Vectra x16xel MAP-, gaskleppositie-sensor en EGR vraagje

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra x16xel MAP-, gaskleppositie-sensor en EGR vraagje

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272885
    the aviator
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2008

      Hallo,

      Omdat het een Vectra betreft plaats ik mijn vraag ook even hier. Helaas heb ik een 3-tal storingen aan mijn Vectra x16xel:
      P1405-(0) stand lineair EGR-systeem;
      P0120-(2) Gaskleppositiesensor, spanning laag;
      P0105-(2) MAP-sensor, spanning laag.

      Dit weekend ga ik het hele inlaattraject onder handen nemen en ook de EGR eerst even goed schoonmaken. Omdat alles toch los komt te liggen wil ik bovenstaande sensoren ook even bij de sloop ophalen om ze uit te wissen. Dit om, mocht het schoonmaken geen bijdrage leveren aan het soepeler laten lopen van m’n motor, te zien of de sensor(en) defect zijn of niet.

      De vraag , kan ik van alle Opel types met een x16xel motor (astra, vectra, corsa e.d.), uitgerust met een bobinebrug, gewoon een MAP-sensor, gaskleppositiesensor en een EGR pakken of zijn er verschillen waar ik rekening mee moet houden?

      Dit vraag ik omdat ik een 5-tal wagens met x16xel motoren ben langs geweest en ze, bijvoorbeeld in dit geval, alle 5 een andere type MAP-sensor hadden.

      Mapsensor (staat op sensor, origineel GM/opel-nr is 12569240):
      Ik heb: 039 9337
      Op sloop (o.a.): 039 6139.

      Gasklepsensor (staat op sensor, origineel GM/opel-nr is 17106681):
      Ik heb: 06681 C-2329
      Op sloop: 06681 C-2865

      EGR (staat op EGR, boven- en zijkant).
      Ik heb: (bovenkant) 98361, 33493A, (zijkant) E3219A, 553506
      Op sloop: (bovenkant) 98361, 31681A, (zijkant) E2808A, 553503

      Ik hoop dat jullie me hierover uitsluitsel kunnen geven, kan ik de onderdelen vandaag of morgen ophalen op de sloop en aan de slag :). Alvast bedankt!

      Met vriendelijke groet,

      Stephan Balk

      #18291448
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Ik ben niet overtuigd uw problemen zijn met de sensoren. Wist alle fouten kwamen in één keer?

        #18291449
        the aviator
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 May 2008

          Wat bedoelt u met uw vraag? Motor is met de tijd slechter gaan presteren dus bovenstaande problemen/foutmeldingen zijn in combinatie of achter elkaar opgetreden. Ik heb geen zin bovenstaande onderdelen nieuw aan te schaffen om te testen, vandaar mijn vraag of ik de sensoren gewoon kan uitwisselen of dat er toch verschillende typen sensoren zijn, zie bovengenoemde nummers.

          Probleem met mijn auto is momenteel dat hij bij het wegrijden vanuit stilstand met gas geven stottert (gaspedaal vol in en niet op toeren willen komen). Als ik rem en tot stilstand wil komen, slaat de auto vaak af. Vervolgens start de auto moeilijk en gaat hij stationair dansen, ik moet de motor dan echt draaiend houden door met het gas te spelen. Eenmaal rijdend en op de weg zijn er geen problemen.

          Vervolgens uren op ’t forum en internet diverse probleemgevallen met oplossingen gelezen, via het forum een lid benaderd om mijn auto met opcom uit te lezen ter bevestiging van wat ik denk dat het probleem is. Zodoende.

          Maar, kan ik van alle Opel types met een x16xel motor (astra, vectra, corsa e.d.) gewoon een MAP-sensor, gaskleppositiesensor en een EGR pakken of zijn er verschillen waar ik rekening mee moet houden?

          #18291450
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            MAP en Gasklep sensoren zijn gewoon uitwisselbaar.
            Gaskleppositiesensor van de Singlepoints zijn wel andewrs, en hebben een Lichtgrijs of Wit kapje ipv jouw zwarte.
            deze draaien de andere kant op namelijk.

            EGR heb je alleen verschil in de X16XEL type 1, (inlaat deels over het Klepdeksel), en type 2, Inlaat geheel achter de motor.

            Willem

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.