Trilling in stuur/auto > 105km/h tot +- 130 km/h

Forumindex Forums Modellen Corsa Trilling in stuur/auto > 105km/h tot +- 130 km/h

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249514
    jeroenk
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 February 2012

      De titel zegt het eigenlijk al…

      Heb laast mijn banden laten overzetten (wel 2e hands, maar zonder schade (optisch)) en balanceren. Heb verder niks gehoord van de man die deze werkzaamheden verricht, en als de velgen krom zouden zijn zou deze dit toch moeten kunnen zien?

      Anyway, wielen onder de auto. Stukje gereden, niks aan de hand. Afgelopen zondag de snelweg opgetuft, en ineens bij 95km/h begon mn stuur te trillen. Dit bleef eigenlijk aan tot 125km/h. Vervolgens de bandenspanning eens nagekeken (die erg afweek: LV: 1.6, RV: 2.3), beetje slordig dus…. Bandenspanning goed gezet, stuur trok niet meer en leek in orde. Gisteravond weer een stuk wezen rijden op de snelweg: Nu is de trilling wat verschoven, van 105 => 130 km/h. Met lagere snelheden merk ik eigenlijk niks…

      Nu heb ik zelf het idee dat de wielen toch slecht gebalanceerd zijn, metname omdat ik met mijn vorige wielen bijna nergens last van had (alleen van 115 tot 120 een zeer lichte trilling). Hoe waarschijnlijk is dit?

      Lees op internet dat je kromme velgen vaak al bij een stuk lagere snelheden merkt. Als ik het stuur loslaat met 80km/h gaat ie ook gewoon strak rechtdoor…

      Als jullie ook vermoeden dat ze slecht gebalanceerd zijn, neem ik weer even contact met hun op. Heb namelijk niet direct zin om ergens anders heen te gaan en te betalen. Laat ze het maar een keer over doen :P

      Kortom; wat denken jullie?

      Edit het gaat om 13″ velgjes… Niet om grote velgen; zijn minder snel krom lijkt me….

      #18035578
      Gastra3
        Lid sinds:
        18 April 2012

        Ik werk nu 5 jaar in een autobandenzaak. Als ik voor iedere kromme marktplaats velg een duppie had gekregen reed ik nu wel een astra J :thumb
        Wat ik bedoel is dat veel mensen banden en velgen van MP halen. Die komen vervolgens bij ons om ze er onder te laten zetten en te ballanceren.
        Sommige hebben mazzel, en zijn de velgen keurig recht, maar sommige zijn zo krom als een hoepel. Dat is het nadeel, je kunt het niet zien op het blote oog.
        Tenzij het zo een grote slag is, maar dat gebeurt niet veel.

        Je hoeft dit niet perse te merken, en wat het trillen bij bovengenoemdse snelheid betreft, zit wss in je voorwielen.
        Ik zou ze gewoon alle 4 even laten ballanceren, dan kan je meteen zien of ze krom zijn of niet.

        Good luck!

        Pieter

        #18035579
        jeroenk
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 February 2012

          @Gastra3 wrote:

          Ik werk nu 5 jaar in een autobandenzaak. Als ik voor iedere kromme marktplaats velg een duppie had gekregen reed ik nu wel een astra J :thumb
          Wat ik bedoel is dat veel mensen banden en velgen van MP halen. Die komen vervolgens bij ons om ze er onder te laten zetten en te ballanceren.
          Sommige hebben mazzel, en zijn de velgen keurig recht, maar sommige zijn zo krom als een hoepel. Dat is het nadeel, je kunt het niet zien op het blote oog.
          Tenzij het zo een grote slag is, maar dat gebeurt niet veel.

          Je hoeft dit niet perse te merken, en wat het trillen bij bovengenoemdse snelheid betreft, zit wss in je voorwielen.
          Ik zou ze gewoon alle 4 even laten ballanceren, dan kan je meteen zien of ze krom zijn of niet.

          Good luck!

          Pieter

          Ze zijn laatst gebalanceerd, en persoon zei verder niks.. Neem aan dat ze het wel even melden als ze krom zijn. Heb ze overigens ook niet via marktplaats maar via iemand van m’n studie…

          Als ze krom zijn moet die trilling toch ook steeds erger worden (en niet ophouden bij een bepaalde snelheid) ?

          Heb al even met mijn garage gebeld, heb vanmiddag half 5 een afspraak staan. We gaan het horen/meemaken ;)

          #18035580
          Gastra3
            Lid sinds:
            18 April 2012

            Daar zit wat in. Als ze al geballanceerd zijn ben ik benieuwd wat dan het probleem id..

