Vanaf welk bouwjaar…………………..Opel Monza

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Vanaf welk bouwjaar…………………..Opel Monza

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 51)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208519
    postbusmanta
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 July 2004

      Vanaf welk bouwjaar kwam er in de Monza een 3.0 liter met electronische injectie?

      Vanaf welk bouwjaar was de monza leverbaar met ABS?

      Hebben alle 3.0 liter motoren een oliekoeler?

      Hebben alle Monza’s achter schijfremmen?

      #17461323
      Opel_Bjorn
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 May 2008

        Ik heb een Opel Monza A van 1980 met een 3.0 injectiemotor. Men dealer zei dat dit uitzonderlijk was dat mijn monza al met een injectiemotor is uitgerust maar het is n og steeds de orginele motor volgens de papieren. Het zal dus één van de eerste zijn.

        Volgens mij hebben alle Monza schijfremmen achteraan

        De rest kan ik niet een antwoord op geven

        #17461324
        astraminator
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 August 2004

          Volgens mij is ie direct in 1978 al met 3.0E motor geleverd. Er bestond toen nog geen GSE uitvoering maar wel een C en S uitvoering.

          Ik heb nog een folder van 1978 waar die zo in staat.

          Pas bij de monza A2 ergens rond 1981 geloof ik kwam ABS en de oliekoeler.

          Schijfremmen hadden ze in Nederland allemaal.

          #17461325
          voederbiet
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 May 2006

            nou postbus waar blijven die foto’s

            :jerry:jerry:jerry:jerry:jerry:jerry

            of is dr nog geen monza?

            #17461326
            boyanka
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 June 2005

              ;)in 1978 had je inderdaad al de 3.0E

              #17461327
              Opel_Bjorn
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 May 2008

                Volgens mij is ie direct in 1978 al met 3.0E motor geleverd. Er bestond toen nog geen GSE uitvoering maar wel een C en S uitvoering.

                Heb ik dan een C uitvoering? want een S uitvoering is volgens mij met carburator.

                #17461328
                frademaker
                  Lid sinds:
                  4 May 2005

                  Ik heb een monza a van 1979,het is een 3.0e automaat en ook op kenteken;),
                  staat wel een s op de spatborden dus volgens mij is dat gewoon orgineel:D,dus denk niet dat dat met de motor te maken heeft!volgens mij stond het gewoon voor bepaalde opties??

                  #17461329
                  Ghanz
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 July 2005

                    senatorman.de daar staat ook het een en ander over de monza`s op.

                    monza a1 is geleverd vanaf 1978 tot 1983, toen kwam de monza a2, dus met die kunstof
                    bumpers, andere koplampen en wat andere kleine veranderingen. en ook het abs systeem

                    oliekoelers zitten niet op alle 3 liter motoren en schijfremmen hebben ze volgens mij allemaal wel

                    #17461330
                    postbusmanta
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 July 2004

                      En wanneer hebben de Monza’s een 265-bak?

                      (Er is nog steeds geen Monza. Vandaag weer wezen kijken, maar deze heeft wel een hoop werk nodig. Volgend weekend weer bij een andere kijken).

                      #17461331
                      Ghanz
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 July 2005

                        LINK

                        hier kun je de nodige info omtrend de grotere opels
                        wel vinden

                        #17461332
                        commodore
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          2 July 2004

                          het `S-pakket` was een sport-pakket van Opel af. o.a steviger onderstel e.d.:thumbup

                          #17461333
                          Ghanz
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 July 2005

                            opel gebruikt die letter S ook overal voor….

                            sport

                            standaard

                            s zoals bie 2.0s 1.9s allemaal standaard sport :P

                            #17461334
                            obelix
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              8 November 2005

                              origineel gepost door postbusmanta

                              En wanneer hebben de Monza’s een 265-bak?

                              (Er is nog steeds geen Monza. Vandaag weer wezen kijken, maar deze heeft wel een hoop werk nodig. Volgend weekend weer bij een andere kijken).

                              de 265 getrag lag in de monza 3.0e en de senator 3.0e
                              vanaf een bepaald bwjr daar voor waren het 4 bakken

                              #17461335
                              obelix
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                8 November 2005

                                origineel gepost door Goossens Bjorn
                                Ik heb een Opel Monza A van 1980 met een 3.0 injectiemotor. Men dealer zei dat dit uitzonderlijk was dat mijn monza al met een injectiemotor is uitgerust maar het is n og steeds de orginele motor volgens de papieren. Het zal dus één van de eerste zijn.

