Vectra b slaat op benzine niet in 1x aan [OPGELOST]

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra b slaat op benzine niet in 1x aan [OPGELOST]

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264287
    the aviator
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2008

      Beste,

      Een probleem waar we al een week of 3 last van hebben: onze Vectra b wil niet in 1x aanslaan op benzine.

      Éénmaal gestart, doet de auto het perfect en zijn er geen problemen. Ook met het overschakelen van benzine naar LPG en terug zijn er geen problemen. Het betreft een Vectra b uit 1998 met fabriek-af een LPG installatie. De auto start op benzine, schakelt later over op LPG.

      In de tussentijd al heel wat uitgevoerd:
      – ANWB is langs geweest, analyse gedaan, met rem reiniger de auto proberen te starten, lukte niet, diagnose: bougies / bobine slecht omdat de bougies niet vonken (omdat hij niet tot nauwelijks aansloeg). –> Nieuwe bougies erin, bobine uitgewisseld, probleem niet opgelost;
      – Accu vervangen, maar omdat de startmotor goed rond draait kan het eigenlijk niet aan de accu liggen;
      – Naar opel dealer geweest. Heeft auto uitgelezen, geen foutmeldingen. Benzine druk in orde, benzine filter niet verstopt, uiteindelijk met injectorenreiniger in benzinetank de auto teruggekregen met de boodschap de tank volledig op benzine leeg te rijden.

      Na de opel dealer is het probleem deels verholpen. Waar hij eerst heel slecht tot niet starten (kwartier bezig, niet concreet uit te leggen), wil de auto nu wel starten maar nog niet helemaal –> auto is nu als volgt te starten (structureel probleem):

      1) 4 seconde doorstarten, dan slaat de auto aan.
      2) Geef je gas, dan “verzuipt” de motor, slaat hij af. –> MAAR, als je goed gas geeft en even doortrekt naar 4K / 5k toeren, draait de motor goed. Maar meestal “verzuipt” hij.
      3) Als hij is “verzopen” en afgeslagen, opnieuw doorstarten +/- 5 a 6 seconde. Je ziet aan de toerenteller dat de motor dan rond de 300 á 400 toeren blijft draaien/pruttelen. Sleutel loslaten en de motor pruttelt van 300 toeren naar de stationair toerental.
      4) Nu ben ik gereed om weg te rijden, vanaf dit moment doet de auto het goed.

      Gedurende de bovenstaande procedure is het de voorwaarde dat er tijdens het starten geen gas wordt gegeven. Anders start de auto slecht tot niet en ben je langer bezig met doorstarten (stap 1). Het lijkt dan wel alsof de auto is “verzopen”.

      Wat kan het probleem nou zijn? Wat dien ik te vervangen / te doen om de auto weer in 1x goed te laten starten? Willen jullie met mij meedenken om dit probleem op te lossen. Ik hoop dat we eruit komen. Meer info ben ik uiteraard bereid om te geven :).

      #18219545
      the aviator
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 May 2008

        Betreft trouwens een 1.6, 16V. Niemand?

        #18219546
        MantasticB1
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 October 2006

          de extra lucht ventilator doet het ook? die voor de exta lucht bij koudstart

          #18219547
          usbstick
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 February 2012

            Zou niet uit moeten maken

            Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk

            #18219548
            the aviator
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 May 2008

              De auto start nog steeds slecht op benzine. De opel dealer kan het ook niet verklaren maar vermoed een ‘openstaande’ verstuiver (lekt brandstof waardoor hij verzuipt). Op advies een tank met injectorreiniger leeg gereden, helaas probleem nog niet opgelost.

              Dagelijks, na een nachtje stilstand, start de auto nog redelijk goed, maar hoe meer ik de auto op een dag moet gebruiken, hoe slechter hij start tot bijna niet. Wat kan het toch zijn?

              #18219549
              Heks
                Lid sinds:
                18 June 2012

                Kan je geforceerd op gas starten?

                Geeft wellicht een idee waar je het moet zoeken.

                #18219550
                the aviator
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 May 2008

                  Tot zover ik heb begrepen lukt/kan een ‘Koude’ start op gas niet. Pas als de motor rond de 60/70 graden is, schakelt het systeem over op LPG. Overigens, als de motor warm is, start de auto wel goed en in 1x op gas. Het betreft dus het deel/moment dat het systeem op benzine start.

                  – Uitlezen van computer gaf volgens dealer geen foutmeldingen;
                  – Temperatuurwaarde (voor starten) in computer nagekeken, gaf reële waarden weer en gaf goede temp. waarden aan;
                  – Bougies, bobine en accu zijn al vervangen/uitgewisseld, geen verbetering;
                  – Brandstofpomp (benzine) en benzine druk getest, was goed en werkte allemaal;
                  – Brandstoffilter (benzine) was niet verstopt en goed;
                  – Tank benzine met injectorreiniger leeggereden, lichte verbetering met starten maar probleem blijft;

                  welke onderdelen dragen nog meer zorg voor het niet goed starten op benzine?

                  #18219551
                  sw_reijnders
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 October 2005

                    bougies bobine en accu zijn overbodig geweest, hij loopt immers op LPG goed en LPG is gevoeliger voor een slechte ontsteking dan benzine.

                    als ik je verhaal zo lees, zou ik het zoeken in je injectoren.
                    als je op LPG rijdt, worden deze natuurlijk niet gebruikt.
                    grote kans dat dat met 1 flesje reiniger niet is opgelost.
                    die zul je denk eens moeten reinigen in een ultrasoon badje.

                    #18219552
                    the aviator
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 May 2008

                      De injectoren, klinkt idd aannemelijk. Zijn de verstuivers (gas) en injectoren een geïntegreerd onderdeel of heb je op het motorblok een aparte injector- en verstuiverrail?

                      #18219553
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Zijn twee verschilllende gas en benzine is appart, is het dat niet zou ik vermoeden krukassensor. Komt wel eens voor dat deze warm goede waardes geeft en koud slecht of geen en dan start die ook moeilijk of niet.

                        #18219554
                        the aviator
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 May 2008

                          Hierbij een update met de oplossing van het probleem. Probleem is alweer een tijdje verholpen maar het is voor jullie ook wel handig om te weten waar het probleem lag.

                          Omdat het probleem in april (na aantal bezoeken aan garages, dealer en talloze topics op i’net doorlezen) nog niet was opgelost, heb ik Corsaracer op ’t forum benaderd via de marktplaatsgedeelte met de vraag of hij misschien kon helpen. Samen hebben we de hele motor geanalyseerd en uitgelezen, maar alles was okee. Bij het losmaken van de vacuumslang van benzinedrukregelaar naar inlaatspruitstuk kwam Juul erachter dat deze naar benzine rook. Wat bleek, bij het starten liep er benzine via de slang het inlaatspruitstukdeel in. Gevolg, de auto start hierdoor slecht tot niet —> Brandstofdrukregelaar op de injectorrail kaduk!

                          Ik had het geluk dat ik natuurlijk weer een bijzondere drukregelaar had, maar na een aantal sloperijen te hebben bezocht kwam ik er toch één tegen. De drukregelaar vervangen, en weer starten!

                          Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze info. Iedereen bedankt voor het meedenken! Juul, bedankt voor het achterhalen van het probleem :thumbup

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.