tunen benzine

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum tunen benzine

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 26 tot 38 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #18032411
    ashok1978
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 November 2010

      @Seth wrote:

      Ja dit is eigenlijk ter vervanging van je luchtfilter. Komt er koude lucht door zonder veel weerstand waardoor je motor sneller presteert. Veel beter dan een openluchtfilter omdat die warme lucht (zuurstofarmer dus) van de motor aanzuigen waardoor je motor slechter presteert door de slechtere verbranding.

      Maar hoeveel PK dit scheelt weerk ik niet… Iemand ID?

      thx goeie uitleg..
      idd iemand een idee???

      #18032412
      HOT ROD
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 March 2009

        Het is zo te zien een vervangingsfilter met kast en vergrote koude lucht toevoerslang. Dus eigenlijk niets anders als hetgeen je er standaart op hebt zitten alleen dan met een grotere doorlaat en met een K&N filter.
        Eigenlijk ben ik niet zo kapot van dat hele K&N filtergedoe. Persoonlijk vind ik ze te klein. Je kunt het zo niet zien maar je zou zo’n K&N plaatfilter eens moeten slopen en plat neer moeten leggen. Hetzelfde moet je dan ook doen met een standaart papieren filter. Je staat versteld hoeveel groter zo’n papieren filter is. Als je dan bedenkt dat de effectiviteit van een filter in belangrijke mate afhankelijk is van de oppervlakte van het filtermateriaal dan zie je dat een papieren filter kwa filtering en flow veel beter is als een K&N filter.
        Een K&N filter is pas goed als hij extra groot is zodat de luchtsnelheid over het filter laag genoeg is. Als voorbeeld, ik heb een aantal jaren aan een ’97 BMW 320STW (2.0L 4 cilinder, ongeveer 325pk bij 8500 toeren) gewerkt. Dat is een fabrieks klasse 2 toerwagen die door BMW Motorsport i.s.m. McLaren gebouwt is. Zo’n auto heeft een soortgelijk K&N filter, afmeting: 70cm x 25cm. Elke racedag komt er een gereinigd en ingeolied filter in.
        Ons laten ze op straat rijden met een filtertje van 25cm X 12,5cm en daar moeten we het tig kilometer mee doen :wtf

        Wat ik meestal doe is de standaart koude luchtslang er af halen en varvangen door een slang van zo groot mogelijke diameter (100-120mm) die uitmond voor/langs de radiator en ik houdt gewoon het standaart papieren filter. Wat ik merk is een iets voller geluid, helaas wel beter aan de voorkant van de auto te horen dan aan de binnenkant en iets hoger vermogen /koppel rond het toerengebied van je maximale koppel (omdat er dan het meeste lucht per slag naar binnen gaat). Het verschil is helaas niet groot en je bent er snel aan gewend maar, alle beetjes helpen en je bnent er geen €280,- voor kwijt.

        #18032413
        teungts
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 July 2004

          deze link kun je zien op de testbank zien wat het doet, al ben ik het hier niet 100%mee eens

          http://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q&feature=g-all-u” onclick=”window.open(this.href);return false;

          #18032414
          Seth
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 September 2009

            Weet niet echt 100% wat ik er van moet denken, al weet ik wel dat ik geen OLF in mijn wagen ga steken. Feit is dat deze gewoon warme lucht uit je motorruimte halen waar minder zuurstof aanwezig is wat enkel nadelig kan zijn voor de verbranding in je motor.

            Qua inlegfilter denk ik niet dat het veel verschil maakt (hetzelfde met DBilas filter) maar in geval van verbeterde prestaties en geluid is het prijsverhouding te duur voor de opbrengst. Veel van de prestatie zal wel tussen je oren zitten… Wat heb ik momenteel gedaan: standaard inlegfilter en de pijp die erin zat eruit gehaald en ik zeg eerlijk het haalt ook niets uit.