                                Volgens mij hebben alle Monza schijfremmen achteraan

                                De rest kan ik niet een antwoord op geven

                                de 3.0e is niks aparts in een monza
                                ze zaten er vanaf het begin al in
                                en de meesten zijn volgens mij 3.0e
                                of 2800 cabarateur
                                en de lateren 2500 en 3.0

                                #17461336
                                GSE
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 August 2006

                                  30E kwam gelijk met de Monza in 78 met L-jetronic en in 82 kwam LE jetronic en een andere krukas met 12 tegengewichten ipv 9 zoals de eerste blokken hadden in 85 kwam de zogenaamde 30I dit was een 156pk blok met kats en verlaagde compressie.
                                  En dan heb je nog 3 verschillende type onstekingen op de 30E 1978-82 had je 1 type :jerryen van 82-83 en van 83 tot einde

                                  De 265 Getrag was vanaf 78 leverbaar tot einde productie in 86 alleen had de A1 een andere overbrenging in de 5de gang als de A2,die vanwege de betere CW waarde iets minder luchtweerstand hadden en zodoende ook een iets langere 5de gang hadden (0.87 tegenover 0.813 bij de A1).
                                  Bij de A1 was ie een optie en bij de GSE was ie standaard

                                  ABS is pas in 84 gekomen net als het digidash en de 4-gang aisin warner automaat bak .

                                  Alle Monza/Senator A hebben voor en achter schijven met een diameter van 279x10mm achter met dubbelzuiger klauwen en de handrem in de trommels,alleen hebben de 4 cilinders 20E en 22E in de A2 voor geen geventileerde schijven en bijbehorende remklauwen voor die dunne schijven.
                                  In 82 is het onderstel van de vooras iets veranderd de ophanging van de stabilisator stang is toen gewijzigd,je kunt wel A2 veerpoten onder een A1 zetten maar geen A1 onder een A2,ook zijn de beide voorveren verschillend van een A1 en A2.

                                  Nee niet alle Monza,s hadden een oliekoeler enkel de 30E na 83 hadden um standaard,maar die dingen zijn toch geen ruk waard en kun je zo weghalen de A1 had um immers ook niet en mijn blok is ook al zeker 25 jaar geworden zonder olie koeler en draait nog jaarlijks 15/20.000km.

                                  S staat voor sport bij de A1:zwarte grill,dikkere stabilator stang voor en iets lagere veren.
                                  Zie het maar als de GSE versie van de A1

                                  En wat betreft die uitvoeringen S C en GSE en bla bla bla:iedereen kocht zo,n ding kaal en bestelde erop wat ie wilde hebben,en dat er nu op de C dit zit en op de CD tja,ik heb al vanalles gesloopt en iedere keer zit er wel wat anders op of aan:
                                  Een kale A1 met hoogte regeling en sper,
                                  Een simpele A2 met hoogte verstelbaar stuur kan nergens vinden bij welke uitvoeringen die dingen moeten passen….

                                  Een GSE haal ik er zo wel uit maar die hebben kaal:
                                  zwarte sierlijsten digidash GSE interieur getinte ruiten CV en nog wat dingen maar ook daar zit weer een wereld van verschil in wat de ene wel of niet erop heeft:
                                  airco electrische ramen ABS enz enz

                                  #17461337
                                  commodore
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    2 July 2004

                                    origineel gepost door GSE
                                    30E kwam gelijk met de Monza in 78 met L-jetronic en in 82 kwam LE jetronic en een andere krukas met 12 tegengewichten ipv 9 zoals de eerste blokken hadden in 85 kwam de zogenaamde 30I dit was een 156pk blok met kats en verlaagde compressie.
                                    En dan heb je nog 3 verschillende type onstekingen op de 30E 1978-82 had je 1 type :jerryen van 82-83 en van 83 tot einde

                                    De 265 Getrag was vanaf 78 leverbaar tot einde productie in 86 alleen had de A1 een andere overbrenging in de 5de gang als de A2,die vanwege de betere CW waarde iets minder luchtweerstand hadden en zodoende ook een iets langere 5de gang hadden (0.87 tegenover 0.813 bij de A1).
                                    Bij de A1 was ie een optie en bij de GSE was ie standaard

                                    ABS is pas in 84 gekomen net als het digidash en de 4-gang aisin warner automaat bak .

                                    Alle Monza/Senator A hebben voor en achter schijven met een diameter van 279x10mm achter met dubbelzuiger klauwen en de handrem in de trommels,alleen hebben de 4 cilinders 20E en 22E in de A2 voor geen geventileerde schijven en bijbehorende remklauwen voor die dunne schijven.
                                    In 82 is het onderstel van de vooras iets veranderd de ophanging van de stabilisator stang is toen gewijzigd,je kunt wel A2 veerpoten onder een A1 zetten maar geen A1 onder een A2,ook zijn de beide voorveren verschillend van een A1 en A2.

                                    Nee niet alle Monza,s hadden een oliekoeler enkel de 30E na 83 hadden um standaard,maar die dingen zijn toch geen ruk waard en kun je zo weghalen de A1 had um immers ook niet en mijn blok is ook al zeker 25 jaar geworden zonder olie koeler en draait nog jaarlijks 15/20.000km.

                                    S staat voor sport bij de A1:zwarte grill,dikkere stabilator stang voor en iets lagere veren.
                                    Zie het maar als de GSE versie van de A1

                                    En wat betreft die uitvoeringen S C en GSE en bla bla bla:iedereen kocht zo,n ding kaal en bestelde erop wat ie wilde hebben,en dat er nu op de C dit zit en op de CD tja,ik heb al vanalles gesloopt en iedere keer zit er wel wat anders op of aan:
                                    Een kale A1 met hoogte regeling en sper,
                                    Een simpele A2 met hoogte verstelbaar stuur kan nergens vinden bij welke uitvoeringen die dingen moeten passen….

