Vectra B onderstel aanpakken

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra B onderstel aanpakken

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18341985
    Pitbullpietje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 May 2015

      Hallo mannen,

      Ik heb al een tijdje de Vectra, en ben daar best heel happy mee.
      Ondertussen heb ik me volledig aangepast aan de auto, en rijd als een bejaarde. (uitzonderingen daargelaten)
      Maar nu de grootste ergernis: het gerammel.
      Er is al veel over geschreven, ik heb er veel over gelezen, en de auto heeft al een paar keer op de brug gestaan.
      Bij de APK vraag ik ook steeds of hij wat scherper wil kijken naar wat er kan rammelen, maar tot nu toe is er nergens speling of serieuze slijtage te vinden.
      Dus het komt er op neer dat het tussen mijn oren zit, maar de ergernis blijft…

      Mijn logische uitkomst van wat er geluid zou kunnen maken aan de voorkant:
      Het voorste subframe zit vast met 6 bouten in rubbers.
      Is het mogelijk dat een subframe los kan gaan, of dat de rubbers daarvan verslijten?

      De draagarmen zitten goed vast, dus zouden geen herrie moeten maken.
      Echter zitten de fuseekogels hieraan vast met een paar klinknagels. Is daar iets over bekent dat die los kunnen komen en rammelen?

      Verbonden door een veer en demper van ST komt het punt waar de veerpoot aan de auto zou moeten zitten.
      De veerpootlagers en rubbers zijn vernieuwd.
      Dat het wel zou moeten kunnen werken bewijst de Astra van vrouwlief. Met een Eibach Pro set geen gerammel.

      Pendelsteunen zijn vernieuwd, dus dat zal het ook niet zijn.

      Dan kom ik bij de grootste verdachte waaraan ik het geluid absoluut niet kan linken: de stabilisatorstang.
      Er zijn 2 dingen waar ik me zorgen over maak.
      Het schijnt dat de rubbers niet vervangen kunnen worden zonder het subframe los te maken en een stukje te laten zakken. Hierdoor denk ik dat het nog niet gedaan is, en hoop ik bijna dat dit de oplossing zou kunnen zijn.
      Ten tweede heb ik me laten vertellen dat het een kwaal is dat de stabilisatorstang roest in de rubbers. Hierdoor zou de stang dunner worden, en heeft vervangen van de rubbers geen zin.

      Als laatste de route stuurkogels, stuurhuis, stuurkolom.
      Volgens de monteur zit er speling in het stuurhuis. Helemaal niet erg, dus leer er mee leven of vervang het voor een nieuwe.
      Ook uit een stuurhuis kan volgens mij niet het gerammel komen wat ik hoor.

      Dan de achterkant:
      Van wat ik er nu van weet heb ik per kant 2 draagarmen, en 1 reactiearm (die het wiel in lengterichting op z’n plek houd)
      Verder heb ik me hier niet veel in verdiept, maar wat is hier het meest gebruikelijke? Bepaalde bussen/rubbers vervangen, of beter een draagarm?

      Zelfs de uitlaat heb ik een schudsyndroom gegeven, maar die raakte niks. Toch denk ik eraan om daar de rubber van te vervangen voor de zekerheid.

      Dat was het wel een beetje.
      Ik waardeer iedereen die mee denkt, of kan helpen.

      PS, ik ben evt nog op zoek naar een tijdelijke set remklauwen om mijn spul op te knappen.

      #18341986
      dockedmarc
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 August 2011

        het gerammel aan de voorkant komt 80% zeker uit de stabilisator stokken, dus niet de rubbers, daar gaat de auto van kraken met in veren en niet rammelen.
        de kogels waar deze stokken mee vast zitten krijgen speling, die soms niet te voelen is, en dat geeft een gerammel alsof er van alles los ligt voorin.

        deze stokken zijn simpel te vernieuwen en kosten meestal ook niet heel veel.

        succes.

        #18342023
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Bij mij rammelde de achterste stabilisatorstang omdat de rubbers versleten waren.

          #18342036
          Pitbullpietje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 May 2015

            Bedankt voor de reacties.
            De pendelsteunen achter zouden vervangen zijn toen ik de auto kocht, en de voorste heb ik zelf gedaan.
            Das 2,5 jaar geleden, dus wel vreemd als dat nu al versleten zou zijn.
            De klachten zijn eigenlijk begonnen na de verlaging. Misschien dat het er daarvoor ook wel was, maar dat ik er geen last van had.
            Eerst maar eens de auto omhoog om alle delen van de stabistang te vervangen, en dan eens kijken wat er gebeurt.

            #18342084
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Heel makkelijk kun je voor de test de stabilisatiestang eens los maken van de draagarmen. Als dan je gerammel weg is dan ligt het ergens aan de ophangpunten van die stang.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.