Vectra 1.6 X16SZR koelt niet

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra 1.6 X16SZR koelt niet

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18517418
    mikedp
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 March 2023

      Goedendag allemaal,

      ik ben nieuw hier op dit forum en niet geheel zonder reden: mijn Opel Vectra uit 1997 heeft wat kuurtjes. Een +- anderhalve week geleden is op de snelweg de radiateur geklapt. In de tussentijd heb ik de radiateur vervangen, echter ben ik nu nog op zoek naar de oorzaak van dit probleem. Voordat ik zelf allerlei zaken ga openhalen, ben ik benieuwd wat jullie mening is en waar ik het beste kan beginnen.

      Aantal zaken wat ik heb gedaan:

      – Mijn oorspronkelijke gedachte was dat de front-ventilator het niet deed. Ik heb de temperatuursensor echter geshort en de ventilator begon te draaien.
      – Mijn tweede inschatting was dat het de temperatuursensor is; die heb ik echter vervangen samen met de vervanging van de radiateur, dus daar ligt het niet aan.
      – Ik heb de sensor behoorlijke stresstest gegeven (indicator in de auto stond net niet in het rood), echter ging de ventilator nog steeds niet aan.
      – Ik zie wanneer ik het koelvloeistofvat openmaak dat het pijl omhoog en omlaag gaat en de verwarming in de auto doet het (dus waterpomp niet defect?). Met de verwarming kan ik de temperatuur redelijk regelen.
      – Wanneer de auto heeft gelopen en +- 105 graden is, dan is de koelvloeistoef-toevoer naar de radiateur – aan de kant van de thermostaat – warm. De andere kant terug het motorblok in is koud.
      – Ik zie nog geen sporen dat de koppakking lek is – maar ik heb het ook nog niet fatsoenlijk getest behalve dat er geen witte rook uit de uitlaat komt na een stuk rijden.

      Mijn eigen vermoeden is dat de thermostaat defect is (en dicht blijft), echter begrijp ik dan niet waarom dan juist aan diezelfde kant de radiateur is geklapt. Voordat ik de thermostaat ga vrijmaken en ga vervangen, ben ik benieuwd wat jullie hypothese is en of er bepaalde testen die ik kan doen om iets te valideren of uit te sluiten.

      Hoor het graag. Alvast bedankt voor de tijd en moeite :)

      Cheers,

      Mike

      PS: Als het nodig is kan ik meer info of foto’s versturen.

       

      #18517637
      mikedp
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 March 2023

        Wellicht nog goed om te weten, ik heb gecheckt of het niet goed ontlucht moet worden. Daar gebeurde het volgende. De koelvloeistof klotst werkelijk uit het reservoir. Wanneer ik de auto weer uitzet, zakt het peil helemaal terug tot ver onder het benodigde peil.

        lijkt mij om distributieriem, waterpomp en thermostat in een keer te vervangen. Iemand die hier advies op kan voorzien?

        dank

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.