Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › V5 Vectra
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 juni 2009 om 19:44 #17210266
Hallo mede vectra rijders,
Ik heb sinds gisteren een V5 in plaats van een V6 vectra.
Het gaat hier om een vectra B van 1995 met een X25XE motor.
We hebben net gekeken en nu blijkt de dismodule op cylinder 1 niet te vonken.
Heeft iemand nog zoiets liggen?
Ik heb nog wel een dismodule van een C25XE, zijn deze het zelfde?M.v.g. Tom
20 juni 2009 om 20:32 #17490164Dis module van de Calibra is anders als die van de X25XE.
je komt niet weg met de stekker van de Dismodule.
ik heb de mijne vervangen ongeveer 3 jaar terug.
was toen 212 euro bij de opel dealer.
zelf gemonteerd.
als je bougiekabels al wat ouder zijn, vervang ze dan mee, deze gaan vaak stuk bij het loshalen.
kies voor goede kabels, zijn duur, maar het is het waard.
Willem
20 juni 2009 om 22:36 #17490165Hoi Wim, bedankt voor je snelle reactie.
de bougiekabels zien er zeer goed uit.
het verhaal begon met af en toe inhouden bij doortrekken.
Nu loopt hij dus op 5 cylinders.
ik heb bougie voor bougie losgehaald vanmiddag en kwam er achter dat cylinder 1 (juist weer de achterste) een zeer zwarte en natte bougie had.
Ik had geen andere kabels i.v.m. lengte dus alles maar weer in elkaar gesleuteld en naar huis gereden.
Vanavond had ik een verjaardag en daar was een automonteur aanwezig.
We hadden het er over en hij wou even kijken en een testje doen.
Ik starte de motor en hij trok de kabel van cylinder 1 op de dis module los en koppelde hem langzaam weer aan, hier kwam geen geknetter van een vonk vrij.
Toen trok hij een kabel van een andere cylinder los en toen hoorde ik zelfs in de auto het geknetter van de betreffende cylinder waardoor hij concludeerde dat de dis stuk is.
Als de kabel stuk is en doorslaat mag ik toch aannemen dat hij bij de dis module wel vonkt? of kan een bougiekabel intern ook stuk gaan zodat er geen contact is met massa zodat hij bij de dis module ook niet vonkt?M.v.g. Tom
21 juni 2009 om 12:15 #17490166Deze test is onvolledig.
om de test goed uit te voeren, zal je de kabels die boven elkaar op de dis module zitten even moeten omwisselen (deze vonken tegelijk namelijk)
en dan de test met de andere kabel uitvoeren bij de 1e cilinder van de dis module.
Ik weet niet waar je vandaan komt, zit zelf in omgeving delft den-haag rotterdam
anders kan ik wel komen kijken.
Willem
21 juni 2009 om 12:43 #17490167Jij zit meer in Den Haag dan in Rotterdam Willem.. haha:D
Daar waar de mensen eigen verkeersregels erop na houden toch. (gister avond) haha
21 juni 2009 om 12:44 #17490168haha, dat was DELFT Jeroen..
willem
21 juni 2009 om 12:48 #17490169dat zeg ik….
21 juni 2009 om 14:40 #17490170origineel gepost door wim-v6
Deze test is onvolledig.om de test goed uit te voeren, zal je de kabels die boven elkaar op de dis module zitten even moeten omwisselen (deze vonken tegelijk namelijk)
en dan de test met de andere kabel uitvoeren bij de 1e cilinder van de dis module.
Ik weet niet waar je vandaan komt, zit zelf in omgeving delft den-haag rotterdam
anders kan ik wel komen kijken.
Willem
Heb de test uitgevoerd en inderdaad 1 contact van de dis is stuk.
nu maar op zoek naar en andere dis.23 juni 2009 om 20:40 #17490171De dis is vernieuwd maar nu dient zich het volgende probleem:
Stationeer draaien is geen probleem, wel slaat hij af en toe (een vonk?) over.
