Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra c vervangen koppeling tweemassavliegwiel
- Dit onderwerp bevat 33 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 oktober 2019om 09:51 door stiggel.
-
AuteurBerichten
-
5 juli 2013 om 18:15 #17259051
Hallo mede Opel rijders,
Van mijn vectra (2004 z19dth cdti station 150 Pk )moet de koppeling, drukproef en tweemassa vliegwiel vervangen worden. Bij het stationair gas geven ontkoppeld hoor ik bij het loslaten van het gas een ratelend geluid. Bij de garage word dit ook bevestigd dat vervanging noodzakelijk is, en heb hier op dit forum gelezen dat dit vaker gebeurt tussen de 150000 en 200000 km mijn vectra 187000 km gereden.
Nu de vervanging, ik lees hier op het forum dat er een Sachs vliegwiel in moet en een luk koppeling (is dit altijd zo? kan iemand dit bevestigen). Bij het garagebedrijf geven ze aan dat de reparatie 2000 euro kost, waarbij ze zelf 6 uur sleutelwerk hebben. Geloof ik wel gezien de andere verhalen die k hierover lees.Dat betekent dus ongeveer 1500 euro aan onderdelen. Na een beetje rondneuzen op internet zie ik dat ik zelf een complete set (kop+drukproef+dmv) van luk kan bestellen voor 500 euro ,die willen ze er bij de garage ook wel voor mij inzetten ( erg schappelijk vind ik zelf) en alleen uurloon berekenen. Maar nu meld de garage mij dat dit wel wat riskant is. Als ze zelf namelijk zo’n set bestellen voor montage dan krijgen ze 3 sets aangeleverd en afhankelijk van de vertanding (denk op de versnellingsbak) , die ze pas kunnen zien als de oude set eraf is, kiezen ze de juiste set en sturen ze de andere twee retour.
Dit laatste heb ik nog nooit op dit forum terug zien komen terwijl ik toch bijna alle berichten over deze auto volg.
Mijn vragen
Past een complete set van luk altijd? Wanneer ik het bestel aan de hand van het chassis nummer.?
Klopt het dat er per chassis nummer nog drie varianten zijn wat betreft vertanding? Of is dit een fabel?5 juli 2013 om 18:28 #18157748Welkom hierzo !
Een set op ebay.co.uk kost je zo’n 500 Pond. Daarbij mail je ze je VIN-nummer van de auto en kijken hun welke je moet hebben.
Dat verhaal van 3 sets aangeleverd krijgen is onzin.
Er gaan verhalen de rondte dat je verschillende sets hebt , en dat dacht ik 2 jaar geleden ook. Maar ik heb er nu alle heel wat vervangen ( niet alleen bij Vectra , maar ook astra en Zafira ) en het vliegwiel is altijd van Sachs en de koppeling altijd van Luk.Dat vertanding verhaal is onzin.
Suc6 met bestellen ! :thumb
5 juli 2013 om 19:58 #18157749Kan nog iets scherper hoor Peter, als je n.l bij neobrothers besteld ( http://www.ebay.nl/itm/220896315236?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_2762wt_1393″ onclick=”window.open(this.href);return false; ) Wel even je motorcode geven, kunnen hun even kijken of het een beetje klopt.
Ik was al in dus inclusief montage 750,- kwijt, gewoon orginele saab delen :thumb
Alle respect voor de dealer, maar een kleine factor 3 vind ik toch wat overdreven om te verdienen.
5 juli 2013 om 20:26 #18157750Tja welkom hier en pica’s en voorstellen stellen we zeer op prijs :vertag
Nu naar je probleem;Zo als Peet en Dennis al aangeven is dat verhaal a, onzin en b, veel goedkoper te regelen.
Als jij je niet. ‘comfortabel’ voelt bij los bestellen ( in UK), kun je terecht bij KCPERFORMANCE in Oisterwijk. Kost je de helft minder dan bij de dealer dn iets meer dan Dennis kwijt was.Succes met je dth en show us some pica’s :jerry
Hoe meer zielen hoe meer vreugd hier :afroGroet jraaf, zdth in hart en nieren :wub
5 juli 2013 om 20:48 #18157751Hè bedankt voor jullie reacties! Zo snel had ik het niet verwacht. Super!
Dus het vliegwiel van Sachs en koppeling van luk, ik zie ook bij parts2clear complete sets staan. Maar dan is dat een luk set (http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110532711001″ onclick=”window.open(this.href);return false;) dus ook een luk vliegwiel. De set krijg ik te zien wanneer ik zoek op vauxhall vectra 2004 MK111 1.9 cdti 16V. Is het beter de twee onderdelen van twee merken te kopen? Weten jullie misschien waarom, of is het de ervaring die jullie ermee hebben.
