Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Trekhaak monteren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 mei 2009 om 18:20 #17209921
Lang geleden dat ik hier op het forum ben geweest.. Moet er maar weer een gewoonte van maken.
Het volgende;
Wij hebben een Vectra B Caravan van 2001. Ik weet niet of het belangrijk is te weten, maar de business uitvoering. Wij hebben geen trekhaak, maar willen die wel.Is een trekhaak onder de Vectra moeilijk zelf te monteren? Er is namelijk nogal een prijsverschil incl./excl. montage. Weet iemand of de voorbereiding aanwezig is bij onze “bolide”?
Volgens mij is het monteren van de trekhaak zelf een eitje. Echter heb ik geen verstand van bedrading. Ik denk wel dat ik de draden kan koppelen aan de goede verlichting (doorknippen-kroonsteentjes), maar ik wil het wel netjes en goed. Ik wil geen problemen met de boordcomputer. Is het noodzakelijk dus om nieuwe kabels van voor ergens te trekken of ligt er ergens een voorbereiding?Iemand? Alvast bedankt!
25 mei 2009 om 18:41 #17484010dit is redelijk te doen,,
hier een link voor het inbouwen van een westfalia haak,,
http://62.216.20.20/pdf/314253.pdfkabelset kan je beter pakken van westfalia of orgineel want heb op het werk meegemaakt dat er geknoopt enz. is daar krijg je op den duur problemen mee,,
orgineel of westfalia is het meeste stekkerwerk.. dit is zeer makkelijk te doen,, instalatietijd is ong. 40 minuten,, voor 7 polig,,
13polig moet je kabels naar voren trekken voor constante plus en plus via contact dit duurt wat langer,, als je beschikking hebt over een brug( wat ik dus kan op t werk) of put dan is dit 10 minuten extra werk,,
maar als je meer info wilt weten over het aansluiten laat maar wat weten,, ik doe dit regelmatig,, op t werk en voor de beun…
gr tiim
25 mei 2009 om 22:44 #17484011De trekhaak er zelf onder zetten is idd niet zo moeilijk. De stekkerdos aansluiten kan gewoon op een verlichtings-unit. Bij de mijne ( Business-edition uit 2000 ) zit ie aan de linkerkant met van die blauwe door-druk dingetjes ( gedaan bij de garage )
26 mei 2009 om 08:14 #17484012is een klusje van niks staan haken op marktplaats voor een station en die past onde de b1 en b2 en de aansluiting kan je zo duur maken als je wil .
orgineelsetje 7 polig is al gouw e 60 maar een universeel 7 polig is e 15 eff weten hoe je het aansluit zie anwb schema .en inderdaad zo als peter zegt via de verlichtings units
en ga je 13 polig is schema volgen alleen is de stekkerdoos duurder en je gaat met permanent stroom indien nodig- geschakelde stroom indien nodig.26 mei 2009 om 17:16 #17484013ja universeel is inderdaad altijd goedkoper,, maar beter niet echt,,
je gaat een weerstand maken in de orginele kabels,, maar dat is de keus van degene zelf,,
26 mei 2009 om 17:21 #17484014doet het bij mij prima hoor !! weerstand of niet !! :P
26 mei 2009 om 17:34 #17484015Iedereen bedankt voor zijn advies.. Meeste omtrent bekabeling. Ik ga er dus vanuit dat het monteren van de haak zelf een fluitje van een cent is. Dat wijst voor zich? Waar moet ik op letten eventueel wanneer ik besluit een tweedehands haak te kopen? Weet echt niets van de bevestiging, maar wil niet een aanhanger verliezen.. ;)
Wat betreft bekabeling.. Universeel geeft meer kans op storing in de boardcomputer? (Geeft het uberhaupt geen probleem wanneer ik de draden van de stekkerdoos verbind met de draden in de verlichtingunit? Meer weerstand enzo?)
Enne, draden voor bijvoorbeeld knipperlicht links moet dan naar de linker lampunit van de auto en het rechterknipperlicht naar de rechterunit.. :hmmz Hahaha.. misschien moet ik er niet aan beginnen als ik deze vragen stel.. ;)
26 mei 2009 om 20:21 #17484016AnoniemLid sinds:
1 January 1970hahahaha
zelfkennis is ook n goed zaak:Pzit hiero met t zelfde
heb al n trekhaak gekocht
echter is die zonder kabelnu lukt het me echt wel om de stekkerdoos aan te sluiten
maar wil ook geen gesodemieter met de boordcomputerals iemand hiero met 100% ckerheid kan zeggen dat ik daar geen gedonder mee krijg
als ik n niet origineel kabelboompje pak
dan ga ik me der wel mee redden
t punt is dit is n zeer nette auto met eigenlijk alle optie.s
dat wil ik ook graag werkend houden
en geen gepruts in de bedradingals origineel 60 eurie.s kost(heb ik me nog niet in verdiept)
heb ik dat er wel voor over als het dan plug and play is????;)27 mei 2009 om 10:08 #17484017Bij de automateriaal handel koop je pasklare sets met stekker voor rond de 60 e eff afhankelijk wat er allemaal op en aan moet maar de eenvoudige 7 polige .
