Twijfel bij afkeurpunten

Forumindex Forums Overige APK & RDW Twijfel bij afkeurpunten

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18486900
    Istria
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 July 2019

      Dag allen,

      Hopelijk kan iemand die er meer verstand van heeft hier wat licht op schijnen.

      Mijn Corsa D is onlangs op een aantal punten afgekeurd. Sommige zaken kan ik me in vinden, maar andere punten heb ik twijfels bij:

       

      1) Knipperlichten voor “te wit”.

      De oranje verf op de lampjes zou verbleekt zijn. Nou lees ik op de rdw site dat de knipperlichten aan de voorkant “amber-geel of wit” moeten zijn. Waarom is het dan afkeur? Overigens vind ik het licht zelf meer oranje dan wit lijken. Er is in ieder geval heel duidelijk een oranje tint zichbaar.

      2) Accu zit los.

      Met dezelfde setup is ie al 2x eerder goedgekeurd. De accu kan niet heen en weer schuiven, maar kantelt een beetje (10mm ofzo) op en neer als je eraan gaat trekken/duwen. Is dit inderdaad terechte afkeur? Er lijkt een iets kleinere accu dan origineel in te zitten, en om de klem goed te laten aansluiten lijkt er iets tussen de bodemplaat en accu te zijn geplaatst. Misschien een stuk karton of schuim. Daar zit de “speling”.

      3) Koplamp heeft een beetje speling aan 1 uiteinde (5-10mm). Zit wel vast, maar waarschijnlijk is 1 van de 3 of 4 bevestigingsclips gebroken of niet vastgezet. Ik kan hier weinig over vinden online. Is dit inderdaad afkeur?

       

      Alvast bedankt! :good:

      #18487005
      Riesje69
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 March 2012

        Hoi Istria,

        Kan niet exact oordelen op afstand naar Accu moet vast staan, dit geld ook voor de koplamp.

        Wat betreft je knipperlicht das een lampje. Niet spannend maar zou zomaar kunnen.

         

        Succes.

         

        #18487007
        Istria
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 July 2019

          Hi, bedankt voor je reactie.

          Ja, dat ze accu “vast” moet zitten is ook het enige dat ik online kon vinden. Maar “vast” is een vrij subjectief begrip. Je zou denken dat die eis ergens specifieker gespecificeerd is, zoals bijvoorbeeld “mag maximaal 5mm deflecteren bij 10kg aan uitgeoefende kracht”.

          De koplamp idem. Betekent “vast” dat ie er niet af mag kunnen vallen, of dat ie (helemaal) spelingsvrij moet zijn?

          De knipperlichten zal ik inderdaad gewoon vervangen en bij de herkeuring eens vragen waarom ze afgekeurd waren (gezien knipperlichten aan de voorkant volgens rdw website ook wit mogen zijn).

          En de accu zal ik er denk ik uithalen en een stugger stuk karton, schuim of hout onder leggen.

          #18487015
          Riesje69
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 March 2012

            Koplamp moet vast zitten.

            Achterliggende gedachte is dat als hij los zit het beeld verplaatst en dus verblindend kan zijn.
            <p style=”text-align: right;”>Hetzelfde dat veel mensen illegale ledlampen in de armatuur doen. Is verboden. Immers kamp heeft goedkeuring voor een H7lamp. Niet voor een ked die in een H7 armatuur passend is. Bij onze zuiderburen moeten de eigenaars voor de keuring de led kampen eruit halen en echte H7 pitten erin doen. Mogen ze van mij in Nederkand ook doen. Veel lampen geven veel tot heel veel strooilicht. Bij bedrijfswagens afkeur!</p>
            Tevens kunnen H7 lampen slecht tegen trillingen waardoor ze sneller defect gaan.

             

            Tevens zijn de keuringseisen vast wel ergens te vinden.

             

            Succes met je herstel.

             

            #18487020
            Istria
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 July 2019

              Update:

              Oke, ik heb nu “het grote apk handboek van 300 pagina’s” gevonden.

              Over zowel de accu als de koplamp staat er alleen dat deze “deugdelijk” bevestigd moeten zijn. That’s it. Over subjectiviteit gesproken… :rolling:. Dus dat helpt me ook niet veel verder helaas.

              Ik zal morgen een filmpje maken van de accu en koplamp. Ben benieuwd wat men (liefst keurmeesters) ervan vindt. :good:

              #18487022
              Istria
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 July 2019

                [quote quote=18487015]Koplamp moet vast zitten. Achterliggende gedachte is dat als hij los zit het beeld verplaatst en dus verblindend kan zijn.[/quote]

                Dat klinkt inderdaad logisch. Maar zou het dan niet logischer zijn om bij de test van het lichtbeeld te kijken of het lichtbeeld oké blijft in beide uitersten van de speling, ipv afkeuren op de speling zelf?

                 

                Dank, gaat lukken. Al kijk ik bij deze temperaturen wel al een beetje op tegen het demonteren van de bumper om de koplamp “deugdelijk” :applause02: vast te zetten.

                #18487025
                Riesje69
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 March 2012

                  Keurmeesters mogen niet veel.

