Trillend koppelingspedaal / Rauw geluid

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Trillend koppelingspedaal / Rauw geluid

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18350168
    HanWild
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 September 2017

      Hallo,
      Ik heb sinds een jaar de Zafira Tourer 2013 1.6CDTi 6-bak (F40) handschakel. Inmiddels ongeveer 26dkm mee gereden, nu in totaal 120dkm op de teller.

      Voor 1-1,5 maand geleden begon de koppelingspedaal steeds meer te trillen wanneer deze wordt bediend, ook voornamelijk een kloppend geluid vanuit stilstaand vertrekken. Volgens mijn garage (Opel) heeft dit betrekking op het dubbel massavliegwiel en/of de koppelingsgroep. Helaas wel erg vroeg maar noodzakelijk en met goede hoop zijn nu is inmiddels de druklager, drukgroep/koppelingsplaat en dubbel massavliegwiel v.v. Dit laatste had inderdaad heel veel speling en drukgroep vertoonde slijtage.
      Nu ondanks de vervanging hou ik trillingen op het pedaal, ook wanneer de versnelling in zijn neutraal staat. Eveneens een rauw geluid vooral tijdens het wegrijden van stilstand. Wanneer de auto nog koud is is het véél minder en naarmate de temperatuur stijgt (olie wordt dunner) wordt het fenomeen sterker. Naar mijns inziens kan het alleen of vanuit de motor (krukas) of vanuit de versnellingsbak komen. Ik heb geen vibraties/onbalans op de motor (voor zover ik merk/weet) en wanneer eenmaal in een versnelling rijd hij prima.
      Het is alleen wanneer de koppelingspedaal bediend wordt.

      Heeft iemand nog een ingeving wat hieraan kan schelen. HELP!!! Iedere gedachte waardeer ik.  :help:
      M.vr.gr Han.

      #18355394
      Dimi zafira
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 April 2018

        Hallo ,

        is het probleem al opgelost?

        Ik heb een zafira B met hetzelfde probleem

        groetjes Dimi

        #18355411
        HanWild
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 September 2017

          Hoi,

          Oorzaak is uiteindelijk gevonden en opgelost echter niet goedkoop….

          Tijdens het wederom vervangen van de koppelingsplaat is ontdekt dat er axiale speling 1-1,5cm op de krukas zat.

          Na diepergaand onderzoek is gebleken dat er een lager totaal misvormd en in stukken in de carterpan lag. Verbazingwekkend dat motorisch gezien er geen directe problemen waren.

          Nu is er op dit type motor geen revisie mogelijk waarbij of de gehele onderblok vervangen moet worden of de keuze een goeie vervangen/gebruikte complete motor.

          Zelf heb ik gezocht op internet en in Nederland 1 (de enigste) gevonden met 94dkm echter ook de foto’s gezien van de auto…NIET gedaan dus.

          Verder gezocht over de grens en uiteindelijk in Leverkusen diverse jonge met zeer weinige km gevonden.

          De knoop doorgehakt en 1 gekocht. Volgens mijn garage heeft deze idd weinig gereden en ziet er zeer goed uit. Motorblok omgebouwd en resultaat is prima.

          Uiteindelijk een hoop extra gekost maar alles beter dan met groot verlies te moeten inruilen en veel moeten bijleggen.

          Hopelijk heb je hier wat aan.

          M.vr.gr.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.