Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › UEC Varianten – Voertuig ruststroom optimalisatie
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 december 2018om 18:45 door guus1963.
-
AuteurBerichten
-
12 juni 2018 om 20:02 #18357199
Hallo wie weet dit
Ik heb een Vectra C GTS 18i z18xer van 2007 Automaat – Easytronic
Nou is mijn probleem als mij radio een half uur speelt met de sleutel in het contact en die op de eerst stand (DUS nog geen Volledig contact stand )
dan is binnen een uur de accu spanning zo gedaald dat ik niet meer kan starten
Ik heb al een nieuwe Opel accu erin gezet en een nieuwe dynamo maar dat heeft nog niks opgelost
nu was ik ook met de Tech2 wat gaan rond kijken in de ecu’s setting’s en daar kwam ik in de UEC varianten wel de optie tegen van
“Voertuig ruststroom optimalisatie”
“optimalisatie stand-by stroom Actief/ Niet Actief”
deze staat bij mij wel op “ACTIEF” ingesteld kan dit te maken hebben
met het snel ontladen van de accu en wat doet deze functie eigenlijk precies ik kan er vrij wel niks
over vinden op het internet maar ook niet in TIS2000
Ps wanneer mijn auto een week of 2 stil staat kan ik gewoon starten en merk ik niks aan me accu spanning
dus een sluiting ergens lijkt me nou ook weer niet het geval
Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen
Groeten Guus
15 juni 2018 om 14:47 #18357303Volgens mij houdt een Vectra C alle ECU’s, binneverlichting etc. onder spanning als je de sleutel in het contact hebt en daardoor verbruikt hij veel stroom.
15 juni 2018 om 16:13 #18357307Oke dank je wel voor je reactie maar die
Voertuig ruststroom optimalisatie is je dat wel bekend en wat dat dan precies doet
en dat me ecu’s aan zouden staan bij een vectra c met alleen de sleutel er dan in zou dat misschien
dan kunnen komen door dat bij mij de
“Voertuig ruststroom optimalisatie” “optimalisatie stand-by stroom juist op Actief staat ingesteld
of is dat ergens anders voor ik kan hem wel zomaar op niet actief zetten maar weet niet wat er dan allemaal uitgezet wordt
dus misschien niet zo slim omdat dan zomaar uit te zetten kan ook niks in tis2000 of op het internet over vinden is toch wel een
beetje raar over die optie die in 2007 al bestond
maar misschien weet jij deze optie te onthullen of iemand anders hier op het forum
groetsss guus
15 juni 2018 om 21:23 #18357312Zet je radio eens aan zonder de sleutel in het contact en kijk dan hoe lang het duurt.
16 juni 2018 om 03:57 #18357320hoi haasje17 alvast bedankt voor je reactie
ik heb het geprobeerd maar stuit op een probleem als je tenminste bedoel met hoe lang het dan duurt
voor dat de accu leeg is het probleem is de radio gaat niet aan zonder de sleutel die moet ik er eerst in te doen
als de radio aan is en haal de sleutel eruit is de radio ook meteen uit en als ik de sleutel er in laat is het ongeveer
een goede 30 min en dan gaat de radio uit dan de sleutel door draaien na het contact gaat de radio weer aan
en sleutel weer terug gedraaid en ja hoor na een 30 min radio weer uit
dit is trouwens nu zo opel Zenec 5011D Android radio maar dit van die accu zo snel leeg gaan gebeurde ook al met me Opel CD70 Navi
en de optie in het CID system menu instellen van (radio aan zonder ontsteking) kan ik wel aan vinken via het board menu maar dat blijft het zelfde
dus zal dat wel in de software van de CD70 zitten en dat werkte ook gewoon dat weet ik nog toen de cd70 er nog in zat
maar de Zenec radio reageert helemaal niet op deze aan/uit vink optie
(nu weet ik ook nog als de cd70 uit was gegaan door de sleutel eruit te halen kon je de power volume knop in drukken en dan ging die als nog aan nou weet ik niet of dat dan ook maar een 30 min was geweest tenzij je dat vinkje zetten van radio aan zonder ontsteking misschien iemand met een Vectra C en een cd70 dvd en dat dan nog wel ff wil testen en als waarde volle info voor het forum te vermelden )
maar ik kan dan wel weer de uren of minuten instellen in de systeem setting van deze radio maar al kiest ik daar 4 uur Opel is dan toch wel weer heel netjes en beleeft door heel trouw en erg kieskeurig te blijven om me radio gewoon weer na een 30 min uit te zetten
dus wil ik radio langer aan houden dan is misschien de optie het contact aan zetten maar dan is de boel nog sneller leeg maar ik had wel gezegd
met 30 min me accu leeg maar vandaag ging die net wat langer mee 55 min maar ja het wordt ook weer zomer dus hebben we meer stroom in de accu het is net een LPG tank haha
ik denk dat ik het weekend maar is een amper tang gaat pakken die om me pool gaat hangen kijken welke stroom er al dan loopt dan zet ik de radio aan met de sleutel erin en kijken hoeveel het dan is een rekensom nu uit het hoofd zou zeggen zo 30 Amp/p/u moeten zijn wil ik na 50 min al niet meer kunnen starten
en ik zal dan meteen ook ff die “Voertuig ruststroom optimalisatie” “optimalisatie stand-by stroom is op “NIET ACTIEF” zetten en dan is kijken wat er uit de accu getrokken wordt zonder en met de radio aan en sleutel erin en eruit kijken of deze optie er in elk geval wel wat mee te maken heeft
toch blijft ik het ook gek vinden dat er nergens info over te vinden is over die “Voertuig ruststroom optimalisatie”
maar ik weet nu al wel zeker binnen kort zal er hier een hele uitgebreide info op het forum staan daar over door al me testjes en dat alles ook nog in onze eigen NL taal :applause01: :applause01:
groetsss guus
16 juni 2018 om 17:30 #18357336Hoeveel Ah accu zit er in je auto?
