Tuner in belgie beweert dit over het z20leh blok

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Tuner in belgie beweert dit over het z20leh blok

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 26 tot 30 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #18179928
    giuliettaevo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2006

      @Haasje17 wrote:

      Even een aanvulling, elke verbrandingsmotor met extreme vermogens gaat scheuren. Maar is echt niet omdat het blok slecht is. je moet het zo zien dat door de hoge druk die er ontstaat het blok eignelijk in de breedte uit elkaar wil. Hiervoor dien je dan ook een versteveningsplaat in het carter te monteren om dit probleem te voorkomen. En tja tot 400 pk zou dat toch wel moeten kunnen zonder versteviging.

      Er zijn blokken genoeg die absoluut niet scheuren hoor… :???: Ook niet bij nog veel extremere vermogens. Het beroemde 4 cilinder BMW turbo F1 blok uit de jaren 80 was in de basis een oude 4 cilinder van een sloopauto, niks aparts of zo dus.

      Zoals Sw16v al aangeeft zijn Closed deck blokken veel sterker doordat zij de zijdelingse krachten die uitgeoefend worden op de zuiger veel beter aankunnen. De verbranding probeert immers de zuiger niet alleen omlaag maar ook opzij te drukken. Hoe dikker de cilinderwand en hoe meer massa hierachter zit hoe sterker het geheel dus is. Helaas moeten modernere motoren aan steeds hogere eisen voldoen, waardoor ze zo licht mogelijk gebouwd worden zodat ze aan de laagste emissiewaardes kunnen voldoen. De marge die er in een blok zit neemt dus af.

      Bij o.a. v8 dragrace motoren willen ze de onderste helft van het cilinderblok nog wel eens met een epoxyhars oid opvullen rond de cilinderbussen om meer stevigheid in het blok te brengen.

      Een verstevigingsplaat in het carter heeft over het algemeen als doel om de lagerkappen te verbinden. Die houden de krukas op zijn plek en bij extreme vermogens gaat die krukas nogal eens wat meer bewegen met kans op schade. door alles met elkaar te verbinden breng je veel stevigheid in het geheel.

      #18179929
      corsaboy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        bij de v8 drag motoren worden ze ook nog wel eens volgestort met beton als ik mij niet vergis
        :D niet echt ideaal voor op de weg maar wel effectief.

        #18179930
        giuliettaevo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 November 2006

          Dat is een soort cement idd dat ook veel gebruikt wordt.

          klikkie voor meer info. ;)

          #18179931
          sw16v
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 July 2004

            Vond nog een paar foto’s van hoe het met een GM blok opgelost word, meende dat dit een 2.4 16v was.

            of hardcore dichtlassen :D :D

            #18179932
            sw16v
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2004

              de modificaties doen ze dus om dit te voorkomen.

            5 berichten aan het bekijken - 26 tot 30 (van in totaal 30)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.