Varajet II handchoke Manta B 2.0S

Forumindex Forums Modellen Manta Varajet II handchoke Manta B 2.0S

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242516
    Manta_Matthijs
      Lid sinds:
      17 October 2009

      Beste forumleden,

      Al ruim 3 jaar ben ik de trotse bezitter van een Manta B 2.0S uit 1980. Nu de frisse temperaturen ons weer naderen loop ik tegen een probleem aan waar ik iedere herft/winter last van heb. Namelijk is voortdurend uitvallen van de motor bij het stationair lopen met koude motor. Het blok is voorzien van een Varajet II carburateur met automatische choke, die totaal niet werkt. Uiteraar heb ik mezelf hierin verdiept, maar kreeg het helaas niet goed werkend,

      Nu ben ik natuurlijk wat gaan brainstormen en kwam op het idee de automatische choke te vervangen door een handmatige choke. Nu heb ik begrepen dat ik de huidige carburateur hiervoor niet kan ombouwen en dat ik deze moet vervangen door een Varajet II carburateur met handchoke.

      Ik ben al flink op zoek geweest naar dit type carburateur, maar ik kan echt totaal geen handchoke model vinden!!

      Heeft iemand een idee waar zo’n carburateur te vinden is, of een andere suggestie om dit probleem op te lossen?

      Thanks!

      #17930846
      mantallica
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 December 2005

        Een andere oplossing is een Zenith carburateur van een 2.0S ben je
        gelijk van die varajet af, ik zal morgen kijken of ik nog een varajet
        heb liggen met handchoke, daar in zou je dan de sproeier bezetting
        moeten overzetten van je eigen varajet.

        #17930847
        Manta_Matthijs
          Lid sinds:
          17 October 2009

          Thanks voor de reactie!

          Een Zenith zou ook een optie kunnen zijn inderdaad, maar het nadeel daarvan is dat ik dan ook het lpgsysteem moet gaan aanpassen voor dit type carburateur.

          Wanneer je een Varajet II met handchoke hebt liggen hoor ik dat graag! Hoef ik idd alleen de sproeierbezetting over te zetten.

          Het is niet mogelijk mijn huidige carburateur met automatische choke om te bouwen naar een handchoke?

          #17930848
          CommoCruiser
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 March 2007

            Een Varajet met handchoke is alleen geleverd op een Kadett 1.3 S en de Ascona 1.6 S na 1985.

            Heb je de uitgebreide handleiding uit dit topic al ?
            viewtopic.php?f=44&t=143801
            Staat veel handige info in.

            #17930849
            Manta_Matthijs
              Lid sinds:
              17 October 2009

              Thanks voor je tip!

              #17930850
              mantallica
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 December 2005

                Ik heb hier een Kadett E 16S CH staan waar ook zo’n varajet op zit.

                Heb hier nog één varajet liggen met handchoke, rest wat ik nog heb is allemaal
                met automatische choke.

                #17930851
                Manta_Matthijs
                  Lid sinds:
                  17 October 2009

                  Enorm bedankt voor de moeite en fijn dat je nog één Varajet II handchoke hebt liggen.

                  Als deze verder in orde is zou ik hem graag van je over willen nemen. Dan is het voor mij een kwestie van de sproeier bezetting overzetten en monteren.

                  Kan je me ook nog helpen aan de choke-hendel voor in het dashboard en de kabel die daaraan gekoppeld moet worden? Dit zijn dan toch de enige onderdelen die ik naast de carburateur nodig heb?

                  #17930852
                  mantallica
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 December 2005

                    Heb vast nog wel een choke kabel liggen, ik sta ook op de onderdelenbeurs
                    in Tolbert als je daar ook naar toe gaat neem ik het mee daar naar toe.

                    #17930853
                    Manta_Matthijs
                      Lid sinds:
                      17 October 2009

                      Check je PM aub!

