Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra C Z22YH: ketting van tijd en veel schade, advies?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 januari 2016 om 13:19 #17275085
Beste lezers,
Als tot nu toe trotse en gelukkige bezitter en bestuurder van een prachtige Opel Vectra C 2.2 V-Line station (2005) zou ik graag enig advies krijgen over de situatie waarin wij ons nu bevinden. Nadat wij deze auto in 2012 kochten (als opvolger van een Vectra B Diamond station en daarvoor een Astra GLS) heb ik (met name hier) veel gelezen over het wel en wee rondom de distributieketting en waar je op moet letten en naar luisteren (voorkomen van schade is beter dan…). Hij heeft nu net 170.000km gereden, toch een moment dat je mogelijk preventief aan vervangen moet gaan denken. Vandaar dat ik zelf altijd scherp was op het zogenaamde ratelen en ook bij elk bezoek aan de vaste Opel dealer (zeker 2 keer per jaar sinds de aanschaf) hen vroeg om toestand van de ketting te beoordelen, met altijd als antwoord: “Prima hoor! Niks mis mee.” Dan rij je weer lekker door, alhoewel dat in ons geval ongeveer 8000 km per jaar is, veelal wel >100km ritten, maar niet veel/ideaal voor dit soort auto’s/motoren, begrijp ik ook uit berichten hier.
Helaas wilde onze Vectra deze week ineens na 4 dagen stilstand in de garage niet meer starten. WW had geen oplossing en auto naar de Opel Dealer laten brengen. Conclusie van hen: ketting van tijd, kleppen, zuigers en veren beschadigd. Repareren vinden zij eigenlijk geen optie (4 nieuwe zuigers, cilinder opboren en ervaring dat olieverbruik sterk omhoog gaat, kosten kunnen oplopen tot 4000 euro), hun voorstel: “nieuwe”/andere motor, kost ook 4500 euro. Alternatief (ook door hen voorgesteld) is de Vectra in deze stand (min of meer total loss) in te ruilen (…plus bijbetalen) voor een andere auto (bij de Opel Dealer…?)
Helaas zitten we nu in deze situatie en kan daar weinig meer aan doen. Dus hoe scherp ik er ook op was en hoe vaak ik het ook bij de Opel dealer heb aangekaart, het gebeurd gewoon van het ene op het andere moment (…de ketting bepaalt dus zelf de lengte het “autoleven” waarin ie mee moet gaan??).
Alle tips en suggesties welkom :(
20 januari 2016 om 15:15 #18308480Je kunt eens zoeken naar een gebruikt blok
Een revisieblok mss bij Ronald Morien?
Dán iemand zoeken welke je blok erin kan zetten
Kom je vast stukken voordelliger uit20 januari 2016 om 16:18 #18308481Hij is versprongen met starten, misschien is er niet zoveel schade aan de zuigers en kost het je alleen een kop revisie+kettingen.
20 januari 2016 om 16:26 #18308482@Opeltje17 wrote:
Hij is versprongen met starten, misschien is er niet zoveel schade aan de zuigers en kost het je alleen een kop revisie+kettingen.
Dat zou kunnen… De Opel monteur was zeer stellig en gaf het weinig kans. Ik moet hem maar geloven. Zij hebben de compressie onderzocht, motor opengehaald en deze diagnose gesteld…
Heb hier diverse verhalen gelezen waar de schade meeviel en waar reparatie prima kon, blijkbaar heb ik pech?
20 januari 2016 om 16:30 #18308483Oké, apart ik geloof bijna niet dat er andere/nieuwe zuigers in moeten.
Maar de kop is er al af? Kan je op de zuigers kijken?
20 januari 2016 om 16:50 #18308484Bij eventueel andere motor gebr. Klein Gunbewiek
Succes hoe dan ook :thumb
20 januari 2016 om 17:03 #18308479opel monteur zou wel zoals ze altijd doen uit hun nek lullen. Die zijn te lui om te sleutelen.
kan je niet een plaatselijke garage bellen voor een second opinion, vaak willen die wel sleutelen en als je zuigers nog heel zijn ben je altijd goedkoper uit dan bij de dealer.
20 januari 2016 om 17:08 #18308485@Opeltje17 wrote:
Oké, apart ik geloof bijna niet dat er andere/nieuwe zuigers in moeten.
Maar de kop is er al af? Kan je op de zuigers kijken?Vandaag gebeld met monteur, morgen ga ik even langs. Dan kan ik ook even kijken :shock: en een fotootje maken.
@TWA wrote:
Bij eventueel andere motor gebr. Klein Gunbewiek
Succes hoe dan ook :thumb
Dank voor de tip, ze hebben geen Z22YH, maar moet dat perse?
@remutr wrote:
opel monteur zou wel zoals ze altijd doen uit hun nek lullen. Die zijn te lui om te sleutelen.
kan je niet een plaatselijke garage bellen voor een second opinion, vaak willen die wel sleutelen en als je zuigers nog heel zijn ben je altijd goedkoper uit dan bij de dealer.Tsja, ik weet van het probleem, maar ben geen expert. Vond de optie nieuwe motor wel snel getrokken, dus second opinion zat ik wel aan te denken. Detail is natuurlijk dat de auto nu bij de Opel dealer staat en niet kan rijden…
20 januari 2016 om 18:07 #18308486is er geen plaatselijke garage niet ver van de dealer?