            Als je meer power wil, moet je geld neertellen voor deftige modificaties: chip, turbo, flowen, nokassen, … en als je sound wil, moet je aan je uitlaat werken ;)

            Die stalen buizen en blauwe slangen in de motorruimte vind ik anders wel iets hebben btw. Al was het maar voor de look. :jerry Ga denk ik ook eens zien of ik die niet voor mijn X20XEV kan fixen:D

            Grtz Seth

            #18032415
            Corsa_GSi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              De Dbilas Flowmaster+pipe kit werkt op zeker wel.
              Had uit eindelijk 8pk meer tov een GreenTwister op een zeer flink getunde x16xe.

              Flow van iets meet je niet door te kijken hoe groot het filter oppervlakt is.
              Flow meet met lucht of water.
              Test maar is hoeveel lucht een K&N paneel doorlaat tov een standaard papierenfilter.

              Daarnaast gaat een fabrikant zeker wel een gedwongrade motor op de markt brengen, anders koopt de klant de grotere motoren niet meer.
              Als voorbeeld de C16XE, die ontwikkelde bij het ontwikkelen door Lotus al makkelijk 150pk, maar werd met 109 in de markt gezet.
              En dat alleen maar omdat anders de C20XE niet meer verkocht zou worden.

              #18032416
              HOT ROD
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 March 2009

                @ Corsa_GSi Ja ja, dat zou wat zijn dat opel een atmosferische motor levert die haast 100pk/liter levert, het is geen BMW.
                Een 3.0E heeft volgens Opel ook 180pk, maar niet heus, als je geluk had 156pk maar liefst.

                Daarbij kunnen ze je op een vermogensbank haast elk vermogen laten zien en wees nou eens eerlijk, 8pk verschil tussen twee sportfilters? Zeker ook op een andere dag getest?

                About flow, inderdaad flow meet je niet door de oppervlakte van een filter te meten maar waar het mij om gaat is dat als er een stofje op je vinger zit en je blaast er zachtjes tegen aan, dan blijft het stofje gewoon zitten maar als je ff een luchtspuitje neemt, die is aangesloten op een compressor van 10bar, dan blaas je ongeveer je vinger weg. Als je motor volgas staat te draaien, moet er een bepaalde hoeveelheid lucht door je filter. Is je filter oppervlakte twee maal zo groot, dan ben je er toch mee eens dat de luchtsnelheid maar de helft is. Het stofje zal dus makkelijker in het grote filter blijven hengen dan in het kleine.

                Dat is ook de essentie van het hele filterverhaal, het gaat niet enkel om de flow maar ook in belangrijke mate om de bescherming van de motor want je zult er denk ik niet veel zin in hebben om elke, 10.000km of voor mijn part elke 25.000km je motor te moeten reviseren. Dat wordt dan een dure grap en kun je beter een goed filter monteren van 25Euro.

                #18032417
                Corsa_GSi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  @Hotrod
                  Je hoeft het niet te geloven, heb er ergens nog wel de vermogens uitdraaien van, toen die motor afgesteld werd bij Dbilas op hun rollenbank (4×4 Maha).
                  Daarna ben ik in 2 dagen erna nog op 2 andere banken (bosch bank en 2wd maha) geweest en daaruit kwam met een 1 / 2 pk verschil hetzelgde vermogen.
                  Daarnaast worden de vermogens gecorrigedeerd bij een goede rollenbank naar buitentemperatuur en luchtdruk.

                  En wat het vermogen betreft, onderstaande tekst vindt je op diverse sites:
                  The induction systems on the XE engines are the main power restrictors when it comes to unleashing the true potential of these machines.

                  During the development of the 1.6XE Vauxhall were worried that this powerful little lump may detract from the desirability of the larger 1.8 and 2.0 litre engines (the corsa is not the only vauxhall to use this engine, it shares it with the astra, vectra and zafira models).

                  The easiest way for them to reduce it’s power to a much more modest, but still adequate 106bhp, was to fit it with a restrictive induction system. Admitedly the lack of power is not just because Vauxhall/Opel were afraid that this engine would embarass others in their range, but has also got alot to do with the Ecotec system.

                  EN je praat hier wel over een veel modernere motor dan een 3.0E uit de jaren 70!