                      #17930854
                      jojonopel
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 September 2006

                        Heb met verschillende Opels met Varajet II carburators gereden, ook mijn huidige Ascona C 13s automaat
                        heeft er een, allemaal met automatische choke, en ze hebben allemaal hetzelfde probleem.
                        De automatische choke werkt nooit zoals het hoort, nu het kouder wordt heb je twee opties:
                        starten met choke: eenmaal gaspedaal ten einde duwen en dan starten, zonder aan de gaspedaal te komen, en negen kansen op tien verzuipt hij dan,
                        of starten zonder choke: starten en meteen gasgeven, je moet de motor dan wel eventjes, soms wat langer, met de gaspedaal op toeren houden. Eenmaal wat warmer zal hij niet meer stilvallen.
                        De Varajet op zich is een goede carburator, reageert heel goed op de gaspedaal , is zuinig, enz.
                        Alleen die automatische choke !!
                        Wat verder een heel groot verschil maakt is dat de ontsteking optimaal moet zijn !
                        Nu , met al die elektronische ontstekingen , zijn wij niet meer gewend alle drie, vierduizend km de kontaktpunten af te stellen, eventueel te vervangen, maar het maakt een enorm verschil, zeker als het kouder wordt, bij het starten !

                        #17930855
                        johankadett
                          Lid sinds:
                          17 October 2010

                          Ik heb die van mij helemaal afgesteld volgens de beschrijving die ik hier via het forum heb ontvangen maar blijft ellende.
                          Heb er nu 1 op gezet met handchoke en start nu wel beter en inderdaad wanneer het kouder wordt het steeds rottiger.
                          Zijn inderdaad best wel zuinig geloof dat ik ongeveer 1 op 12 er mee rij en bij mijn 1.2n met een solex 35 was dat 1 op 10.

                          #17930856
                          johankadett
                            Lid sinds:
                            17 October 2010

                            Is het ook niet zo dat je je ontsteking iets vroeger moet zetten ivm de brandstof van tegenwoordig.
                            Moet eigenlijk superbenzine in en dat is helaas niet meer te krijgen en kan je wel loodvervanger toevoegen maar weet niet of dat zoveel uitmaakt.
                            Hoor hem bij mij wel eens iets pingelen tijdens het acceleren ondanks dat de ontsteking goed staat.
                            Misschien dat jullie dat weten of ervaring mee hebben betreft de ontsteking en iets pingelen.

                            #17930857
                            jojonopel
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 September 2006

                              Bij ons, in België, is 98 oktaan Super nog altijd te krijgen, en wat loodvervanger erbij, die van Shell
                              vindt ik de beste !
                              Op de Engelse forums vindt je ook dat je, om Eurosuper 95 oktaan, te gebruiken de ontsteking iets vroeger moet zetten.

                              #17930858
                              Stender
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                5 April 2009

                                Ik heb hier echt nooit last van? Koude start is 9 van de 10 keer binnen 1 seconde starten. Auto in, eenmaal kort het gaspedaal volledig indrukken, dan alles los en starten. En dan netjes chocken.

                                Ik tank daarbij altijd BP Ultimate met Lucas Oil loodvervanger.

                                #17930859
                                johankadett
                                  Lid sinds:
                                  17 October 2010

                                  Ik wilde dat die van mij dat deed.
                                  Heb je hem zelf afgesteld of wat heb je er allemaal aan gedaan of deed hij dat al vanaf dat je hem gekocht had?
                                  Alle tips zijn welkom want begin het goed zat te worden.

                                  #17930860
                                  Stender
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    5 April 2009

                                    Ik laat ‘m een paar keer per jaar afstellen door mijn opa, die heeft daar enorm veel verstand van (hele leven Opel gereden). Verder heb ik een K&N inlegfilter en een groep N uitlaatsysteem.

                                    #17930861
                                    Manta_Matthijs
                                      Lid sinds:
                                      17 October 2009

                                      Dan toch maar ombouwen naar injectie?! :(

                                      #17930862
                                      johankadett
                                        Lid sinds:
                                        17 October 2010

                                        Heb ik ook aan zitten denken maar komt iets meer bij kijken zoals extra kabelboom aansluiten en tank aanpassen enz.
                                        Is het niet gelukt dan met de caburateur met handchoke?

                                        Stender klust je opa wel eens wat bij :D .

                                        #17930863
                                        Manta_Matthijs
                                          Lid sinds:
                                          17 October 2009

                                          Ik moet de handchoke carburateur nog overnemen.

                                          Ik hoop gewoon ontzettend dat het daarmee is opgelost.

                                          Mijn Manta rijdt wel op LPG, maakt neem ik aan gewoon verschil met de choke werking?

