Vectra B Z18XE Turbo Project

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Vectra B Z18XE Turbo Project

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18375150
    Berwout
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 December 2016

      Hallo iedereen,

      Aangezien ik zeer fan ben van Build Logs, hierbij die van mij. Ik ben eigenaar van een leuke Vectra B Onyx, met beige leer en het hout look. Zeer leuke wagen maar de Z18XE die er in ligt in naar mijn idee net even te langzaam voor de auto waar hij in ligt.

      Daarom een beetje geresearched en toen kwam ik uit op een turbo, dbilas maakt hier kits voor maar vroegen gingen ze voor een paar honderd onder forumleden tot nu bijna 3.500 en dat vind ik een beetje te duur voor de configuratie die je krijgt.

      Daarom zelf besloten een T25 of T3 turbo aan de z18 te knuppen en kijken hoe lang het duurt voordat er pakking oid uit ligt. Het doel is om ~220-230HP te draaien op 0.5-0.6 bar overdruk, met een methanol injectie voor 0.8-1 bar.

       

      IMG_20200608_142133

      Dit is hoe de Vectra er nu bij staat, omdat er wat beginnende roestvorming is ga ik eerst alle kappen en dergelijk los halen om al het roest te inventariseren. Het eerste roest is al gevonden achter bij de wielkasten (ironisch genoeg ook waar mijn astra roest had)

      IMG_20200608_155232

      Dit wordt een langdurig project waar het blok er uit gaat om alles weer goed gaaf te maken, en al het roest wordt aangepakt, dan beginnen we pas met de turbo plezier. Het idee voor de turbo is om een 4-1 spruitstuk te pakken van ebay en de onderkant er af te zagen voor een turbo flens, deze zou dan ongeveer komen waar de cat nu zit het wordt alleen nog tricky met de airco leidingen maar dat zien we dan wel

       

      #18375209
      the-duke
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2007

        Top, ga ik zeker volgen.

        DBilas turbo kits zijn nooit voor zo weinig gegaan, misschien een los tweedehands inlaatspruitstuk.
        Bij DBilas krijg je :
        – nieuwe turbo
        – nieuwe intercooler
        – nieuw high-flow inlaatspruitstuk van aluminium
        – nieuwe katalysator (nodig voor verminderde tegendruk in uitlaat)
        – nieuw uitlaatsysteem RVS van voor tot achter
        – ingeleerd op testbank
        – 2 jaar garantie op alles
        – je kan gelijk gaan genieten..
        – etc.
        Het is duur, maar echt waar voor zijn geld. Ik ken iemand die een Vectra 1.8 met deze kit heeft laten uitrusten en was er zeer tevreden over. (een Speedster rijder, heeft daar ook zijn Speedster laten ombouwen naar turbo)

        Mocht je eigenbouw gaan doen, ga ik het ook zeker volgen hoor, want dat vind ik ook altijd prachtig!

        Gr,
        The Duke

        #18375294
        Berwout
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 December 2016

          Ik meende dat je een inlaatspruitstuk kreeg, turbo + uitlaatspruistuk, intercooler en een tune als je langs dbilas gaat maar inderdaad ik lees nu op https://dbilas-shop.com/en/manufacturers/saab/2817/turbocharger-system-light-edition-for-opel/vauxhall-1-8-16v-z18xe?c=10738 dat je er wel meer bij krijgt.

          Ik denk toch dat ik het bij zelfbouw ga houden, want dan heb je net even wat meer vrijheid. Zo wil ik een boostcontroller met high en low boost gaan runnen en als het goed loopt er methanol injectie bij bouwen voor nog meer turbo druk.

          Maar stap 1 is om de body weer gaaf te hebben, alle rubbers voor PU vervangen en dergelijk. En het eerste probleem is er al, de dorpels zijn ingedeukt, geen idee hoe of wat dus maar eens kijken of daar inlas delen voor zijn en anders handmatig terug trekken.

          #18375327
          kadett4x4
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 July 2004

            Als ik jou was, zou ik voor kant en klaar gaan.

            Als je alles los moet kopen en zoeken, ben je meer kwijt.

            En hier zit garantie op, en het is er voor gemaakt.

            Maar zelf proberen en knutselen is ook leuk om te doen, je moet alleen geen haast hebben..

             

             

            #18375555
            Berwout
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 December 2016

              Bedankt voor het advies, ik heb er naar gekeken maar ik ben zo op eerste oog minder kwijt voor zelf bouw dan een kit van €3800. Maar, ik doe het voor de hobby en voor de leuk en dan is een kant-en-klaar setje toch wel minder leuk ;-)

               

              Maar goed, langzaam bezig met het uit elkaar halen van de Vectra, ik had meer roest verwacht dus dat is allemaal nog positief de dorpel maak ik mij wel zorgen over, die staat aan 1 kant wel ver naar binnen, maar ik had ook gezien dan nieuwe inlas delen een keer €17 per kant moet kosten, dus tja dan wordt het bak en braden.

              IMG_20200613_143732

              Goed voorbeeld van hoe ver sommige haakjes(?) naar binnen staan is wel een cm. Verder lekker alles op super rustig tempo aanpakken en kijken hoe het los moet. Maar ik denk dat ik maar eerst een een motorsteun moet gaan regelen zodat die er in de toekomst uit kan.

