Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Varajet II handchoke Manta B 2.0S
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 oktober 2011 om 21:00 #17242516
Beste forumleden,
Al ruim 3 jaar ben ik de trotse bezitter van een Manta B 2.0S uit 1980. Nu de frisse temperaturen ons weer naderen loop ik tegen een probleem aan waar ik iedere herft/winter last van heb. Namelijk is voortdurend uitvallen van de motor bij het stationair lopen met koude motor. Het blok is voorzien van een Varajet II carburateur met automatische choke, die totaal niet werkt. Uiteraar heb ik mezelf hierin verdiept, maar kreeg het helaas niet goed werkend,
Nu ben ik natuurlijk wat gaan brainstormen en kwam op het idee de automatische choke te vervangen door een handmatige choke. Nu heb ik begrepen dat ik de huidige carburateur hiervoor niet kan ombouwen en dat ik deze moet vervangen door een Varajet II carburateur met handchoke.
Ik ben al flink op zoek geweest naar dit type carburateur, maar ik kan echt totaal geen handchoke model vinden!!
Heeft iemand een idee waar zo’n carburateur te vinden is, of een andere suggestie om dit probleem op te lossen?
Thanks!
23 oktober 2011 om 21:52 #17930846Een andere oplossing is een Zenith carburateur van een 2.0S ben je
gelijk van die varajet af, ik zal morgen kijken of ik nog een varajet
heb liggen met handchoke, daar in zou je dan de sproeier bezetting
moeten overzetten van je eigen varajet.24 oktober 2011 om 10:23 #17930847Thanks voor de reactie!
Een Zenith zou ook een optie kunnen zijn inderdaad, maar het nadeel daarvan is dat ik dan ook het lpgsysteem moet gaan aanpassen voor dit type carburateur.
Wanneer je een Varajet II met handchoke hebt liggen hoor ik dat graag! Hoef ik idd alleen de sproeierbezetting over te zetten.
Het is niet mogelijk mijn huidige carburateur met automatische choke om te bouwen naar een handchoke?
25 oktober 2011 om 13:47 #17930848Een Varajet met handchoke is alleen geleverd op een Kadett 1.3 S en de Ascona 1.6 S na 1985.
Heb je de uitgebreide handleiding uit dit topic al ?
viewtopic.php?f=44&t=143801
Staat veel handige info in.25 oktober 2011 om 16:34 #17930849Thanks voor je tip!
25 oktober 2011 om 20:04 #17930850Ik heb hier een Kadett E 16S CH staan waar ook zo’n varajet op zit.
Heb hier nog één varajet liggen met handchoke, rest wat ik nog heb is allemaal
met automatische choke.25 oktober 2011 om 21:01 #17930851Enorm bedankt voor de moeite en fijn dat je nog één Varajet II handchoke hebt liggen.
Als deze verder in orde is zou ik hem graag van je over willen nemen. Dan is het voor mij een kwestie van de sproeier bezetting overzetten en monteren.
Kan je me ook nog helpen aan de choke-hendel voor in het dashboard en de kabel die daaraan gekoppeld moet worden? Dit zijn dan toch de enige onderdelen die ik naast de carburateur nodig heb?
26 oktober 2011 om 16:57 #17930852Heb vast nog wel een choke kabel liggen, ik sta ook op de onderdelenbeurs
in Tolbert als je daar ook naar toe gaat neem ik het mee daar naar toe.28 oktober 2011 om 18:59 #17930853Check je PM aub!
28 oktober 2011 om 21:52 #17930854Heb met verschillende Opels met Varajet II carburators gereden, ook mijn huidige Ascona C 13s automaat
heeft er een, allemaal met automatische choke, en ze hebben allemaal hetzelfde probleem.
De automatische choke werkt nooit zoals het hoort, nu het kouder wordt heb je twee opties:
starten met choke: eenmaal gaspedaal ten einde duwen en dan starten, zonder aan de gaspedaal te komen, en negen kansen op tien verzuipt hij dan,
of starten zonder choke: starten en meteen gasgeven, je moet de motor dan wel eventjes, soms wat langer, met de gaspedaal op toeren houden. Eenmaal wat warmer zal hij niet meer stilvallen.
De Varajet op zich is een goede carburator, reageert heel goed op de gaspedaal , is zuinig, enz.
Alleen die automatische choke !!
Wat verder een heel groot verschil maakt is dat de ontsteking optimaal moet zijn !
Nu , met al die elektronische ontstekingen , zijn wij niet meer gewend alle drie, vierduizend km de kontaktpunten af te stellen, eventueel te vervangen, maar het maakt een enorm verschil, zeker als het kouder wordt, bij het starten !29 oktober 2011 om 12:54 #17930855Ik heb die van mij helemaal afgesteld volgens de beschrijving die ik hier via het forum heb ontvangen maar blijft ellende.
Heb er nu 1 op gezet met handchoke en start nu wel beter en inderdaad wanneer het kouder wordt het steeds rottiger.
Zijn inderdaad best wel zuinig geloof dat ik ongeveer 1 op 12 er mee rij en bij mijn 1.2n met een solex 35 was dat 1 op 10.29 oktober 2011 om 15:02 #17930856Is het ook niet zo dat je je ontsteking iets vroeger moet zetten ivm de brandstof van tegenwoordig.
Moet eigenlijk superbenzine in en dat is helaas niet meer te krijgen en kan je wel loodvervanger toevoegen maar weet niet of dat zoveel uitmaakt.
Hoor hem bij mij wel eens iets pingelen tijdens het acceleren ondanks dat de ontsteking goed staat.
Misschien dat jullie dat weten of ervaring mee hebben betreft de ontsteking en iets pingelen.29 oktober 2011 om 20:41 #17930857Bij ons, in België, is 98 oktaan Super nog altijd te krijgen, en wat loodvervanger erbij, die van Shell
vindt ik de beste !