                                          #17930864
                                          mantallica
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            29 December 2005

                                            Op lpg is alleen bij koude start belangrijk met op benzine starten
                                            dat de choke goed werkt, daarbij is een handchoke bij de varajet
                                            de handigste oplossing, of een zenith carburateur maar dan moet
                                            je ook een ander gasstuk hebben, inlaat spruitstuk is volgens mij
                                            wel het zelfde.

                                            #17930865
                                            variant
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              27 March 2005

                                              OP LPG ??? Dat maakt degelijk verschil .

                                              Dan heb je waarschijnlijk het mengstuk met de twee gaten wat bovenop je carb zit ..
                                              Je probleem blijft … ook met handchoke …

                                              Ik heb jaren probleemloos gereden met een 1.8 S op lpg met de varajet ..
                                              Ik heb het alsvolgt aangepakt.

                                              Altijd starten op lpg… sowieso …

                                              Chokeklep van de eerste trap verwijderen ..
                                              Waarom hoor ik je zeggen ..

                                              Vrij logisch …

                                              De mengselverrijking op benzine wordt bereikt door de chokeklep te sluiten, hierdoor word de onderdruk in de carb verlaagt en zo word er meer brandstof aangezogen waardoor het mengsel verrijkt.

                                              Op LPG is het een heel ander verhaal .

                                              Bedenk maar eens wat er gebeurt met het LPG mengsel als de chokeklep sluit !!!
                                              Het LPG wat van boven de chokeklep komt kan nu niet meer vrij doorstromen , de chokeklep is immers dicht !!
                                              In principe is de chokewerking nu omgekeerd, het mengsel word armer als de chokeklep gesloten is.

                                              Wat je ook even moet doen …

                                              Checken of de verhoogd stationair toerentalregeling mechanisch nog in orde is ..
                                              Dan ook gelijk die tweede trap blokkering [ die werkt tijdens de warmloopfase] eraf halen ..
                                              Eventueel de stuwklep van de tweede trap verwijderen , die verstoort de luchtstroom ook ,

                                              Als je het met je huidige carb niet aandurft probeer het dan eens met een oudje …

                                              Op deze manier heb ik al een aantal varajets ” gemodificeerd” , het verbruik [LPG ]daalt ook nog eens !!!
                                              Mijn 1.8 s haalde destijds met gemak 1 op 13 op lpg , vandaar dat ik nu weer een 1.8 heb aangeschaft , mijns inziens een fijne machine…!!

                                              Echt het werkt !!!

                                              gr Gert

                                              #17930866
                                              variant
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                27 March 2005

                                                Hoe zou het nu gaan met de Varajet op gas ??

                                                Gert

                                                #17930867
                                                Manta_Matthijs
                                                  Lid sinds:
                                                  17 October 2009

                                                  Dag Gert,

                                                  Onzettend bedankt voor deze duidelijke uitleg. Ik zie er de logica absoluut van in!

                                                  De LPG komt idd boven de chokeklep binnen. Nu heb je het over de eerste trap en de tweede trap. Wat bedoel je hiermee?

                                                  Moet ik de bovenste plaatjes demonteren?

                                                  Thanks!!

                                                  #17930868
                                                  mantallica
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 December 2005

                                                    Ja, als je de choke klep en de vacuum schuif bij de tweede trap
                                                    verwijderd is het probleem opgelost maar dat geld alleen als je
                                                    enkel op lpg ook start en niet op benzine. Voor koude start op
                                                    benzine ben je de choke wel weer nodig, als je een lpg systeem
                                                    hebt die altijd op benzine start en automatisch overschakeld naar
                                                    lpg moet je die ook omzeilen…

                                                    #17930869
                                                    variant
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      27 March 2005

                                                      EEyyy

                                                      Jep dat klopt , die chokeklep van de eerste trap [ das de linker als je ervoor staat ] verwijderen .
                                                      De rechtse is voor de tweede trap en is GEEN chokeklep, maar een stuwklep die via de aan de stuwklep bevestigde naald meer of minder bediend naar gelang de luchtstroom.

                                                      Die stuwklep hoef je niet te verwijderen maar ik doe het wel omdat er dan geen ” gat” valt op het moment dat de tweede trap bediend word.
                                                      Dit kan zich openbaren in een schok die je voelt als de tweede trap aangesproken word.
                                                      Ben je een rustige rijder dan kun je ervoor kiezen om de stuwklep te laten waar ie is ..

                                                      Ik hoop dat het een en ander nu duidelijk is …

                                                      gr Gert

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.