            #18035581
            jeroenk
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 February 2012

              Denk zelf gewoon dat ze niet al te best zijn gebalanceerd… Man leek ook met een aantal banden wat moeite te hebben… Op internet lees ik heel veel over het fenomeen 100 tot 120 km/h afwijking. Bijna is altijd opnieuw en goed uitlijnen de oplossing. Mensen met kromme velgen merken het vaak al bij 40/70 km/h… Dat wordt steeds erger naarmate de snelheid toeneemt…

              Heb vandaag even de werkplaatschef aan de lijn gehad, die gaat er vanmiddag even naar kijken. I’ll let you guys know ;)

              #18035582
              Juffer1
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 July 2006

                Hoeveel lood zit er op de velgen ? Ben je niet toevallig een loodje kwijtgeraakt ?

                #18035583
                jeroenk
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 February 2012

                  Weet niet precies hoeveel erop zit, maar toch nog wel flink wat… Lees ook verhalen op internet dat sommigen het niet kunnen en dat 0 gr onbalans niet altijd oké is omdat sommige monteurs maar lood blijven bijplakken…

                  Het zou kunnen dat ik een loodje ben kwijtgeraakt, maar dit heb ik dan niet in de gaten gehad….

                  #18035584
                  jeroenk
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 February 2012

                    Zo, net langs geweest. Velgen waren recht :D

                    Velgen zijn van binnen schoongemaakt voordat lood werkt geplakt. Wielen waren vorige keer niet goed gebalanceerd. Heb net even doorgetrokken tot 110 op een 80-weg en het is nagenoeg weg. Verder had ie ‘t nog over centreerringen, dan zou het helemaal uitgesloten moeten zijn dat ‘t nog een probleem vormt.

                    Nu zit ik even op internet te kijken, volgensmij is de naafdiameter 56,6mm (4×100 steek). Verder moet ik nog de velgmaat zien te achterhalen. Kan dit zonder het wiel van de auto te halen? Het betreft Dotz Imola 13″ velgjes…

                    #18035585
                    PyroNiels
                      Lid sinds:
                      29 August 2010

                      Even op de dotz site kijken of ze verschillende maten geleverd hebben ;)

                      #18035586
                      jeroenk
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 February 2012

                        Even een update… De trillingen zijn helaas nog niet over. Even het verhaal…

                        – Vorige keer teruggegaan met de klacht m.b.t. het trillen van de auto. De voorste wielen zijn opnieuw gebalanceerd. Slechts op het linkervoorwiel was een centreerring aanwezig, op het rechterwiel ontbrak deze. Nu heb ik gisteren mijn achterwiel losgetrokken en de centreerring naar voren gegooid. Heb nu dus LV, RV en LA een centreerring. RA ontbreekt. Natuurlijk is dit sowieso niet bevorderlijk voor het weggedrag. Daarnaast zagen de centreerringen ook niet al te mooi meer uit. Een proefritje moest uitwijzen dat de trillingen helaas aanhouden.

                        Nu vraag ik me af of ik terug moet gaan, nieuwe centreerringen erin moet gooien, de boel weer laten balanceren en hopen dat het dan is opgelost. Wel moet ik hierbij vermelden dat het om DOTZ Imola 13″ velgen gaat met een ET van 35 t.ov. de 49 van Opel. Centreerringen zijn vermoedelijk 60.1 => 56.6. Het meet nogal lastig.
                        Kan die ET-afwijking een trillend stuur tot gevolg hebben?

                        Anyway, eigenlijk weet ik dus niet zo goed wat ik hiermee aanmoet. Banden zijn in orde, net als de velgen (in elk geval voorste 2). Centreerring ontbreekt op 1 achterste wiel en mogelijk zitten de andere 3 niet strak genoeg in de velg; hoewel het daar niet op lijkt. Daarnaast zijn de centreerringen niet heel mooi meer; beetje vettig v.d. naaf enzo.

                        Eigenlijk ben ik gewoon opzoek naar iemand die gewoon serieus wil kijken en het probleem wil oplossen. Ik ben best bereid wat geld neer te tellen als dat mijn probleem oplost, maar niet om op kosten gejaagd te worden door 400 dingen te proberen terwijl het waarschijnlijk geen resultaat heeft, ben immers maar een arme student… :P En om heel veel geld te gaan verkwanselen aan 13″ velgen… Het moet wel leuk blijven.

                        Mocht er iemand in de buurt van dalfsen/zwolle in een straal van 25/30 km zitten die er een keer naar zou willen kijken verneem ik dit graag…

                        Sorry voor de hak op de tak post, ik hoop dat het duidelijk is…

                        #18035587
                        jeroenk
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 February 2012

                          upje….