              IMG_20200613_145556

              Eerst is de airco boel aan de beurt, dan de radiator en batterij en ik denk dat ik dan al naar uitbouw van de motor moet werken. Ook moet ik nog een goed karretje met gereedschap regelen dat zou al veel tijd en moeite schelen haha :scratch:

              #18394054
              Berwout
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 December 2016

                De vorige keer ging het uploaden van mijn bericht verkeerd, dus vandaar dat er een stilte viel.

                Als eerst heb ik een nagenoeg nieuw setje beige leren interieur kunnen bemachtigen voor een schappelijke prijs dus die is opgehaald.

                IMG_20200801_095359

                Beetje vies, maar verder in goede staat inclusief electrische achterramen wat ik nog niet had dus dat is wel een leuke upgrade. Daarnaast ideeën gekregen hoe ik mijn spiegels elektrisch inklapbaar kan maken dus dat wordt ook gedaan.

                Verder nog een I500 spoilertje kunnen vinden, die worden ook zeldzaam zeg. Nu nog een I500 phase 2 voorbumper…

                IMG_20201015_195827

                 

                Nu weer naar het interessante, ik dacht dat ik voor het spruitstuk een 1-4 kon zagen en een flens aan lassen, echter dan zit de stuurbekrachtigingsresevoire in de weg. Dus de flens van de kat afgezaagd en de kat verkocht voor bijna 4 bankjes.

                In verband met corona en geen inkomsten niet veel kunnen doen maar de komende tijd zal er als goed is weer progressie in zitten. Het blok is al zo goed als los, nu een gereedschapkist kopen een motor steun en de z18 kan uit elkaar, remleiding vanaf de abs pomp kunnen opnieuw gedaan worden en ga zo maar door.

                We komen er wel, het duurt alleen wat langer.

                #18394248
                Muertien Star
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 September 2020

                  Ben erg benieuwd naar hoe het gaat worden, ga het zeker volgen

                  #18403994
                  Berwout
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 December 2016

                    Lekker alles op zijn tijd, voor het eerst een motorblok uit een auto gewiept, belangrijkste les; niet alles volgens het boekje doen :scratch:
                    Maar goed nu eerst weer school dingetjes doen en dan blok strippen om te kijken of het überhaupt wel haalbaar is met het huidige blok.

                     

                    IMG_20210104_210757

                     

                    IMG_20210104_213119

                    Het zou ook wel mooi zijn als ik zelf een inlaatspruitstuk zou fabriceren gewoon zodat de gasklep niet meer recht omhoog staat want dat is wel een rottig dingetje maar goed. Eerst opruimen en verder strippen.

                    En tot zover de mini update :happy02:

                    #18432809
                    Berwout
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 December 2016

                      Zo droom je nog van de wildste stututu geluiden en zo pinkel je een traantje weg als je de kop er af trekt.

                      photo_2021-08-23_10-10-30

                      De hele rit van het afbouwen van het motorblok zat al vol met kleine niet kloppende verrassingen; gestripte kabels, niet kloppende schroeven sommige dingen te vast andere to los en veel dingen al rond gedraaid en wat niet.

                      photo_2021-08-23_10-11-24

                      En dan kijk je even verder en draai je wat en dan hebben 3 cilinders dit soort schade en 2 hebben een of meer krassen er in. En verder dan een kleine plof bij het stationair lopen nooit problemen met het blok. Aangezien er ookal in de kop een schroef is afgebroken wordt het nu even kijken naar een vervangings 1.8.

                      Er was ook het idee om 1.6 nokassen er in te zetten, maar als ik zo de gm nummers mag geloven is dat al zo? Dit zal een kortere lift moeten geven en dus meer omwentelingen. Maar goed eerst maar eens een nieuw blok regelen :negative:

                      #18436129
                      Corsa_GSi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Waarom een nieuwe blok regelen?
                        Je wilt toch naar turbo?
                        Dan lage compressie zuigers kopen, blok laten boren en honen.
                        Zo zal die ook langer heel blijven.

                        En houdt je ook rekening bij de keuze voor je voorbumper met het formaat van je intercooler?
                        Het zou zonde zijn als je een i500 zou gaan kapot zagen hiervoor.

                        #18454250
                        Berwout
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 December 2016

                          Lage compressie zuigers voor een 1.8 is niet te vinden, je kunt volvo zuigers pakken maar dan krijg je een frankenstein of 1.6 spul, maar dit werkt ook weer niet helemaal. Er is wel Dbilas spul maar dat is bijna €2.000 voor een turbo kitje.

                          Veel met Engelse mensen gepraat daar doen ze het veel met de corsa c gsi, schijnbaar kun je tot 280 pk uit een stock block halen, aangezien ik maar 200-220 iets wil komt dat wel goed, idee is voor nu om idd het blok uit elkaar te trekken laten honen kijken of alles nog binnen spec valt en herbouwen.

                           

                          Maar over 2 weken begin ik met afstuderen, daarna is mijn agenda zo vrij als maar kan dus langzaam maar toch wel zeker gaan er weer updates komen.

                          #18454488
                          the-duke
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 August 2007

                            :good:

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.