Overigens heb ik de prijzen niet eens bij de dealer opgevraagd, gewoon bij onafhankelijke bedrijven. Ik denk dat het bij de dealer nog wat meer gaat kosten.
Mark.
5 juli 2013 om 21:07 #18157752Dat is dan een bijzondere dure onafhankelijke(in mijn ogen), dan ga ik voor maar 100 euro meer liever naar de dealer, nl 2100,- bij de dealer ;)
En als het goed is krijg je gewoon een vliegwiel van sachs en een koppeling van luk, ongeacht wat hun zeggen.
En zoals Jraaf al zegt, je kunt het ook bij KCP doen, + nog wat andere leuke dingen voor dat bedrag.
6 juli 2013 om 09:08 #18157753Bij een beetje goede ( eerlijke ) onafhankelijke garage betaal je 1200 euro ! NIET 2000!!
6 juli 2013 om 10:30 #18157754Allemaal bedankt voor jullie reacties! :thumb
Ik heb net een prijs opgevraagd bij KCPerformance voor de vervanging en deze was meteen al lager dan wat ik tot nu toe gehoord heb, maar vooral de specialistische kennis die ze hebben van de motor schept vertrouwen.( goede tip jraaf :thumb :thumb )
Ze stelden voor om er een kevlar koppeling in te zetten en deze schijnt niet zo makkelijk kapot te gaan. (heb daar geen verstand van maar neem aan dat dit een goede keuze is)
Ik heb ook telefonisch nog even gedeeld wat me nog meer opvalt aan de motor en ben aangenaam verrast met de oplossingen die ze bieden. Zo heeft mij vectra last van het volgende.
-Bij stationair gas geven in de vrij koppeling niet ingedrukt maakt de motor bij gas loslaten een ratelend geluid, dit is reproduceerbaar.
-Er ligt troep bovenop de wervelkleppen , de wervelkleppen draaien wel goed. ( KCP stelt voor de wervelkleppen te verwijderen zodat de motor dan beter ademt, ook inlaatspruitstuk reinigen, egr afdoppen en uit de ecu programeren)
-Een slang van de carterontluchting heeft een klein scheurtje en lekt vloeistof, bij een kort onderzoek door een garagebedrijf valt ze ook op dat de motor wat druk opbouwt.
-Het valt mij op dat de oil separator nogal vet is, een slang die van linksvoor bovenin uit het blok komt en naar de oil seperator toegaat heeft nogal wat speling daar waar die de oil seperator in gaat. De slang is op en neer te bewegen maar kan er niet uit.
-Wanneer ik met de auto optrek komt het voor dat het net lijkt of de brandstof toevoer wegvalt, ik hoor dan 3 keer een kort schrapend geluid en daarna pakt de motor weer op. Dit gebeurt alleen bij een specifieke stand van het gaspedaal en toerental, en is niet altijd te reproduceren. (laatste software zit er al op)
-Met enige regelmaat gaat er een storings lampje van de olie branden. Na auto uitzetten en weer opnieuw starten is het storings lampje weg, en kan dan ook maar zo een maand lang wegblijven.
-Ik vind het verbruik van de auto aan de hoge kant, 1:13,5 bij rustig rijgedrag. Maar ik vermoed dat dit ook wel te maken heeft met mijn lucht inlaattraject.
-Na een lange rit, 1100 km vanuit oostenrijk ging de auto bijna stilstaan er was bijna niet meer mee te rijden, en er was nog maar een bepaald gebied van mijn gaspedaal waarin ik nog wat vermogen had. De dag erna (motor was weer afgekoeld) alle storingen weg, gewoon goed reageren.
jraaf vroeg of ik me voor wilde stellen. en dat is natuurlijk wel zo netjes.Mark is de naam, woonachtig in het Oosten van het land. En sinds 2003 eigenaar van een opel vectra b station x18xe station en sinds 2008 eigenaar van een vectra c z19zth station. met auto nummer 1 eigenlijk nooit problemen gehad maar met de diesel wel.
Sinds 2008 zijn er vervangen en hersteld.
dynamo 2x.
egr.
accu 2x.
3 injector modificatie.
startmotor.
Xenon verlichting ingebouwd.
Brandstofretour t stukje slangetje geknapt.Ik heb voor nu dus nog wel een aantal zaken op mijn verlanglijstje staan waaronder tunen van de auto er 1 van is. Maar dat wil ik pas doen wanneer ik het gevoel heb weer een “gezonde motor” onder de kap heb.
@jraaf Ik vraag me af wat je bedoelt met “Pica’s” , misschien een domme vraag hoor. Maar ik denk maar zo “Domme vragen, zijn vragen die niet gesteld zijn” .Mark.