                          #18035588
                          NoFear1696
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            23 May 2012

                            Tip! trek niet te hard op en rem niet onnodig hard de eerste 200km.
                            door het vet wat op de banden wordt gesmeerd wil de velg bij hard optrekken of remmen in de band draaien waardoor de loodjes op een plek komen te zitten wat juist onbalans veroorzaakt.
                            zorg eerst dat je knappe centreer ringen hebt gemonteerd want anders krijg je heb nooit trillings vrij

                            #18035589
                            TWA
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              17 June 2010

                              Is het niet gewoon stom toeval dat er een stuurkogel etc los zit? Of iets anders waar een rubber van op is?

                              Zet anders weer eens je originele wielen er op…

                              Succes zowiezo !

                              Greetz Emiel

                              #18035590
                              Harjan
                                Lid sinds:
                                17 October 2005

                                Rijden zonder centreer ringen?

                                Heb het 1 keer gedaan, en doe het nooit meer!

                                #18035591
                                jeroenk
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 February 2012

                                  Bedankt voor de info :) Rijden met oude wielen zal helaas niet gaan gezien die banden nu hierop liggen… We gaan het dan toch maar eens proberen met 4 nieuwe centreerringen en een keer opnieuw balanceren. Voordat deze wielen eronder lagen was er namelijk niks aan de hand…. :P

                                  #18035592
                                  Aapje
                                    Lid sinds:
                                    1 January 2009

                                    Bij mij zit ‘t in de wiellagers. Had ‘t eerst in m’n donor auto het probleem van ‘t trillen rond een bepaalde snelheid. Heb de wiellagers omdat ze stil waren op m’n andere auto gezet. Nu zit daar ‘t zelfde probleem.

                                    #18035593
                                    jeroenk
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      6 February 2012

                                      Is er een manier om dat zelf te controleren? Ik hoor in elk geval niks.

                                      Zit er dan speling op de lagers – en kan ik dit dus merken als ik de auto opkrik en aan het wiel ga trekken?

                                      #18035594
                                      RISL
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        24 January 2011

                                        Ja, hier staat het vrij gemakkelijk beschreven: http://carpartsdirect.nl/tips/wiellagers-vervangen

                                        #18035595
                                        jeroenk
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          6 February 2012

                                          Vanavond beide voorwielen maar ff checken dan!

                                          #18035596
                                          jeroenk
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 February 2012

                                            Op de gok nog maar even centreerringen gekocht. Vorige keer de ring die erin zat gemeten (die redelijk goed pastte) en kwam precies uit op 6 centimeter (met meetlint..) dus maar 60.1 => 56.6 gekocht. Kan ‘t altijd nog terugsturen :)

                                            Vind net hetvolgende op internet:
                                            Imola 5×13-60.1-4/100

                                            Zit dus voor 96% wel goed :)

                                            #18035597
                                            Wesley12111991
                                              Lid sinds:
                                              26 November 2011

                                              Bij mij precies hetzelfde probleem, alleen ik heb toen nieuwe velgen gekocht, zijn wel wat groter als origineel ( 15 inch ) en steken ook wat uit de wielkasten, probleem ligt denk ik niet bij het balanceren…..

                                              #18035598
                                              jeroenk
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                6 February 2012

                                                Waarom denk je dat het probleem daar niet in zit? En waarin dan wel? Nu ik het me zo bedenk hoor ik LV soms wel wat gebonk sinds ik andere velgen heb. Misschien is dat wel een gare lager. Anyway zal vanavond eens checken of er speling op zit :)

                                                #18035599
                                                Wesley12111991
                                                  Lid sinds:
                                                  26 November 2011

                                                  Omdat mijn velgen waren gebalanceerd, en nieuw waren….. heb gehoord dat er altijd wel iets van een trilling in blijft zitten als je andere velgen neemt, misschien heeft het iets met het uitlijnen te maken…. dat heb ik nog niet laten doen….. :hmmz

                                                  #18035600
                                                  jeroenk
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    6 February 2012

                                                    Iets trilling zal altijd blijven maar niet merkbaar lijkt mij… Hoe heb jij het nu opgelost dan? Uitlijnen heeft niks met trillen te maken… wel met je sporing (banden die gaar afslijten etc)

                                                    #18035601
                                                    Wesley12111991
                                                      Lid sinds:
                                                      26 November 2011

                                                      ik heb er niks aan gedaan, rijd (bijna) nooit snelweg dus heb zover geen last van dat trillen…..

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.