man
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      21 August 2012

                                      @ SKLOEP, gaat toch wel uit indien dashkastje dicht?, zoniet wellicht zelfde probleem met verlichtingsunit, deze vervangen, of kijken of klep/pinnetje goed sluit.
                                      Bij mij, indien dicht, lampje uit nu, dus geen problemen meer

                                      #18153642
                                      bandido
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        7 February 2010

                                        Ik heb bij mij ook eens gekeken.
                                        Als kastje dicht is is lampie uit.

                                        #18153643
                                        bert.
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          16 December 2009

                                          bij mij óók: klep dicht – licht uit !

                                          Zafira-B

                                          #18153644
                                          Skloep
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            28 May 2008

                                            @Familyman
                                            Normaliter gaat het licht in het dashboard kastje wel uit, maar als je er veel zooi in heb liggen kan het wel eens zijn dat de klep een beetje open blijft staan. Dat valt van buiten af niet op maar is genoeg om het lampje te laten branden.
                                            Vandaar dat ik de gok niet meer wil wagen en het lampje heb verwijderd. Twee keer een lege accu vond het vrouwtje genoeg.

                                            Nico

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.