mijn voorige was een omega 3.2 v6 van 2001 ook zo aangesloten terwijl de stekker er zit maar geen problemen gehad met de caravan er achter hoor 1200 km heen en 1200 km terrug s,nachts hele zooi aan .
ik sluit tot en met de b2 en de astra g en de corsa c allemaal gewoon aan op de verlichtings units zie Peter ik kan geen probleem opnoemen hebben hier in de buurt genoeg van die dingen lopen zo aangesloten.
maar ben wel zo wijs om bij de jongere wagens te zeggen lekker plug en play en of de zooi aanmelden lees astra h met z,n storingen in het can bus systeem
staat mooie haak op markt plaats afneem bare kogel kost normaal rond de e 300 nu vr prijs 150 e bellen of bieden he vie auto demontage koop je rond de e 100
bijv beeld gebr van obdam zwaanshoek heb ik de haak voor de omega gehaald afneem baar met sleutels voor e 100.let op det je de 4 buisjes voor tussen de balken er bij hebt anders maken .27 mei 2009 om 14:01 #17484018AnoniemLid sinds:
1 January 1970die haak op m plaats
is al verkocht:o:oen onderweg
naar mij toe:P;)dus bij de b vectra kan ik hem zo van de achterlichten pakken
dat scheelt weerik ga enkel niet die blaauwe klote blokjes gebruiken
ga het wel ff netjes solderen en
krimpkous der om heen;):thumbup27 mei 2009 om 14:27 #17484019kroonsteentjes is om probleem vragen het beste vindt ik nog steeds of met krimpkous werken of solderen.en trekhaak plaatsen is niet zo moeilijk hoor.maar gebruik aub geen kroonsteentjes.grtz calibra-91
27 mei 2009 om 15:03 #17484020AnoniemLid sinds:
1 January 1970inderdaad kroonsteentjes is voor mij ook geen optie:P
27 mei 2009 om 15:11 #17484021toppie netjes solderen en krimpkous of nette stekker verbindingen maken.
succes met de klus gaat vast goed komen
bert
27 mei 2009 om 15:32 #17484022solderen geeft de minste problemen of sluitingen.alarm instalatie soldeer ik ook altijd.zelfs mn iso connector van de stekker naar de bedrading naar auto soldeer ik ook.
27 mei 2009 om 19:40 #17484023steld niet zoveel voor
ik heb vorige week een trekhaak onder me vectra 2001 gezet
heb de draden wel netjes wezen soldeeren
kroonsteentjes is niet wat
veel succes ermee dan27 mei 2009 om 19:53 #17484024AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door wagoneer
steld niet zoveel voor
ik heb vorige week een trekhaak onder me vectra 2001 gezet
heb de draden wel netjes wezen soldeeren
kroonsteentjes is niet wat
veel succes ermee danok super
geen problemen met je chekcontrol????
want dat wil ik graag werkend houden;)en wie weet hoe t precies zit
met het mistachterlicht??was het niet zo dat die van de auto niet meer mocht werken als je der n aanhanger achterhebt zitten???????
en dat dan die van de aanhanger t juist weer wel moet kunnen doen??
28 mei 2009 om 08:12 #17484025jupp,, dit klopt,, als je een aanhanger/caravan erachter hebt hangen dan moet het mistachterlicht van de auto uitgeschakeld moet worden,, nu heb je hier ook stekkerdozen voor met schakelaar erin,, moet je gewoon bij de materialen zaak zeggen dat je een stekkerdoos moet hebben met mistlampuitschakeling,, hier zit gewoon aansluitschema bij,, kan je dan zo zonder problemen doen,, is allemaal makkelijk beschreven…
28 mei 2009 om 08:23 #17484026AnoniemLid sinds:
1 January 1970die stekker dozen was bekent dat die bestonden:thumbup
nu aleen nog ff cker weten dat ik geen problemen krijg met m,n chekcontrol
als ik het zelfs aansluit:hmmz:hmmz
oja en de trekhaak moet nog ff bezorgd worden
maar dan kan ik los;):thumbup30 mei 2009 om 19:52 #17484027nee als je het schema :vertag aanhoudt wat je erby krygt kryg je geen problemen met je chekcontrol
8 juli 2009 om 11:51 #17484028AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door wagoneer
nee als je het schema :vertag aanhoudt wat je erby krygt kryg je geen problemen met je chekcontrolzat geen schema bij
ook geen bekabeling;)maar dat was geen punt ff de juiste draadjes opzoeken is wel te doen;)
maar na montage alles perfect
heb er wel gewoon n 7 polige doos opgezetal m,n aanhangers hebben dat ook
en heb iets tegen caravans
dus die komt er toch niet achterheb wel ff n doos incl mistlampschakelaartje gepakt
voor wie dat ook wil
let op dan heb je aan n 7 aaderige kabel niet genoeg
maar heb je der 8 nodig;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.