Vectra C z22yh (of se) foutcode p0420 *update 24-1*

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra C z22yh (of se) foutcode p0420 *update 24-1*

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270014
    johanhummer9
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 May 2011

      Hallo.

      Toenstraks me vaders auto weggebracht voor apk, blijkt dat de uitlaatgassen te hoog zijn ik had de code al een paar keer gewist alleen blijven de uitlaatgassen dus toch te smerig voor de apk.

      de foutcode:

      p0420

      Efficiency katalysatorsysteem onder drempel (cilinderrij 1)

      Is nu daadwerkelijk de kat kapot of is er een lambdasonde die ligt te klooien, foutcode heb had ik al een paar gewist en het motorlampje ging dan ook uit maar hij blijft terugkomen.

      Het gaat om een Vectra C 2008 met een 2.2 benzine met een z22yh volgens mij

      alvast bedankt

      #18268790
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Ga maar uit van de kat.

        Je kan eens proberen met een laser thermometer de temperatuur voor en na de kat te meten, temperatuur na de kat moet een stuk hoger liggen dan voor de kat, is de temperatuur nagenoeg hetzelfde is het de kat.

        Maar bij de auto van je vader hoeven ze geen eens CO te meten, ze hoeven hem alleen uit te lezen en als jij de fout eerst wist en hun checken hem met hun EOBD apparaat is die fouten vrij, en dan hoeft CO meten niet ;)

        EDIT: 2008 is een Z22YH.

        #18268791
        johanhummer9
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 May 2011

          Ja klopt daar heb je gelijk in over het niet co hoeven moeten meten maar aan de andere kant moet het gewoon opgelost worden.

          Weet je toevallig of de 2 lambdasondes gelijk zijn?

          Want denk toch zelf dat het de sensor is

          Mvg

          #18268792
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Daar heb jij weer gelijk in.

            Zou eens kijken naar de lambda waardes, als de 2de lambda(na de kat dus) erg varieert met warme motor is het toch echt de kat.

            Zou sonde zijn om de lambda te vervangen als het de kat is.

            Geen idee of de sensoren hetzelfde zijn denk het niet.

            #18268793
            johanhummer9
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 May 2011

              ik was net even bij de opeldealer om ff een onderdeel voor me corsa te halen en die zei ook als het de lambdasonde is geeft ie meestal iets aan van O2 sensor buiten bereik oid.

              en ja toen ik hem heb uitgelezen heb ik er inderdaad niet meer aangedacht om de waardes uit te lezen.

              Iemand toevallig in de buurt van amersfoort die zin heeft om het liefst vanavond de auto uit lezen?

              #18268794
              johanhummer9
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 May 2011

                Nou toen straks nog even bij me oud collega’s de vectra uitgelezen:

                de bovenste sensor veranderd constant van rijk naar arm en andersom ook het voltage veranderd
                ook de onderste veranderd van rijk naar arm en andersom maar langzamer

                alleen als ik de auto in de versnelling laat uitrollen veranderd het voltage van de onderste sensor naar 0 Mv en blijft daar opstaan totdat op het moment dat er weer brandstof word ingespoten.

                als zei me collega wel dat de tweede sensor puur voor het controleren is en niks met het brandstofmengsel te maken heeft.
                Dus dan kan ervan uitgaan dat de Kat toch kapot is ofniet?

                #18268795
                Opeltje17
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 January 2012

                  Idd 2de sensor(diagnose sonde) is puur om de kat te controleren.

                  De waarde van deze zal met warme motor rond de 600-800mV zijn(per motor verschillend) deze waarde moet dus redelijk constant zijn(waarde wisselt wel iets)

                  Maar als ie bijv van 100mV naar 800mV schiet is wel zeker de kat stuk.

                  Je kan zoals ik in de eerste post aangaf nog even meten met een laser temperatuur meter wat de temperatuur voor en na de kat is, moet na de kat een stuk heter zijn.

                  #18268796
                  johanhummer9
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 May 2011

                    @Opeltje17 wrote:

                    Idd 2de sensor(diagnose sonde) is puur om de kat te controleren.

                    De waarde van deze zal met warme motor rond de 600-800mV zijn(per motor verschillend) deze waarde moet dus redelijk constant zijn(waarde wisselt wel iets)

                    Maar als ie bijv van 100mV naar 800mV schiet is wel zeker de kat stuk.

                    Je kan zoals ik in de eerste post aangaf nog even meten met een laser temperatuur meter wat de temperatuur voor en na de kat is, moet na de kat een stuk heter zijn.

                    ja inderdaad ik zal nog ff proberen of ik zon laser ergens vandaan kan toveren , ik heb al een adres gevonden waar ik een ”imitatiekat” kan kopen want nieuw bij opel zijn ze €1100 ex btw.

                    #18268797
                    Opeltje17
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      18 January 2012

                      Ja dat is een dure zit natuurlijk ook aan het spruitstuk.

                      Heb precies dezelfde code met m’n Z22SE daarvan kost de kat ook rond de €1100,- :cry

                      #18268798
                      johanhummer9
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 May 2011

                        Zo vandaag heb ik de kat vervangen , viel ontzettend mee , geen tapeinden afgebroken.
                        Uitlaasgassen gemeten , waren weer mooi schoon , dus maandag kan die afgemeld worden.

                        Overigens heb ik geen originele GM kat eronder geplaatst maar 1 van de automaterialenzaak verschilde een klein beetje in prijs:

                        Opel gm : +- 1320 euro incl
                        ”imitatie” : 430 euro incl zaten ook nog 2 pakkingen bij en nieuwe moeren en de pasvorm was prima.

                        op naar de volgende reperatie :P:P

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.