Als ik met weinig gas wegrijd (echt weinig) is er niets aan de hand totdat de motor weer moet trekken dan komt het v5 geluid terug (minder erg als voorheen) met af en toe een plofje in de uitlaat.
En het volgende is ook dat hij nu 1 op 5 loopt i.p.v. de gebruikelijke 1 op 9 a 10.
Kan de desbetreffende bougie het begeven hebben?
Kan de lambdasonde dit veroorzaken?
Ik snap er helemaal niets meer van.25 juni 2009 om 20:23 #17490172TIP!!
Bougies en kabels vervangen.
de kabel of bougie kan de Dis module hebben gesloopt namelijk.
willem
27 juni 2009 om 23:10 #17490173origineel gepost door wim-v6
TIP!!Bougies en kabels vervangen.
de kabel of bougie kan de Dis module hebben gesloopt namelijk.
willem
Dank je willem,
Ik ga er a.s. dinsdag mee aan het werk.
Heb nieuwe bougie’s en kabels besteld.
Ik hoop dat het probleem dan opgelost is.
Wel heb ik een sensor (ja makkelijk af te breken als je aan het sleutelen bent met het inlaatspruitstuk) afgebroken, dit schijnt de sensor te zijn voor het dual lucht systeem.
Heeft iemand hier een code van?m.v.g. Tom.
28 juni 2009 om 11:10 #17490174Dat is een Vacuum klepje, welke elektrisch bediend word, welke op zijn beurt weer 1 van den Multiram kleppen aanstuurt.
ik heb er geen Code van, maar ik ken het probleem.
heb er een paar dagen op moeten wachten.
Let wel. deze klepjes kan je op de sloop halen van de:
> Corsa-B Tigra-A:
– 1.4 16V X14XE (voor secundaire luchtpomp)
– 1.6 16V X16XE (voor secundaire luchtpomp)
-> Zit op linker veerpoot> Astra-F:
– 1.6 16V X16XEL
– 1.8 16V X18XE > ook achterop inlaat (dual-ram)
– 2.0 16V X20XEV > ook achterop inlaat (dual-ram)
-> Voor secundaire luchtpomp
-> plaats niet bekend> Vectra-B:
– 1.6 16V X16XEL
– 1.8 16V X18XE > ook achterop inlaat (Dual-ram)
– 2.0 16V X20XEV > ook achterop inlaat (Dual-ram)
– 2.5 V6 X25XE > zijkant inlaat (ook voor Sec-luchtpomp)
– 2.6 V6 Y26SE > zijkant inlaat (alleen Mutliram kleppen)> omega-B:
– 2.0 16V X20XEV > ook achterop inlaat (dual-ram)
– 2.2 16V X22XE Y22XE > ook achterop inlaat (dual-ram)
– 2.5 V6 X25XE 3.0 V6 X30XE > voor op airbox achterop inlaat multiram
– 2.6 V6 Y26SE 3.2 V6 Y32SE > voor op airbox achterop inlaat multiram
-> secundaire luchtpomp rechts op chassisbalkWillem
1 juli 2009 om 21:24 #17490175Hoi Wim, wederom bedankt voor de tips!
Het probleem is opgelost:thumbup
Ik heb toch maar de bougies en de kabels vervangen.
Toen ik er mee bezig was kwam meteen de aap al uit de mouw, ik heb 1 gedeelte van de kabels vervangen toen het probleem er nog was alvorens de dis vervangen is.
Deze kabels kwamen uit een goed lopende auto dus zouden goed moeten zijn.
Mooi niet dus.
Cyl 6 gaf doorslag in de dop zelf bij de aansluiting van de bougie.
Dit geheel is gelukkig opgelost nu.
Maar nu nog de defecte sensor:
Ik merk dat de auto iets minder fel is bij doortrekken.
Heeft dit alles met de afgebroken sensor te maken??Grt, Tom
1 juli 2009 om 21:34 #17490176jupzz, 1 van de ramkleppen zal waarschijnlijk niet openen.
kan je zien als je naar de ramklephevels kijkt, en volgas geeft, deze openen dan boven de 3000 toeren.
ze moeten bijde tegelijk bewegen
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.