                  Los/speling is afkeur die buiten grenzen vallen.

                  Snap ik helemaal.

                  Zelf geen papieren maar genoeg vrachtwagens voorgekeurd.

                  Collega bijna blind afgemeld.

                  Op 1 na allemaal gewoon goed.

                  Had er 1 waarvan de voorraadleiding 8,6 op nog geen tiende van een seconde, zichtbaar en weg. Tikken duurt langer. Gaf dat op moment van afblazen daarna gewoon de maximale waarde van 8,5bar en koplamp stond scherp afgesteld op het randje. Was bij dezelfde voertuig waar herkeuring door RDW op plaats vond.

                  #18487082
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Knipperlichten voor mogen gewoon wit zijn, zij en achter moeten oranje zijn.

                    Koplampen en accu deugdelijk bevestigd, dus net welke keurmeester je hebt.

                    Je kan gewoon in beroep gaan tegen de keurings beslissing van de keurmeester, dan moeten ze hem afkeur melden. Dan kan je een aanvraag doen dan komt er een andere keurmeester bij om te kijken of de afkeur terecht is.

                    Dus als je er zelf zeker van ben, gewoon in beroep gaan!

                    #18487098
                    Istria
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 July 2019

                      Update:

                      Accu:

                      Oke, mea culpa. Nu ik er wat beter naar gekeken heb zat de accu inderdaad niet heel “deugdelijk” vast. Er zat een soort (origineel) adapterstukje onderin de accubak, waardoor de accu iets hoger lag en de onderste randen van de accu niet goed onder de houder gehaakt zaten. Adaptertje weggehaald, accu netjes onder de rand geschoven. En zit nu muurvast.

                      Knipperlichten voor:

                      Ik zie nu door het plexiglas heen dat de verf op de lampjes gebarsten is en aan het rafelen is. De afgegeven kleur vind ik echter nog steeds veel meer oranje dan wit.

                      Zou het kunnen dat de afkeur komt omdat het model koplamp (Corsa D) een beetje naar achteren loopt waardoor je het knipperlicht vanaf de zijkant bekeken nog steeds kunt zien? Al is dit volgens mij bij de meeste auto’s zo.

                      Koplamp zit los:

                      Net bekeken hoe ik dit kan fixen. Zal inderdaad de hele bumper moeten demonteren… =(

                      Mag ik voor de apk “gewoon” met hotglue de lamp tijdelijk vastlijmen? Of zal dat niet als “deugdelijk” gezien worden denken jullie?

                       

                      #18487106
                      Riesje69
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 March 2012

                        Hoi Istria,

                        mooi dat je zelf dingen heb kunnen verbeteren. Top.

                        Wat betreft je lamp lijkt mij als dit het zichtveld niet aantast het gewoon mag mits deugdelijk is. Groot grijs gebied.

                        Hoe minder zichtbaar de reparatie zichtbaar is, des te minder hij opvalt.

                        Succes.

                        #18487333
                        Istria
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 July 2019

                          Wat het lijmen van de koplamp betreft zal dit het lichtbeeld niet beïnvloeden. Voor de duidelijkheid, het is niet het plexiglas dat speling heeft, maar de armatuur zelf. Daarvan is (vermoedelijk) 1 van de 3 of 4 clipjes gebroken, waardoor 1 uiteinde van de hele armatuur zo’n 5mm heen en weer kan bewegen. Ik wilde dit tijdelijk oplossen door binnenin het motorruim met een kwak hete lijm de armatuur aan een plastic stuk waar de lamp tegenaanligt vast te lijmen. Dat zou de speling verhelpen, maar de kwak hete lijm zul je dan wel zien zitten. Wat je “gebeund” zou kunnen noemen. Maar vast is vast lijkt mij.

                          Wat de “witte knipperlichten” betreft. Dus als ik het goed begrijp is afrafelende verf op het lampje niet perse reden tot afkeur, als het afgegeven licht maar voor “oranje” door kan? Want dan snap ik echt niet waarom hij afgekeurd is. Zeker gezien het de voorkant is die blijkbaar “gewoon” wit mag zijn. Ik ga maandag voor de herkeuring. Zal het dan eens vragen.

                          Ook mijn ruitenwissers voor zijn afgekeurd wegens “uitgedroogd” en “strepen nalatend”. Gisteren nieuwe gekocht. Maar toen ik ze wilde monteren zag ik amper verschil qua rubber tussen oud en nieuw. En ook de vermeende streepvorming zie ik niet bij testen.

                          Al met al zegt mijn gevoel dat er een beetje gemierenneukt wordt, maargoed. Volgend jaar maar weer gewoon naar mijn vaste garage voor de keuring.

                          #18497176
                          Bertje59
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            4 December 2022

                            Accu moet gewoon vastzitten, dus niet kunnen bewegen, datzelfde geld voor de koplampen. Richting aanwijzer naar voren ambergeel of wit licht. Dus dat is discutabel.

                            #18510954
                            Lee0110
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 February 2023

                              Heb je de auto aan een monteur laten zien?

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.