6 juli 2013 om 10:45 #18157755Pica’s zijn foto’s :)
Goed om te horen dat je met KCPerformance contact hebt gehad. Ik zou zelf ook gelijk de auto laten chippen, aangezien je ook de egr eruit laat programeren, dat is waarschijnlijk goedkoper dan dat je het erna laat doen. Ben je waarschijnlijk ook van een hoop kwaaltjes af.
Bij die lange rit is de auto waarschijnlijk in zijn noodloop gegaan om zichzelf te beschermen.
Dat van de oil separator is vrij normaal, zelf heb ik en Peter en volgens mij ook Jraaf er nog een oil catchcan ertussen zitten, zodat alle olie daar word opgevangen, en dus niet meer in je nieuw schoongemaakte inlaat komt.
6 juli 2013 om 11:04 #18157756Ja, over die oil catchcan heb ik ook zitten nadenken de meningen hierover verschillen enigzins, de ene heeft het over smering van de turbo (dat die nodig zou zijn) de ander meld dat die troep idd niets te zoeken heeft in het inlaattraject. Ik deel ook de laatste mening. Ik ga eerst even het behandelplan (lijkt wel een patient) van KCP afwachten om te zien wat ze ervan vinden. En dan eens kijken wat ze in 1 dag kunnen verhelpen (moet in 1 dag gezien mijn reisafstand).
Die noodloop die je noemt is idd erg aannemelijk, alleen had ik altijd van een noodloop begrepen dat je er dan nog maar ong. 60 Km/u mee kan rijden en dat was bij mij niet het geval ik kwam wel tot de 140 Km/u en kon nog wel meer versnellen. Er verschenen ook geen storingsmeldingen en er waren ook geen opgeslagen foutcodes.
Wat de Pica’s betreft, mijn auto is echt 13 in het dozijn. Beetje saai tov die van jullie. Stel je een zwarte vectra station uit 2004 voor met iets teveel parkeer deuken dan heb je hem te pakken. Maar zodra hij motorisch weer goed is wil ik wel een keer bezig met de buitenkant, ik denk dat ik wel op ideeen kom bij KCP.
Mark.
8 juli 2013 om 13:32 #18157757Zo dat is dan geregeld, ik ga de auto laten fixen bij KCP Iig de koppeling. En dan kijk ik daar wel wat er nog meer op 1 dag uitgevoerd kan worden. Allemaal bedankt voor jullie reacties, zodra het klaar is zal ik nog wel een update sturen. Als ik mag fotograferen bij KCP zal ik de Pica’s erbij doen.
Ik ben benieuwd wat het word maar ga nu eerst op vakantie.
Mark.
8 juli 2013 om 15:27 #18157758king: Pica’s :jerry Mag je zeker ook bij KCP maken.
Groet jraaf10 juli 2013 om 09:05 #18157759Nou mijn koppeling/vliegwiel is ook aan de beurt, prijsopgave van de dealer van ruim 2500 eurotjes :swear
Nu al even rondgevraagt en gezocht naar goedkpere opties, met bovenstaande link van DennisD heb ik een mail gestuurd naar die verkoper welke set voor mijn wagen nodig is.
Ik heb een vectra 2006 Z19DT versie, toen kreeg ik deze set aangeboden: http://www.ebay.nl/itm/230708119297?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Wie kan mij met zekerheid zeggen dat deze set geschikt is voor mijn wagen? chassisnummer is WOLOZCF6861130622
10 juli 2013 om 17:08 #18157760Hey Ronald,
Als ik even snel de nummers op google invoer, zie ik dat opel of dezelfde nummer gebruikt of dat hetzelfde meerdere nummers heeft voor de verschillende merken.
Denk dus wel dat je safe zit.Nr’s uit de advertentie
GENUINE SAAB DUAL MASS FLYWHEEL (93178364)
GENUINE SAAB 2 PIECE CLUTCH KIT (55578718)
GENUINE SAAB 6 SPEED SLAVE CYLINDER & BEARING (93186759)10 juli 2013 om 17:47 #18157761@DennisD wrote:
Hey Ronald,
Als ik even snel de nummers op google invoer, zie ik dat opel of dezelfde nummer gebruikt of dat hetzelfde meerdere nummers heeft voor de verschillende merken.
Denk dus wel dat je safe zit.Nr’s uit de advertentie
GENUINE SAAB DUAL MASS FLYWHEEL (93178364)
GENUINE SAAB 2 PIECE CLUTCH KIT (55578718)
GENUINE SAAB 6 SPEED SLAVE CYLINDER & BEARING (93186759)Ja ok, maar hoe weet ik welke nummers in mijn wagen zitten en of die gelijk zijn aan deze saab nummers?
