veer of veerpootlager?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum veer of veerpootlager?

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #18348444
    djpauluz
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2017

      In het kader van het houd maar niet op nu weer het volgende probleem.
      Vandaag bij het nemen van een drempel opeens een harde metaal bonk te horen. Auto op de brug gehad en konden eerst niks vinden.

      Thuis toch maar even verder gezocht en kwam het volgende probleem tegen. De linker voor veer kan ik gewoon los heen en weer bewegen als de auto op de grond staat. Nu lijkt het mij dat als de veer gebroken zou zijn hij toch onder spanning blijft staan? Zou dit uit het taatspotlager kunnen komen? als je de auto aan de linker voorzijde in en uit laat veren is de bonk ook licht te horen en het voelt net alsof hij er los onder zit wat natuurlijk niet mogelijk is. de rechter veer zit er super strak onder en heeft geen speling namelijk.

      #18348459
      dappie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 July 2008

        Je zegt zelf al dat je de veer heen en weer kunt halen, wat niet zo hoort, dus begin maar met 2 nieuwe veren te monteren, en je kunt dan gelijk je taats lagers controleren, je zult dan zien en horen dat je bonk weg is.

        #18348462
        dockedmarc
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 August 2011

          als er een veer gebroken is, kan je dat meestal zien tenzij ze breken op het laatste stukje.
          ik snap niet waarom er geadviseerd wordt om eerst veren te vernieuwen om vervolgens die lagers te controleren.
          als ik veren vernieuw en ik moet alles weer onder de auto zetten om het vervolgen voor die lagers er weer onder vandaan te moeten halen…..ben je in mijn mening niet handig bezig.
          veren kan je zo nakijken of deze kapot zijn, even met een klein zaklampje erop schijnen, of weer even op de brug zetten.
          mocht 1 van de twee onderdelen het begeven hebben, zou mijn advies zijn, vervang ze allebei. veer en lager. in mijn mening zijn die lagers niet zo best en als je het toch los hebt liggen…..

          #18348466
          dappie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 July 2008

            Dockedmarc, er word gesproken over 1 veer die hij heen en weer kan halen, dan lijkt het mij dat hij gebroken is, en dan kun je het beste allebij de veren vervangen, En al je de veer poot er dan toch onderuit heb dan kun je meteen de taats lagers
            Checken, iedereen begrijp toch wel dat je het zo doet, of hou je van dubbel werk :scratch:

            Lees: dus begin maar met 2 nieuwe veren te monteren en je kunt dan gelijk je taats lagers controleren.

            #18348467
            welderke
            Deelnemer
              Lid sinds:
              22 August 2013

              of je veerpoten liggen er uit had dit ook met men golfke als je schokbrekers lek zijn slaagt je veer ook ten einde en krijg je ook een klonk

              #18348470
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Zit er wel een rubber ”sok” om de onderste winding van je veer?? Dat kan de bonk ook veroorzaken.

                Dit is ooit een modificatie geweest, veer zal wel gebroken zijn vandaar dat je hem kunt draaien als ie in geveerd is.

                Mijn advies(mits de veer gebroken is) 2 nieuwe veren met lagers en eventueel veerschotels.

                #18348484
                dockedmarc
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 August 2011

                  [quote quote=18348466]Dockedmarc, er word gesproken over 1 veer die hij heen en weer kan halen, dan lijkt het mij dat hij gebroken is, en dan kun je het beste allebij de veren vervangen, En al je de veer poot er dan toch onderuit heb dan kun je meteen de taats lagers
                  Checken, iedereen begrijp toch wel dat je het zo doet, of hou je van dubbel werk :scratch:

                  Lees: dus begin maar met 2 nieuwe veren te monteren en je kunt dan gelijk je taats lagers controleren.

                  [/quote]

                  zoals jij het nu en in de andere post vertelt ga je eerst de veerpoten verwijderen om nieuwe veren te plaatsen en de lagers te controleren.
                  vervolgens monteer je alles weer onder de auto om het weer te demonteren om die lagers te vernieuwen.

                  uit je reactie begrijp ik dat ook jij geen dubbel werk doet en dus meteen de lagers zou vernieuwen, dus waarom eerst checken/controleren.
                  de lagers kosten, geloof ik, 20 euro per stuk. denk niet dat je daar op moet beknibbelen.

                  #18348485
                  dappie
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 July 2008

                    Nee lager checken, en waarom vernieuwen als ze nog goed zijn, je kun tenslotte niet in zijn beurs kijken, toch.

                    #18348486
                    Outzy
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 August 2015

                      Weet je toevallig ook waar je de meeste speling hebt? Bovenkant of onderkant veer?
                      Ondanks dat ik niks gemerkt heb van mijn gebroken linker voor veer ( zag het pas toen ik het in me hand had ), wat ook aan mij kan liggen, denk ik ook dat het gaat om een gebroken veer.
                      Ik ben benieuwd naar de uitslag.

                      #18348498
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Ik stond ern keer naast een auto die stil stond en KNAAAAALLLLLL dachten we echt dat er op ons geschoten werd! Maar kwam duidelijk uit de neus van die auto (fiat stilo weliswaar) dus auto naar de garage, op de tweekoloms brug, zodat hij vol uitveert, en daar kwam toch een stuk veer weg uit de onderste veerschotel. Komt tegenwoordig vaker voor.

