unit zoals SmartTOP zelf maken

Forumindex Forums Modellen Astra unit zoals SmartTOP zelf maken

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264331
    BadBert
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 December 2008

      De cabrio rijders onder ons kennen hem misschien. De SmartTOP module.

      hiermee kun je met 1 druk op de knop, het dak van (in dit geval de astra twintop) helemaal open of dicht laten gaan.
      Ook via de sleutel.

      Nu vind ik de module ERG duur voor wat je er mee kan doen… en zit er over te denken om dit ZELF te maken!

      Ik heb eens in de werking gedoken van de SmartTOP module, en volgens mij pikt hij gewoon de stuur signaaltjes op die naar de aansturing van het dak gaan, en houd de status van die signalen vast, en stuurt zo het dak open/dicht.

      mocht iemand hier tips voor hebben, graag even melden :)

      MIJN idee:
      ik neem aan arduino bordje, en 2 stuks 12v relays voor arduino.
      Ik sluit hierop aan: het draadje voor open, en het draadje voor dicht sturen, en de uitgangetjes gaan naar de 12v relays toe, welke dan weer 12v doorschakelen naar de unit om te vertellen dat het dak dicht/open moet

      Ik moet nog nameten of alles ook met 12v gedaan wordt, maar dat LIJKT me wel. Ook moet ik uitzoeken / meten welke draden er van stroom worden voorzien bij het schakelen via de sleutel…

      idee is dan voor de werking:
      – bij aantippen van de open / dicht knop, wordt de draad naar de stuurunit bekrachtigd voor ongeveer 32 seconden (zodat alles volledig dicht/open is)
      – tijdens een open/dicht beweging is de beweging te stoppen door 1 van de richtingen nogmaals kort te bedienen (dus open of dicht kort aantippen, onafhankelijk van welke beweging er is geactiveerd)

      uiteraard zit de detectie van snelheid er niet in, die blijft zoals origineel. En knipperlicht aansturing weet ik ook niet of lukt… :P
      het gaat puur om het openen en sluiten van het dat met one touch via sleutel en knop in de auto.
      manual van de smarttop module:
      http://www.mods4cars.com/sms/db/smarttop/ext/support/manuals/opel/STLFOL1/install/en.php” onclick=”window.open(this.href);return false;
      daar lijkt het dus om 6 draden te gaan, 12v, gnd, en 4 andere. Mij lijkt dus 2 om de beweging te activeren, en 2 voor de knipperlichten ofzo? moet het draadschema van de connectors van de cabrio module in de ATT eens zien te vinden (dus als iemand die heeft….)

      tips???

      #18344323
      BadBert
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 December 2008

        Weet niet of mensen het interessant vinden, maar ik heb nu eindelijk zelf tijd gevonden om deze module te maken.

        Zit nu in onze astra twintop, maar werkt voor alle elektrische daken (of elektrische ramen zonder one touch!)

        Deze versie maakt gebruik van een Arduino Pro Mini en een arduino relais bordje met 2 relais er op.

        De werking zo bedacht dat hij kan werken zoals de att origineel kan, maar dan meer!!!
        Het volgende kan allemaal:
        – bedien de knop (in welke richting dan ook) net als origineel door de knop vast te houden, het dak gaat bewegen en zal stoppen zodra je de knop los laat (zoals origineel), of zoals origineel de cyclus afmaken en het dak helemaal openen/sluiten.
        – tik kort de knop aan in de richting die je wil, het dak zal nu een volledige cyclus maken in die richting (timer staat op 31 seconden in de code op dit moment) zonder dat je de knop vast hoeft te houden
        – als het dak aan het bewegen is (in welke richting dan ook), en je drukt in tegengestelde richting, dan stopt het dak direct! (handig voor onderhoud)
        – Druk na bovenstaande stap weer in een richting (vasthouden of kort) en het dak zal in die richting gaan bewegen.

        Dit heb ik in een filmpje gezet:
        (note: ik zeg 24volt, dit moet 12 volt zijn ;) er is alleen een geschakelde 12v nodig nu. Ook duurt het lang voor de module uitschakelt als ik er op wacht, maar dit komt doordat de cycle is gestart terwijl deze al een eind klaar was. Dit is overigens geen probleem voor de werking)

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.