Het vliegwiel en cilinder kan ik terugvinden als opel onderdeel voor de vectra, maar de koppeling heb ik nog niet duidelijk.10 juli 2013 om 20:18 #18157762Even snel wat gegoogled ;)
http://www.ersatzteile-info.de/index.php?seite=artikel&herst=32&art=3000%20951%20148″ onclick=”window.open(this.href);return false;
29 juli 2013 om 12:03 #18157763Zoals beloofd nog een update over het vervangen van de koppeling en dmf bij KCP. Ik zeg nu tegen kennissen dat ik een andere auto heb, en men begrijpt dat dan niet want er staat nog steeds dezelfde….. toch?
Maar wat een verschil heeft dit gemaakt, bij KCPerformance hebben ze dus echt verstand van diesels. Ik liep met deze motor al 4 jaar te trutten en de klachten gingen maar niet weg, ook bij de dealer hadden ze geen idee wat de oorzaak kon zijn van de verstoringen en stelden voor maar onderdelen te vervangen. Klachten zoals ik ze eerder beschreef zijn allemaal weg. Het volgende is aangepast aan mijn auto.
egr uitprogrammeren.
inlaat spruitstuk gereinigd en de wervelkleppen zijn verwijderd en afgedopt .
tuning fase 1 180 Pk 380 Nm koppel
distributie riem vervangen en waterpomp (alles lag toch open dus net zo makkelijk dit ook mee te nemen)
multiriem vervangen
veer rechtsachter vervangen.
nieuwe olie en oliefilter erop
de dpf zit er bij mij niet op dus dat scheelde al weerIk heb er afgelopen week 1500 km gereden met de auto en alles aan de motor voelt beter hij rijd rustiger en zuiniger en als er vermogen nodig is komt dat geleidelijk. De auto blijft dan vooral in de hoge versnellingen maar doorversnellen. De top heb ik nog niet getest en vind dit ook niet zo belangrijk, ik vind het vooral belangrijk dat de auto te vertrouwen is en dat er een gespecialiseerd garagebedrijf achter staat die mij vertelt welke aanpassingen er nog meer mogelijk zijn en welke componenten een keer aan vervanging toe zijn.
@Jurgen, bedankt voor de tip!!Ik wil er wel wat foto’s bij plaatsen maar moet ik dan eerst toestemming hebben van de beheerder van het forum, ik zie nl geen upload knop voor bijlagen. Kunnen jullie helpen?
Mark.
29 juli 2013 om 13:16 #18157764Hoi Mark.
Goed om te horen dat je tevreden bent met het werk van KCP :thumb Ik had niet anders verwacht.
Foto’s uploaden doe ik met photobucket.com Daar kun je een gratis account aanmaken. De foto’s die je daar neer zet kun je met de ‘direct link’ copieren naar het forum.Veel rij plezier nog van je Z1.9DTH :thumb
Groet jraaf
29 juli 2013 om 14:29 #18157765Geldt hetzelfde voor een 120pk CDTi?
Met andere woorden: Moet ik er ook rekening mee houden dat koppeling, tweemassavliegwiel e.d. bij mijn 2009 Vectra ook vervangen moet worden tussen de 150k en 200k? Ik nader nu namelijk de 150k.Mijn vorige auto (120 pk CDTi Signum uit 2006) was pas bij 290k. aan vervanging van dit spul toe, maar ik heb deze bij 160k. aangeschaft, dus ik weet niet of deze zaken daarvoor al eens vervangen zijn :hmmz
Wat zijn jullie ervaringen???
GrtN!
STiGGEL29 juli 2013 om 15:54 #1815776629 juli 2013 om 18:29 #18157767Dennis,
Ik heb idd ook een rondje in de Astra van Hans mogen meerijden. En ik wist in 1 keer weer hoe het voelde om naast een rally rijder te zitten, dat heb ik vroeger al vaker beleefd bij een maatje van mij die dat ook deed. Ik heb wel op een bepaald punt gevraagd of het iets rustiger kon toen aan beide kanten van de weg van die moordenaars van Populieren stonden. Heb inmiddels wel twee kinderen en het ongeluk opzoeken had ik niet zoveel trek in. Hoewel ik wel vertrouwen had in de bestuurder.
De hanteerbaarheid van die auto is trouwens fenomenaal, vanaf 120 km per uur stilstaan in amper 20 meter. Dat was wel weer een beleving, en geeft dan ook weer een idee hoeveel er nog te optimaliseren valt aan de auto.
even nog een foto van mij inlaatspruitstuk.
29 juli 2013 om 18:30 #18157768hmm die werkt dus niet met dropbox.
29 juli 2013 om 18:32 #18157769Dennis, je hebt bij de specs van je auto ” Happylightshow” staan, wat is dat precies?
Mark.
29 juli 2013 om 18:39 #18157770foto’s dan…..
29 juli 2013 om 18:43 #18157771aha nu weet ik hoe het werkt, hier zijn er nog een paar.
Mark.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.