Vectra C 2.2, vreemd dynamo probleem?

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Vectra C 2.2, vreemd dynamo probleem?

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267621
    2000
    Moderator
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Ik heb weer is wat. Mijn vrouw rijd een km of 30, komt ter plekke en de deuren willen niet op slot met de a.b. Ok kan, dus even verder kijken en uiteindelijk besloten om terug te keren.
      Maar de auto wilde niet starten, ze hoorde alleen het start relais tikken, lege accu. Anwb erbij, accu opgeladen en tot 20 km terug gekomen. Dit nog een keer gedaan, en ons huis bereikt.
      De dynamo is (natuurlijk?) verdachte nr.1. Dus ik de volgende dag starten ,wat overigens ging, en hiermee sluit ik volgens mij ook de vrij jonge accu uit, als de accu platen krom zouden zijn, dan had ik de volgende dag nooit kunnen starten?
      Maar goed, ik meten: begon rond de 13 volt (met veel gebruikers aan) en zakte uiteindelijk naar de 12.2 volt. Ik denk, mooi, da’s duidelijk even door laten meten, reviseren en klaar. Nou nee, dynamo levert gewoon wat ie moet leveren, en vanaf dat punt wordt het wat onduidelijk….. Wat zou het kunnen zijn?
      Wat de dynamo revisie boer opmerkte was dat er een vrijloop poelie op zit, en die loopt dus niet (meer) vrij. Zou het kunnen zijn dat de vrijlooppoelie (overigens nog nooit gehoord op een dynamo) meer vrij loopt dan dat hoort? Of toch de oorzaak in de bedrading zoeken. (lijkt me sterk, auto is uit 2003?)

      Dus hierbij de volgende vragen:
      -Kan het lage voltage komen door een te vrij lopende vrijlooppolie?
      -Waarom blijft dan de stuurbekrachtiging het doen? Want meestal als iemand een slecht functionerende elektrisch/hydraulisch stuurbekrachtiging heeft dan wordt er meteen verwezen naar de dynamo.
      -Lampje van de dynamo brandde niet, nu zegt dat niet alles, maar ook vreemd.
      – Oh, en ook niet onbelangrijk: kan ik deze dynamo vervangen voor een type met gewone poelie? Want alleen de losse poelie kost al 130 euro :shock: (nieuwe dynamo compleet 230, maar toch)

      #18249129
      2000
      Moderator
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Nou, ik ben er achter, de vrijloop poelie is stuk. Na het testen bij de dynamo dude zat de poelie vast, dus besloten om de dynamo weer in te bouwen om toch nog wat te meten hier en daar. Auto gestart, 13.8 volt. Paar keer gas gegeven en plots was er een licht gier te horen, hierop zakte het voltage naar 12.2 volt. Duidelijk dus.
        Wat wel lullig is, is dat ik op het net lees dat de imitatie poelies maar een zeer korte levensduur kunnen hebben. Dus maar gekeken voor een originele: 170 euro! Voor een f@cking poelie van niet eens 6cm doorsnede. Dat gaat dus niet gebeuren, imitatie dynamo ook niet, dus maar hier en daar bellen voor een 2e handse :swear

        #18249130
        RISL
        Moderator
          Lid sinds:
          24 January 2011

          En is er toevallig geen standaard poelie te koop met dezelfde doorsnede, breedte, enz.?

          Vaak kun je bij een technische handelsonderneming heel wat krijgen wat gewoon past op je auto/motor? Want die maken vaak ook gebruik van standaardonderdelen.

          #18249131
          2000
          Moderator
            Lid sinds:
            30 June 2004

            ik kan voor een gewone poelie kiezen, scheelt enorm veel geld. Maar er zal een goede reden zijn dat de vrijlooppoelie erop zit. Minder trillingen, aanzienlijk minder riem slijtage, en nog diverse andere “voordelen” Wat ik er van begrijp is het uitwisselen met een gewone poelie geen goed idee.
            Morgen naar de Gebr. Obdam, goede 2e hands onderdelen leverancier en net zo veel garantie als bij een nieuwe dynamo.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.