                        #18348526
                        djpauluz
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 May 2017

                          Vandaag de veerpoot er onderuit gehad en het lager was niet super meer maar de veer was nog goed. Dus lager vervangen en terug er onder maar helaas. Nog steeds een bonk voorin.

                          Hij komt voornamelijk als je in een bocht over een hobbel rijd of bijvoorbeeld een bocht van een drempel naar beneden. Het lijkt ook alsof je het voelt bij je voeten.

                          Nu heb ik het subframe er onder weg gehad voor het vervangen van de koppeling. Mijn vraag is dan nog het volgende:

                          Kan het subframe onder spanning staan ( 1 van de rubbers bijvoorbeeld) en daardoor gaan bonken?

                          In hoeverre kan de stabisatorstang dit gebonk veroorzaken? Heb de koppelstangen al wel vervangen de rubbers alleen nog niet.

                          Het moet haast hier iets mee te maken hebben. Hij is vorige week voor de apk geweest en draagarmrubbers en fuseekogels e.d. waren allemaal in orde.

                          De bonk is echt een metaal op metaal geluid en vooral in de bochten met hobbels dus en af en toe op een klinkerweg.

                          #18348549
                          djpauluz
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 May 2017

                            Nou na nog wat meer zoeken het probleem gevonden. Het subframe zat niet goed vast. Na het wisselen van de koppeling hebben we heb subframe met de luchtsleutel weer vast gezet. Nu weet ik niet of de luchtsleutel niet goed was of dat er iets anders gespeeld heeft maar vandaag er eens onder gaan liggen met mijn momentsleutel en kon alle bouten met de hand nog een flink stuk aandraaien. Daarna was het gebonk ook weg.

                            In ieder geval weer bedankt voor het mee denken mannen!

                            #18348798
                            djpauluz
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 May 2017

                              Nou helaas. Het was een paar dagen goed maar hij begint toch weer lawaai te maken aan de voorkant. Heb alles gecontroleerd op speling maar kan nergens iets vinden. Het lijkt nu toch meer een soort knarsend geluid en lijkt duidelijk links voor vandaan te komen. Je hoort het voornamelijk op klinker wegen en over drempels. Nu blijkt dat er om de linker veer inderdaad geen rubber zit. @opeltje denk jij dat dit het probleem kan zijn? en wat kan ik er eventueel omheen doen om hier van af te komen? De rubbers van de stabilisatorstang lijken ook goed er zit daar in ieder geval geen ruimte op. Ik weet alleen niet in hoeverre deze ook nog mee kunnen spelen? de koppelstangen e.d. zijn allemaal al vervangen.

                              #18348799
                              Opeltje17
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                18 January 2012

                                Rubbersok kan je bij de dealer halen, onderdeel nummer kan ik vanavond voor je opzoeken.

                                Als je stabilisator stang geen ruimte heeft op de rubbers op je subframe en je koppelstangen zijn nieuw zou dat goed moeten zijn.

                                Radiateur kan ook rammelen bij de vectra C zit deze goed vast in de houders boven en onder? Deze komt natuurlijk ook los met demontage van het subframe.

                                #18348807
                                djpauluz
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 May 2017

                                  De radiateur lijkt goed te zitten. De bovenste rubber liggen mooi in de beugel en onder zitten ze goed vast.

                                  Voor mijn gevoel komt het geluid echt bij de veering weg links voor. Maar schijn kan bedriegen.

                                  Misschien voor de zekerheid ook maar de stabilisatorrubbers vervangen die kosten niet zo veel.

                                  Het is echt een krakend/knarsend geluid nu bij on effen wegen en drempels. Gewoon op vlak asfalt hoor je niks.

                                  #18348809
                                  Opeltje17
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    18 January 2012

                                    Dan zou ik sowieso het rubber om de veer doen.

                                    Mijn vectra kraakt echt op drempels, dat zijn bij mij de stabirubbers op het subframe(waar ie in draait) wordt het geluid minder als de motor goed warm is??

                                    #18348813
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Stabierubbers staan er HEEL erg bekend om inderdaad, en zijn niet duur en vrij makkelijk te vervangen. Bij nieuwe montage loont het er wat niet mineraalvet op te doen (die witte voor schakelstangen in tube van Opel bijvoorbeeld)

                                      #18348814
                                      Opeltje17
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        18 January 2012

                                        Dit is het nummer van het rubber voor om de veer: 12802932

                                        Stabirubbers kom je wel beroerd bij.

                                        #18348815
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Hmja correctie, deze zitten natuurlijk boven op een subframe…

                                          #18348817
                                          djpauluz
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 May 2017

                                            Rubbers had ik gezien ja. Was al bang dat je ze niet goed los krijgt met het subframe op zijn plek of kun je er wel net tussen komen?

                                            Ik zal dat rubber voor de veer er in ieder geval opzetten.

                                            #18348818
                                            Opeltje17
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              18 January 2012

                                              Jep je kan ertussen komen, vergt een hoop geduld om de boutjes los te krijgen.

                                              Achterste boutje er een stukje in laten zitten, die krijg je er anders weer slecht in.

                                              Of het subframe weer een stukje laten zitten(weer een hoop meer werk)

                                              #18348838
                                              djpauluz
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                6 May 2017

                                                Vandaag de onderdelen opgehaald de rubber sok voor de veer en toch ook maar de rubbers voor de stabilisator. Ik zal jullie volgende week eens laten weten wat het verschil dan is als het er op zit

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.