20 januari 2016 om 18:18 #18308487Weet niet waar je woont maar misschien kan er een kenner hier van het forum mee naar de opel dealert?!
20 januari 2016 om 18:23 #18308488Vind het trouwens wel een stug verhaal van de dealer :hmmz
Een ketting die in het verleden niet klapperde/ratelde ineens dusdanig verspringt dat er mega schade is :wtf20 januari 2016 om 20:21 #18308489Lijkt mij ook dat een second opinion gewenst is, hebben ze echt de cilinderkop er al afgetrokken om vast te stellen dat dit inderdaad de schade is? Zoals Opeltje17 al aangeeft, als de ketting niet op spanning stond bij het starten en de motor is niet aangeslagen dan zouden er zomaar enkele kleppen krom kunnen zijn en de rest mee kunnen vallen.
20 januari 2016 om 20:55 #18308490Blijft inderdaad een raar verhaal
Kleppen krom oké maar zuigers bij enkel stationair draaien
Kop revisie hoeft niet zoveel grens te kosten zou in combinatie met nieuwe ketting etc niet boven de 1500 euro uit hoeven te komen
En bij twijfel toch maar een gereviseerd blok erin ook dat moet voor minder dan de opgegeven 4500euro kunnen21 januari 2016 om 07:09 #18308491http://www.schadeautos.nl/nl/demontage/personenauto’s/opel+vectra+2200_z22yh/o/810936″ onclick=”window.open(this.href);return false;
zijn zat demontage autos waar de blok nog prima zijn ik zou zeggen neem de tijd en zoek 1 goed blokje
21 januari 2016 om 07:23 #18308492Een ruilmotor van de opeldealer is een heel ander soort moter dan die uit een solopartij hè. Ruilmotor van de dealers zijn vaak als nieuw.
Ik zou ff de kop wegbrengen naar een revisie bedrijf.
21 januari 2016 om 10:08 #18308493Dat is idd ook een optie
25 januari 2016 om 21:16 #18308478Update: na diverse keren contact met de Opel garage kreeg ik toch de bevestiging dat men daar de schade niet als zodanig geconstateerd en gezien had, maar baseerde op de algemene ervaring met dit soort klachten. Omdat ik zelf diverse keren mijn ongeloof over deze diagnose bleef aangeven en het feit dat het probleem optrad terwijl de auto stilstond in de garage (en niet 130km/u reed), hebben ze toch maar eens besloten om echt te kijken of alles nog gangbaar was en soepel draaide. Zo gezegd zo gedaan, 4 uur later belden ze dat ze dat er niks mis was en ze er 2 nieuwe kettingsets en geleiders/spanners op gelegd hadden. Na nog enkele proefritten (koude en warme start) van de monteur zou ik de auto weer op kunnen halen…
Uiteindelijke oorzaak: gebroken geleider bij de distributieketting en totaal opgerekte balansas-ketting. Als de strategie was: “hoe zorg ik dat een klant toch blij is met een rekening van 1100 euro” dan is dat gelukt, maar verder beschouw ik het maar als een investering in een verder nog perfecte Vectra… Wel 20% korting op de rekening. Na 2000 km even langs om olie etc te checken. Tsja, heeft remutr dan toch gelijk over zijn typering van deze monteurs? Ben in ieder geval blij dat het zo verlopen is ipv andersom.
Dank voor de adviezen en tips!
25 januari 2016 om 21:41 #18308494Smerige laailichters zijn het eigenlijk he? Als jij niet kritisch was geweest, was je auto zo goed als totalloss verklaard.
Ook al vind ik het nu ook nog een erg stevige rekening! Gewoon wegblijven bij de dealers. Kunnen alleen nieuw verkopen…
25 januari 2016 om 21:46 #18308495Toch gelijk, je moet idd goed opletten tegenwoordig als leek wordt je genaaid waar je bij staat.
Rekening is netjes.
26 januari 2016 om 10:39 #18308496Dat is even een andere wending van het verhaal. Belachelijk. Welkom bij de dealer. :fy1
26 januari 2016 om 12:57 #18308497Helaas zijn dit soort verhalen standaard geworden.
Daarom kom ik ook alleen nog maar bij de dealer voor bijvoorbeeld een Winter Certificaat te halen of af en toe voor onderdelen bij het magazijn te halen voor de rest. Blijven de monteurs af van mijn auto. Bij de meeste dealers word je gewoon ronduit belazerd. En de prijzen die ze durven te vragen slaat werkelijk nergens op. Hier bij mijn Opel dealer durven te €168 te vragen voor een GM accu van 74Ah. :thumbdown Heb daarom bij de automaterialen zaak een Berga 74Ah accu gehaald voor €105
26 januari 2016 om 13:26 #18308498@Dolby wrote:
…Hier bij mijn Opel dealer durven te €168 te vragen voor een GM accu van 74Ah. :thumbdown Heb daarom bij de automaterialen zaak een Berga 74Ah accu gehaald voor €105
-offtopic Pas zo’n dure Opel accu kado gekregen, want €20,- winter certificaat. :D
26 januari 2016 om 17:53 #18308499Beter dat je Vectra weer bij jouw voor de deur staat, beter een hoge rekening dan nog meer geld mee moeten brengen voor een andere auto
27 januari 2016 om 12:49 #18308500Mooi dat het weer gemaakt is en in ieder geval fijn dat de reparatie achteraf uiteindelijk redelijk meeviel!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.