Vectra Z19DTH – resonantie bij stationair toerental

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Vectra Z19DTH – resonantie bij stationair toerental

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275728
    ArjanK1981
      Lid sinds:
      10 June 2014

      Sinds kort maakt mijn Vectra uit 2008 (138.000 km op de teller) met Z19DTH-motor af en toe een resonerend/klapperend geluid onder de motorkap bij (bijna) stationair toerental. Eerst dacht ik dat het luchtfilterhuis los zat (deze was kort daarvoor uitgebouwd omdat het dimlicht vervangen moest worden), maar dat bleek het niet te zijn, want als ik deze vast hield, bleef de resonantie aanwezig. Toen ik vervolgens duwde op de kunststof afdekplaat die op het blok zit, waardoor het hele blok natuurlijk aangeduwd wordt, verdween het wel. Tijdelijk dan :(
      Mijn monteur gaf aan dat het wellicht de spanrol van de multiriem was. Die riem maakt namelijk af toe, en heel kort, een hoog piepend geluid bij de eerste meters dat de auto rolt; zo’n geluid wat je vroeger hoorde van de V-snaar. Onlangs heeft de monteur ernaar gekeken, maar de spanrol zag er prima uit. Dat lijkt het dus ook niet te zijn…
      Hebben jullie wellicht ideeën waar ik het moet zoeken? Kan het een motorsteun zijn, aangezien het geluid (tijdelijk) weg was toen ik op het blok duwde?
      Alvast bedankt!

      Extra info: maart 2015 zijn zowel distributie- als multiriem vervangen en in augustus 2015 is de dynamo vervangen.

      #18312743
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Dual mass vliegwiel. Als die versleten is gaat die bij stationair klapperen.

        Als je de koppeling in duwt is het dan weg ?

        #18312744
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          https://m.youtube.com/watch?v=AqQReZ3Z9oI” onclick=”window.open(this.href);return false;

          Klinkt het zoals deze ?

          #18312745
          ArjanK1981
            Lid sinds:
            10 June 2014

            DMF is het vast niet, want die is in juli 2014 al vervangen. Het geluid staat ook helemaal los van koppeling en versnellingsbak. Als het geluid er is en ik zet de auto in de vrij en haal m’n voet van de koppeling, dan is het geluid er nog steeds.
            Toen de DMF kapot was twee jaar terug, klapperde ie precies op het aangrijpingspunt. Dat is nu niet het geval.

            #18312746
            bart-gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2012

              @Helmer opelfan wrote:

              Dual mass vliegwiel. Als die versleten is gaat die bij stationair klapperen.

              Als je de koppeling in duwt is het dan weg ?

              Dubbel massa vliegwiel klappert ook met de motor aanslingeren en uitzetten

              #18312747
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                Als je riem piept.. Is die toe aan vervanging hihi
                Kun je er een filmpje van maken?? Anders blijven we gissen. En kunnen we elk onderdeel van je motor opnoemen..

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.