Op de Engelse forums vindt je ook dat je, om Eurosuper 95 oktaan, te gebruiken de ontsteking iets vroeger moet zetten.30 oktober 2011 om 14:36 #17930858Ik heb hier echt nooit last van? Koude start is 9 van de 10 keer binnen 1 seconde starten. Auto in, eenmaal kort het gaspedaal volledig indrukken, dan alles los en starten. En dan netjes chocken.
Ik tank daarbij altijd BP Ultimate met Lucas Oil loodvervanger.
30 oktober 2011 om 15:19 #17930859Ik wilde dat die van mij dat deed.
Heb je hem zelf afgesteld of wat heb je er allemaal aan gedaan of deed hij dat al vanaf dat je hem gekocht had?
Alle tips zijn welkom want begin het goed zat te worden.30 oktober 2011 om 16:00 #17930860Ik laat ‘m een paar keer per jaar afstellen door mijn opa, die heeft daar enorm veel verstand van (hele leven Opel gereden). Verder heb ik een K&N inlegfilter en een groep N uitlaatsysteem.
30 oktober 2011 om 18:39 #17930861Dan toch maar ombouwen naar injectie?! :(
30 oktober 2011 om 18:49 #17930862Heb ik ook aan zitten denken maar komt iets meer bij kijken zoals extra kabelboom aansluiten en tank aanpassen enz.
Is het niet gelukt dan met de caburateur met handchoke?Stender klust je opa wel eens wat bij :D .
30 oktober 2011 om 19:56 #17930863Ik moet de handchoke carburateur nog overnemen.
Ik hoop gewoon ontzettend dat het daarmee is opgelost.
Mijn Manta rijdt wel op LPG, maakt neem ik aan gewoon verschil met de choke werking?
30 oktober 2011 om 23:28 #17930864Op lpg is alleen bij koude start belangrijk met op benzine starten
dat de choke goed werkt, daarbij is een handchoke bij de varajet
de handigste oplossing, of een zenith carburateur maar dan moet
je ook een ander gasstuk hebben, inlaat spruitstuk is volgens mij
wel het zelfde.31 oktober 2011 om 18:40 #17930865OP LPG ??? Dat maakt degelijk verschil .
Dan heb je waarschijnlijk het mengstuk met de twee gaten wat bovenop je carb zit ..
Je probleem blijft … ook met handchoke …Ik heb jaren probleemloos gereden met een 1.8 S op lpg met de varajet ..
Ik heb het alsvolgt aangepakt.Altijd starten op lpg… sowieso …
Chokeklep van de eerste trap verwijderen ..
Waarom hoor ik je zeggen ..Vrij logisch …
De mengselverrijking op benzine wordt bereikt door de chokeklep te sluiten, hierdoor word de onderdruk in de carb verlaagt en zo word er meer brandstof aangezogen waardoor het mengsel verrijkt.
Op LPG is het een heel ander verhaal .
Bedenk maar eens wat er gebeurt met het LPG mengsel als de chokeklep sluit !!!
Het LPG wat van boven de chokeklep komt kan nu niet meer vrij doorstromen , de chokeklep is immers dicht !!
In principe is de chokewerking nu omgekeerd, het mengsel word armer als de chokeklep gesloten is.Wat je ook even moet doen …
Checken of de verhoogd stationair toerentalregeling mechanisch nog in orde is ..
Dan ook gelijk die tweede trap blokkering [ die werkt tijdens de warmloopfase] eraf halen ..
Eventueel de stuwklep van de tweede trap verwijderen , die verstoort de luchtstroom ook ,Als je het met je huidige carb niet aandurft probeer het dan eens met een oudje …
Op deze manier heb ik al een aantal varajets ” gemodificeerd” , het verbruik [LPG ]daalt ook nog eens !!!
Mijn 1.8 s haalde destijds met gemak 1 op 13 op lpg , vandaar dat ik nu weer een 1.8 heb aangeschaft , mijns inziens een fijne machine…!!Echt het werkt !!!
gr Gert
2 november 2011 om 17:24 #17930866Hoe zou het nu gaan met de Varajet op gas ??
Gert
2 november 2011 om 21:39 #17930867Dag Gert,
Onzettend bedankt voor deze duidelijke uitleg. Ik zie er de logica absoluut van in!
De LPG komt idd boven de chokeklep binnen. Nu heb je het over de eerste trap en de tweede trap. Wat bedoel je hiermee?
Moet ik de bovenste plaatjes demonteren?
Thanks!!
2 november 2011 om 22:18 #17930868Ja, als je de choke klep en de vacuum schuif bij de tweede trap
verwijderd is het probleem opgelost maar dat geld alleen als je
enkel op lpg ook start en niet op benzine. Voor koude start op
benzine ben je de choke wel weer nodig, als je een lpg systeem
hebt die altijd op benzine start en automatisch overschakeld naar
lpg moet je die ook omzeilen…3 november 2011 om 18:01 #17930869EEyyy
Jep dat klopt , die chokeklep van de eerste trap [ das de linker als je ervoor staat ] verwijderen .
De rechtse is voor de tweede trap en is GEEN chokeklep, maar een stuwklep die via de aan de stuwklep bevestigde naald meer of minder bediend naar gelang de luchtstroom.Die stuwklep hoef je niet te verwijderen maar ik doe het wel omdat er dan geen ” gat” valt op het moment dat de tweede trap bediend word.
Dit kan zich openbaren in een schok die je voelt als de tweede trap aangesproken word.
Ben je een rustige rijder dan kun je ervoor kiezen om de stuwklep te laten waar ie is ..Ik hoop dat het een en ander nu duidelijk is …
gr Gert
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.