20 juni 2018 om 23:40 #18357527Hoi Haasje17 de Accu is 65 Amp
maar het volgende ik zie ook dat je moderator bent en gezien ik nu mijn onderzoek gedaan hebt zag ik dat het niet gaat om de varianten instellingen van de UEC maar deze varianten van het “Voertuig ruststroom optimalisatie” “optimalisatie stand-by stroom Actief/ Niet Actief” Maar is te vinden in de BCM
kan jij die UEC’s veranderen naar BCM dat is misschien wat handiger voor de zoek functie hier en als er iemand opzoek wil gaan naar die functie en dan NIET eindeloos zit te zoeken in de UEC maar zoals beloofd ik hebt het een en ander vast gelegt
=================================================================================================
met de BCM variante optie/keus “Voertuig ruststroom optimalisatie” “optimalisatie stand-by stroom : ACTIEF ” is het totale accu verbruik
Alles uit en de sleutel uit het kontakt is de gebruikte rust stroom : 0.13 Amp
Sleutel in het kontakt op stand 1 en radio aan : dan is de stroom loop even 5,1 Amp en na 3 min constant 4.0 Amp
de radio en Cid Display gaat na 10 min automatisch uit
Sleutel in het kontakt op stand 2 (Ontsteking stand) en de radio aan : dan is de stroom loop constant 11 Amp
=============================================================================================
met de BCM variante optie/keus “Voertuig ruststroom optimalisatie” “optimalisatie stand-by stroom : NIET ACTIEF ” is het totale accu verbruik
Alles uit en de sleutel uit het kontakt is de gebruikte rust stroom : 0.13 Amp
Sleutel in het kontakt op stand 1 en radio aan : dan is de stroom loop constant : 3,1 Amp
de radio en Cid Display gaat na 10 min automatisch uit
Sleutel in het kontakt op stand 2 (Ontsteking stand) en de radio aan : dan is de stroom loop constant 7,3 Amp
de radio en Cid Display blijft constant aan (zonder draaiende motor bedoeld natuurlijk)
=============================================================================================
wat mij wel op viel in mijn aansteker houder heb ik zo volt met binnen temp meter zitten en met de stand Actief was de spanning altijd 13,1 v bij gewoon stationair draaien en boven de 1700 toeren werd dat 14 v en boven de 2000 toeren haalde de dynamo spanning hoogste 14,1 v
Maar nu in de Stand NIET ACTIEF is het bij 13,7 v bij stationair en boven de 1700 of meer toeren is de dynamo spanning constant 14.6 v
dus ja ik neem aan dat me accu nu veel voller geladen zal worden wat ik volgens mij al ook merkte met de motor starts na een stukje rijden
in de niet Actief Stand
==============================================================================================
mijn conclusie :
er is een duidelijk verschil dat heb ik gemeten in die optie met de stand niet actief / actief ik heb hem dus nu in NIET ACTIEF staan
wat er nu aan stroom verbruikers is uit gegaan weet ik natuurlijk niet ik mag aan nemen dat deze dingen wel weer aan staan bij de Motor loop
want ik kon tijdens het rijden of bij het stationair draaien geen dingen vinden die niet meer werkte
ik ga het zo maar een tijdje proberen en kijken of me snelle accu leegte hier mee is opgelost en ik hoop nu niet in eens in deze stand een fout code lampjes ervaringen te gaat krijgen
maar die zijn we ook wel weer gewend van Opel :rolling: :rolling: en daar schrikken we niet zo snel meer zo van :tongue-out: :tongue-out:
nou ik hoop dat ik met deze hele rubriek iemand in de toekomst kan helpen met deze onderzoek van de
BCM variante optie/keus “Voertuig ruststroom optimalisatie” “optimalisatie stand-by stroom : ACTIEF / NIET ACTIEF ” :applause02: :applause02:
3 december 2018 om 18:45 #18362171Hallo allen beste opel maatjes hier ????? ik ben nu een half jaar verder en ik rij nog steeds met de stand niet actief?? en tot heden geen problemen meer gehad?? wat die functie nu precies doet is me nog steeds niet duidelijk??? ik laat het zo maar verder voor wat het is ???het probleem van telkens snel een lege accu te hebben is met deze instelling vrij wel nihil??? en de accu wordt zeker voller geladen dan met de stand actief dat mag duidelijk zijn???? groetsss guus???
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.