Vectra C Z22YH: ketting van tijd en veel schade, advies?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra C Z22YH: ketting van tijd en veel schade, advies?

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275085
    Jowie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 January 2016

      Beste lezers,

      Als tot nu toe trotse en gelukkige bezitter en bestuurder van een prachtige Opel Vectra C 2.2 V-Line station (2005) zou ik graag enig advies krijgen over de situatie waarin wij ons nu bevinden. Nadat wij deze auto in 2012 kochten (als opvolger van een Vectra B Diamond station en daarvoor een Astra GLS) heb ik (met name hier) veel gelezen over het wel en wee rondom de distributieketting en waar je op moet letten en naar luisteren (voorkomen van schade is beter dan…). Hij heeft nu net 170.000km gereden, toch een moment dat je mogelijk preventief aan vervangen moet gaan denken. Vandaar dat ik zelf altijd scherp was op het zogenaamde ratelen en ook bij elk bezoek aan de vaste Opel dealer (zeker 2 keer per jaar sinds de aanschaf) hen vroeg om toestand van de ketting te beoordelen, met altijd als antwoord: “Prima hoor! Niks mis mee.” Dan rij je weer lekker door, alhoewel dat in ons geval ongeveer 8000 km per jaar is, veelal wel >100km ritten, maar niet veel/ideaal voor dit soort auto’s/motoren, begrijp ik ook uit berichten hier.

      Helaas wilde onze Vectra deze week ineens na 4 dagen stilstand in de garage niet meer starten. WW had geen oplossing en auto naar de Opel Dealer laten brengen. Conclusie van hen: ketting van tijd, kleppen, zuigers en veren beschadigd. Repareren vinden zij eigenlijk geen optie (4 nieuwe zuigers, cilinder opboren en ervaring dat olieverbruik sterk omhoog gaat, kosten kunnen oplopen tot 4000 euro), hun voorstel: “nieuwe”/andere motor, kost ook 4500 euro. Alternatief (ook door hen voorgesteld) is de Vectra in deze stand (min of meer total loss) in te ruilen (…plus bijbetalen) voor een andere auto (bij de Opel Dealer…?)

      Helaas zitten we nu in deze situatie en kan daar weinig meer aan doen. Dus hoe scherp ik er ook op was en hoe vaak ik het ook bij de Opel dealer heb aangekaart, het gebeurd gewoon van het ene op het andere moment (…de ketting bepaalt dus zelf de lengte het “autoleven” waarin ie mee moet gaan??).

      Alle tips en suggesties welkom :(

      #18308480
      gwriemersma
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 December 2010

        Je kunt eens zoeken naar een gebruikt blok
        Een revisieblok mss bij Ronald Morien?
        Dán iemand zoeken welke je blok erin kan zetten
        Kom je vast stukken voordelliger uit

        #18308481
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          Hij is versprongen met starten, misschien is er niet zoveel schade aan de zuigers en kost het je alleen een kop revisie+kettingen.

          #18308482
          Jowie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 January 2016

            @Opeltje17 wrote:

            Hij is versprongen met starten, misschien is er niet zoveel schade aan de zuigers en kost het je alleen een kop revisie+kettingen.

            Dat zou kunnen… De Opel monteur was zeer stellig en gaf het weinig kans. Ik moet hem maar geloven. Zij hebben de compressie onderzocht, motor opengehaald en deze diagnose gesteld…

            Heb hier diverse verhalen gelezen waar de schade meeviel en waar reparatie prima kon, blijkbaar heb ik pech?

            #18308483
            Opeltje17
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 January 2012

              Oké, apart ik geloof bijna niet dat er andere/nieuwe zuigers in moeten.

              Maar de kop is er al af? Kan je op de zuigers kijken?

              #18308484
              TWA
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 June 2010

                Bij eventueel andere motor gebr. Klein Gunbewiek

                Succes hoe dan ook :thumb

                #18308479
                remutr
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 August 2012

                  opel monteur zou wel zoals ze altijd doen uit hun nek lullen. Die zijn te lui om te sleutelen.

                  kan je niet een plaatselijke garage bellen voor een second opinion, vaak willen die wel sleutelen en als je zuigers nog heel zijn ben je altijd goedkoper uit dan bij de dealer.

                  #18308485
                  Jowie
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 January 2016

                    @Opeltje17 wrote:

                    Oké, apart ik geloof bijna niet dat er andere/nieuwe zuigers in moeten.
                    Maar de kop is er al af? Kan je op de zuigers kijken?

                    Vandaag gebeld met monteur, morgen ga ik even langs. Dan kan ik ook even kijken :shock: en een fotootje maken.

                    @TWA wrote:

                    Bij eventueel andere motor gebr. Klein Gunbewiek

                    Succes hoe dan ook :thumb

                    Dank voor de tip, ze hebben geen Z22YH, maar moet dat perse?

                    @remutr wrote:

                    opel monteur zou wel zoals ze altijd doen uit hun nek lullen. Die zijn te lui om te sleutelen.
                    kan je niet een plaatselijke garage bellen voor een second opinion, vaak willen die wel sleutelen en als je zuigers nog heel zijn ben je altijd goedkoper uit dan bij de dealer.

                    Tsja, ik weet van het probleem, maar ben geen expert. Vond de optie nieuwe motor wel snel getrokken, dus second opinion zat ik wel aan te denken. Detail is natuurlijk dat de auto nu bij de Opel dealer staat en niet kan rijden…

                    #18308486
                    remutr
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 August 2012

                      is er geen plaatselijke garage niet ver van de dealer?

                      #18308487
                      cliffvxr
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        15 April 2010

                        Weet niet waar je woont maar misschien kan er een kenner hier van het forum mee naar de opel dealert?!