                                    Een GSE haal ik er zo wel uit maar die hebben kaal:
                                    zwarte sierlijsten digidash GSE interieur getinte ruiten CV en nog wat dingen maar ook daar zit weer een wereld van verschil in wat de ene wel of niet erop heeft:
                                    airco electrische ramen ABS enz enz

                                    :thumbup

                                    #17461338
                                    postbusmanta
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 July 2004

                                      Mooie informatie :thumbup :thumbup

                                      #17461339
                                      GSE
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 August 2006

                                        Als je nog meer wilt weten dan meld je maar…..

                                        #17461340
                                        rinus de boer
                                          Lid sinds:
                                          2 July 2004

                                          Het is zoals GSE zegt, volgens mij is er geen Monza dezelfde als het om uitrusting gaat. Je kon van alles en nog wat bestellen, en dan ook nog delen van het C, S of (het latere) GSE pakket dwars doorelkaar.

                                          Als ik in mijn brochure van 1985 kijk, kon je zelfs het Recaro nterieur bestellen in een normale (niet GSE) Monza, maar ook het digidash, als je zou willen. Maar je kon ook een GSE zonder digidash bestellen, dus met de normale klokken. Alles was mogelijk, en inderdaad zullen veel mensen een “kale” Monza hebben gekocht, plus de opties die zij belangrijk vonden op dat moment. De lijst van mogelijke opties is echt berelang.

                                          Zo heb ik ook iets raars. Mijn bestuurders stoel staat op een lagere slede dan de bijrijdersstoel, die staat duidelijk zo’n 2 a 3 cm hoger. Waarschijnlijk was de originele eigenaar of een lange vent, of zijn partner was van een kleiner postuur, zodat je vanuit een hogere stoel makkelijker uit en in kan stappen. Dus kon je naast een in hoogte verstelbare stoel, ook verschillende hoogten van sleden krijgen.

                                          Ander voorbeeld, achterbanken waren altijd neerklapbaar, maar soms deelbaar, en soms weer niet, dat hing weer af van welk soort interieur je wilde. Gordels achterin waren ook een optie (ik heb ze niet, de voorbereiding zit er weer wel).

                                          Daarnaast kon je van vele opties of de electronische of de mechanische variant kiezen. En ga maar zo door.

                                          #17461341
                                          TonSR
                                            Lid sinds:
                                            29 October 2007

                                            even vraag er wordt hier over een 265 bak gesproken,is dat dan de zelfde
                                            bak die in een omi 3 liter van 87 zit of is dat ook weer anders.
                                            vgr tonsr.

                                            #17461342
                                            Opel_Bjorn
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              4 May 2008

                                              Ik heb onder men Monza een hangeschakelde 5 bak zitten, is dit eigenlijk een 265 bak? Lompe vraag misschien maar op dat gebied weet ik er zoveel niet van.

                                              #17461343
                                              GSE
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                5 August 2006

                                                Als ie niet verkloot is dan wel:
                                                zie je zo aan de bak:
                                                steuntjes zitten er aan de zijkant aan die geen nut hebben.
                                                koppelhuis is afschroefbaar

                                                Tja ik zie op het oog zo het verschil in een 240 en een 265.

                                                Maar kijk maar naar het koppelhuis.

                                                #17461344
                                                obelix
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  8 November 2005

                                                  origineel gepost door TonSR
                                                  even vraag er wordt hier over een 265 bak gesproken,is dat dan de zelfde
                                                  bak die in een omi 3 liter van 87 zit of is dat ook weer anders.
                                                  vgr tonsr.

                                                  dat zijn andere bakken

                                                  #17461345
                                                  postbusmanta
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    5 July 2004

                                                    Ik dacht dat de Monza na een bepaald bouwjaar over is gegaan van 265 bakken naar R25 bakken?
                                                    (heb ik ook maar van horen zeggen).

                                                    Hoe zit het dan met geventileerde schijfremmen vóór?

                                                    Ik ben er bij één wezen kijken, maar dat was een GS/E met enkele remschijven……..
                                                    Goedkope vernieuwing geweest wellicht? :hmmz

                                                    En de 4-traps automaat? is die allen geleverd op de 3.0 liter vanaf een bepaald bouwjaar? Of was dit ook gewoon een optie die besteld kon worden op alle modellen?

                                                    #17461346
                                                    rinus de boer
                                                      Lid sinds:
                                                      2 July 2004

                                                      Standaard de 3 traps TH180 bak (vanaf 1978), later optioneel een 4 traps. De 4 traps automaat was een optie tot 1985, daarna werden ze standaard uitgerust met een 4 traps, op in ieder geval de 2.5 en 3.0 liters.

                                                      Daar zijn volgens mij weer twee varianten van, eentje met een niet uitschakelbare 4de trap, en eentje met een uitschakelbare 4 de trap. Dan zit er een knopje naast de pook. Zo eentje heb ik dus op mijn A2.

                                                      De mijne heeft geventileerde schijven voor, en niet geventileerde achter.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 51)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.