Vectra C 2.2DTI schiet uit vijfde versnelling (Y22DTR)

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra C 2.2DTI schiet uit vijfde versnelling (Y22DTR)

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274507
    Rickm
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 May 2007

      Hallo,

      Sinds kort schiet mijn Vectra uit de vijfde versnelling. Als je in de vijfde versnelling gas geeft, zie je de pook 1,5 à 2 cm naar achteren bewegen.
      Daardoor schiet de bak bij gas geven en soms op constante snelheid in z’n vrij. Met de hand kun je de pook wel tegenhouden en dan blijft de bak gewoon in de 5 staan.

      Het gaat om:
      Opel Vectra C GTS
      2.2DTI (Y22DTR)
      F35 bak
      11/2003
      340.000km

      In eerste instantie dacht ik aan versleten motorsteunen, waardoor het blok teveel kantelt en de bak wordt bediend.
      Het blok kantelt bij wisselende belasting echter niet heel veel. Ook wordt de bak middels kabels bediend, niet met stangen, waardoor een kantelend blok sowieso minder effect heeft op de bak. Daarnaast doet het probleem zich alleen in de 5 voor, niet in de 1 of 3 (de pook beweegt in die versnellingen ook niet bij gas geven).

      Wie heeft hier ervaring mee en waar kan dit door worden veroorzaakt? Versleten synchromesh? Schakelkabels moeten worden afgesteld?

      #18304215
      gwriemersma
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 December 2010

        Bak kapot
        Heb vorig jaar het zelfde gehad

        Toen maar besloten om er een 6bak f40 in te zetten
        Heb er how-to van gemaakt
        Eventueel wil ik je helpen bij deze conversie
        Succes voor eerst

        #18304216
        Rickm
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 May 2007

          Was bij jou de hele bak kapot, of alleen de vijfde versnelling?
          M.a.w.: zou het nog gerepareerd kunnen worden?

          Ik krijg begin volgend jaar een leaseauto, weer een flinke kostenpost heb ik natuurlijk niet zoveel zin in en is de auto waarschijnlijk ook niet meer waard.


          @gwriemersma

          Ik heb sowieso wel interesse in de how-to, dan weet ik waar ik me eventueel op voor moet bereiden.

          #18304217
          gwriemersma
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 December 2010

            Enkel de 5e versnelling
            Voor reparatie moet de bak eruit gereviseerd worden en vervolgens dus weer terug geplaatst
            De kosten daarvan waren veel hoger dan conversie naar 6bak f40
            Moet erbij zeggen dat ik geluk had met een bijna nieuwe bak van een 9-3 (14000km)
            Heb nu een zuinigere auto welke naar mijn idee om nog eens beter (soepeler) rijd :afro

            #18304218
            Rickm
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 May 2007

              Hmm dat wordt een duur grapje.
              Welk onderdeel van de versnelling was er toen kapot bij jou?

              #18304219
              ckadett16v
              Deelnemer
                Lid sinds:
                15 August 2005

                De vijfde kan je toch vanaf de buitenkant bij

                #18304220
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Niet bij de F35 uit mijn hoofd, dat is een Getrag bak.

                  verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                  #18304221
                  gwriemersma
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    17 December 2010

                    Voor de 5e versnelling moeten de overige er ook uit zoals Willem zegt
                    Vandaar dat de complete bak eruit moet

                    #18304222
                    Rickm
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 May 2007

                      Vandaag de 5e versnelling maar eens bekeken. Je kunt er wel van de buitenkant bij, na het verwijderen van het deksel kun je de schakelvork en schakelring eenvoudig demonteren.

                      De tanden op de schakelring en de tanden waar de schakelring op aangrijpt op het versnellingstandwiel zijn versleten, waardoor de schakelring weer terug wordt geduwd zodra er kracht op komt te staan.

                      Ik ben daarom op zoek naar een nieuwe schakelring (33 tanden) en het 5e versnellingstandwiel (53 tanden).
                      Zijn deze onderdelen ergens los verkrijgbaar? En moet het tandwiel op de uitgaande as ook worden vervangen? (deze heeft 35 tanden, wat de overbrengingsverhouding op 0,66 brengt, wat klopt met de gegevens op http://www.opel-infos.de/getriebe/f35.html” onclick=”window.open(this.href);return false;)

                      #18304223
                      arjontje
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 March 2006

                        Hier heb je een tekening en onderdeelnummers.
                        http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/41/350/4034/41464,41462/” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        #18304224
                        Rickm
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 May 2007

                          Dankjewel!

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.