                        #18308488
                        cliffvxr
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          15 April 2010

                          Vind het trouwens wel een stug verhaal van de dealer :hmmz
                          Een ketting die in het verleden niet klapperde/ratelde ineens dusdanig verspringt dat er mega schade is :wtf

                          #18308489
                          midnight black
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 December 2011

                            Lijkt mij ook dat een second opinion gewenst is, hebben ze echt de cilinderkop er al afgetrokken om vast te stellen dat dit inderdaad de schade is? Zoals Opeltje17 al aangeeft, als de ketting niet op spanning stond bij het starten en de motor is niet aangeslagen dan zouden er zomaar enkele kleppen krom kunnen zijn en de rest mee kunnen vallen.

                            #18308490
                            gwriemersma
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              17 December 2010

                              Blijft inderdaad een raar verhaal
                              Kleppen krom oké maar zuigers bij enkel stationair draaien
                              Kop revisie hoeft niet zoveel grens te kosten zou in combinatie met nieuwe ketting etc niet boven de 1500 euro uit hoeven te komen
                              En bij twijfel toch maar een gereviseerd blok erin ook dat moet voor minder dan de opgegeven 4500euro kunnen

                              #18308491
                              cano666
                                Lid sinds:
                                28 September 2012

                                http://www.schadeautos.nl/nl/demontage/personenauto’s/opel+vectra+2200_z22yh/o/810936″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                zijn zat demontage autos waar de blok nog prima zijn ik zou zeggen neem de tijd en zoek 1 goed blokje

                                #18308492
                                Haasje17
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2009

                                  Een ruilmotor van de opeldealer is een heel ander soort moter dan die uit een solopartij hè. Ruilmotor van de dealers zijn vaak als nieuw.

                                  Ik zou ff de kop wegbrengen naar een revisie bedrijf.

                                  #18308493
                                  cano666
                                    Lid sinds:
                                    28 September 2012

                                    Dat is idd ook een optie

                                    #18308478
                                    Jowie
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      20 January 2016

                                      Update: na diverse keren contact met de Opel garage kreeg ik toch de bevestiging dat men daar de schade niet als zodanig geconstateerd en gezien had, maar baseerde op de algemene ervaring met dit soort klachten. Omdat ik zelf diverse keren mijn ongeloof over deze diagnose bleef aangeven en het feit dat het probleem optrad terwijl de auto stilstond in de garage (en niet 130km/u reed), hebben ze toch maar eens besloten om echt te kijken of alles nog gangbaar was en soepel draaide. Zo gezegd zo gedaan, 4 uur later belden ze dat ze dat er niks mis was en ze er 2 nieuwe kettingsets en geleiders/spanners op gelegd hadden. Na nog enkele proefritten (koude en warme start) van de monteur zou ik de auto weer op kunnen halen…

                                      Uiteindelijke oorzaak: gebroken geleider bij de distributieketting en totaal opgerekte balansas-ketting. Als de strategie was: “hoe zorg ik dat een klant toch blij is met een rekening van 1100 euro” dan is dat gelukt, maar verder beschouw ik het maar als een investering in een verder nog perfecte Vectra… Wel 20% korting op de rekening. Na 2000 km even langs om olie etc te checken. Tsja, heeft remutr dan toch gelijk over zijn typering van deze monteurs? Ben in ieder geval blij dat het zo verlopen is ipv andersom.

                                      Dank voor de adviezen en tips!

                                      #18308494
                                      warhamstr
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        20 August 2009

                                        Smerige laailichters zijn het eigenlijk he? Als jij niet kritisch was geweest, was je auto zo goed als totalloss verklaard.

                                        Ook al vind ik het nu ook nog een erg stevige rekening! Gewoon wegblijven bij de dealers. Kunnen alleen nieuw verkopen…

                                        #18308495
                                        Opeltje17
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          18 January 2012

                                          Toch gelijk, je moet idd goed opletten tegenwoordig als leek wordt je genaaid waar je bij staat.

                                          Rekening is netjes.

                                          #18308496
                                          2000
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            Dat is even een andere wending van het verhaal. Belachelijk. Welkom bij de dealer. :fy1

                                            #18308497
                                            Dolby
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 May 2008

                                              Helaas zijn dit soort verhalen standaard geworden.

                                              Daarom kom ik ook alleen nog maar bij de dealer voor bijvoorbeeld een Winter Certificaat te halen of af en toe voor onderdelen bij het magazijn te halen voor de rest. Blijven de monteurs af van mijn auto. Bij de meeste dealers word je gewoon ronduit belazerd. En de prijzen die ze durven te vragen slaat werkelijk nergens op. Hier bij mijn Opel dealer durven te €168 te vragen voor een GM accu van 74Ah. :thumbdown Heb daarom bij de automaterialen zaak een Berga 74Ah accu gehaald voor €105

                                              #18308498
                                              warhamstr
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                20 August 2009

                                                @Dolby wrote:

                                                …Hier bij mijn Opel dealer durven te €168 te vragen voor een GM accu van 74Ah. :thumbdown Heb daarom bij de automaterialen zaak een Berga 74Ah accu gehaald voor €105

                                                -offtopic Pas zo’n dure Opel accu kado gekregen, want €20,- winter certificaat. :D

                                                #18308499
                                                remutr
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  7 August 2012

                                                  Beter dat je Vectra weer bij jouw voor de deur staat, beter een hoge rekening dan nog meer geld mee moeten brengen voor een andere auto

                                                  #18308500
                                                  midnight black
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    14 December 2011

                                                    Mooi dat het weer gemaakt is en in ieder geval fijn dat de reparatie achteraf uiteindelijk redelijk meeviel!

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.