Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra C 2.2DTI schiet uit vijfde versnelling (Y22DTR)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 december 2015 om 19:04 #17274507
Hallo,
Sinds kort schiet mijn Vectra uit de vijfde versnelling. Als je in de vijfde versnelling gas geeft, zie je de pook 1,5 à 2 cm naar achteren bewegen.
Daardoor schiet de bak bij gas geven en soms op constante snelheid in z’n vrij. Met de hand kun je de pook wel tegenhouden en dan blijft de bak gewoon in de 5 staan.Het gaat om:
Opel Vectra C GTS
2.2DTI (Y22DTR)
F35 bak
11/2003
340.000kmIn eerste instantie dacht ik aan versleten motorsteunen, waardoor het blok teveel kantelt en de bak wordt bediend.
Het blok kantelt bij wisselende belasting echter niet heel veel. Ook wordt de bak middels kabels bediend, niet met stangen, waardoor een kantelend blok sowieso minder effect heeft op de bak. Daarnaast doet het probleem zich alleen in de 5 voor, niet in de 1 of 3 (de pook beweegt in die versnellingen ook niet bij gas geven).Wie heeft hier ervaring mee en waar kan dit door worden veroorzaakt? Versleten synchromesh? Schakelkabels moeten worden afgesteld?
12 december 2015 om 19:29 #18304215Bak kapot
Heb vorig jaar het zelfde gehadToen maar besloten om er een 6bak f40 in te zetten
Heb er how-to van gemaakt
Eventueel wil ik je helpen bij deze conversie
Succes voor eerst13 december 2015 om 11:55 #18304216Was bij jou de hele bak kapot, of alleen de vijfde versnelling?
M.a.w.: zou het nog gerepareerd kunnen worden?Ik krijg begin volgend jaar een leaseauto, weer een flinke kostenpost heb ik natuurlijk niet zoveel zin in en is de auto waarschijnlijk ook niet meer waard.
@gwriemersma
Ik heb sowieso wel interesse in de how-to, dan weet ik waar ik me eventueel op voor moet bereiden.14 december 2015 om 09:38 #18304217Enkel de 5e versnelling
Voor reparatie moet de bak eruit gereviseerd worden en vervolgens dus weer terug geplaatst
De kosten daarvan waren veel hoger dan conversie naar 6bak f40
Moet erbij zeggen dat ik geluk had met een bijna nieuwe bak van een 9-3 (14000km)
Heb nu een zuinigere auto welke naar mijn idee om nog eens beter (soepeler) rijd :afro14 december 2015 om 12:49 #18304218Hmm dat wordt een duur grapje.
Welk onderdeel van de versnelling was er toen kapot bij jou?14 december 2015 om 14:05 #18304219De vijfde kan je toch vanaf de buitenkant bij
14 december 2015 om 17:04 #18304220Niet bij de F35 uit mijn hoofd, dat is een Getrag bak.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
15 december 2015 om 10:21 #18304221Voor de 5e versnelling moeten de overige er ook uit zoals Willem zegt
Vandaar dat de complete bak eruit moet23 januari 2016 om 19:23 #18304222Vandaag de 5e versnelling maar eens bekeken. Je kunt er wel van de buitenkant bij, na het verwijderen van het deksel kun je de schakelvork en schakelring eenvoudig demonteren.
De tanden op de schakelring en de tanden waar de schakelring op aangrijpt op het versnellingstandwiel zijn versleten, waardoor de schakelring weer terug wordt geduwd zodra er kracht op komt te staan.
Ik ben daarom op zoek naar een nieuwe schakelring (33 tanden) en het 5e versnellingstandwiel (53 tanden).
Zijn deze onderdelen ergens los verkrijgbaar? En moet het tandwiel op de uitgaande as ook worden vervangen? (deze heeft 35 tanden, wat de overbrengingsverhouding op 0,66 brengt, wat klopt met de gegevens op http://www.opel-infos.de/getriebe/f35.html” onclick=”window.open(this.href);return false;)23 januari 2016 om 19:53 #18304223Hier heb je een tekening en onderdeelnummers.
http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/41/350/4034/41464,41462/” onclick=”window.open(this.href);return false;25 januari 2016 om 10:36 #18304224Dankjewel!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.