                  Wat betreft luchtfilters…
                  Als je katoen neemt als filter materiaal tov papier, dan zal je zien dat de eerste gewoon meer lucht kan doorlaten bij een gelijke oppervlakte.
                  Geloof mij, dat als een K&N filter slecht is voor je motor, dat Amerikaanse bedrijf allang niet meer zou bestaan vanwege alle rechtzaken en claims ertegen!
                  En als het niet zou werken, waarom rijden dan minimaal 5 Formule 1 teams met K&N filters.
                  Als deze niet goed zouden zijn, dan zouden die echt wel iets anders gebruiken.

                  #18032418
                  sw_reijnders
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 October 2005

                    bij een standaard motor zal de K&N/Dbilas/Green etc luchtfilter geen effect hebben.

                    dit komt omdat het standaard MM-systeem simpelweg niet overweg met die hoeveelheid lucht.

                    daarom heeft een ander luchtfilter alleen nut als je evt andere mechanische aanpassingen doet zoals nokkenassen, uitlaattraject, inlaattraject, cilinderkop bewerken en je chip aanpast.

                    #18032419
                    Corsa_GSi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Effect zal het altijd hebben, maar je moet er geen wonderen van verwachten op een standaard motor zonder ander aanpassingen.

                      #18032420
                      ashok1978
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 November 2010

                        dit is het antwoord van speed equipment..

                        We kunnen hem voor 299 euro chippen met DBilas software .
                        levert 12 pk op ..

                        Eventueel nog een DBilas Flowmasterkit
                        levert 23 pk op ..

                        ik heb er geen verstand van….maar kan dit kloppen??

                        #18032421
                        HOT ROD
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          23 March 2009

                          Een maat van me kocht ooit bij Arese een bobinekabel met een chip erin. Op de bank bij hun scheelde het 15pk bij een vermogen van 220pk zonder die bobinekabel. Toen ik die bobinekabel teste tijdens een dragrace was de eindsnelheid exact hetzelfde. Ofwel, ze hadden hem mooi bij de neus.
                          Je kunt met correctiefactoren allerlei vermogens eruit toveren en dat jou motor op drie verschillende banken op verschillende dagen op een 1/2 pk gelijke vermogens lieten zien, wil gewoon zeggen dat ze alle drie serieus met de correctiefactoren omgingen, alleen maar mooi dus maar heb je op die verschillende dagen ook de verschillende luchtfilters gebruikt?

                          Wat betreft de uitspraak: The induction systems on the XE engines are the main power restrictors when it comes to unleashing the true potential of these machines.
                          Ze hebben het over “induction systems” dat is natuurlijk meer dan alleen een luchtfilter. Dat is het hele systeem van luchtfilter, gasklephuis, inlaatspruitstuk, inlaatkanalen in de kop, klepmaat, klepvorm, klepzittingen, nokkenas en vorm van de zuigerbodem.
                          Maar zo ken ik er nog wel een paar zoals de VAG groep. Een motor die in een Audi ligt zal altijd meer vermogen hebben dan de ogenschijnlijk zelfde motor die in een Seat ligt, gewoon omdat een Seat veel goedkoper is.
                          Inderdaad rijden alle Formule 1 auto’s met een luchtfilter zoals bv K&N. Als je enkele posts terug kijkt zul je lezen dat ik daar geschreven heb dat de BMW 320STW waar ik een aantal jaren aan gesleuteld heb, ook een soort K&N filter had. Dat was er dan wel een van 70cm x 25cm. Hier geldt dus zeker dat : Size matters! Die F1 motoren hebben dus ook hele grote luchtfilters en niet zo’n cilindervormpje per cilinder.

                          Het probleem met de K&N filters en de soortgelijke, is dat je ze heel regelmatig moet schoonmaken en inolieën en dat het heel moeilijk is om een groot genoeg filter in te bouwen.
                          Inderdaad, verwacht er geen wonderen van op een standaard motor en zelfs niet op een motor van 100pk/liter.

                          @ ashok, die 23pk kost dan bijna 300euro. Je zou haast denken dat het zou werken, voor dat geld.

                          #18032422
                          ashok1978
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 November 2010

                            idd…
                            ik zou het haast denken..
                            maar uiteindelijk…is het onzin begrijp ik?

                            #18032423
                            HOT ROD
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              23 March 2009

                              juist, behalve voor de leverancier.

                            13 berichten aan het bekijken - 26 tot 38 (van in totaal 38)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.