TPMS Sensoren telkens opnieuw inlezen???

Forumindex Forums Modellen Corsa TPMS Sensoren telkens opnieuw inlezen???

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18548624
    _bright.corsa_
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 November 2023

      Hallo allemaal!

      Ben dit weekend mijn winterset terug gaan opleggen. Banden + velgen waar ik al 3 jaar ofzo op rij. Nu herkent mijn auto die sensoren niet.

      Mijn vriend, die met een BMW rijdt, moet gewoon ff een reset doen in zijn computer, 5 min rijden en het is in orde. Zijn auto kent die sensoren en neemt die gewoon easy over. Moeten wij met onze Opel’s altijd die TPMS sensoren volledig opnieuw inlezen??? De auto onthoudt deze niet ofzo?

      Mijn winterset zijn de stock velgen (15 inch) met winterbanden, 185 breed. Zomerset velgen zijn JR’s van 18 inch, met banden 225 breed.

      Heb al reeds zo’n cheap TPMS-sensoren inlezer toestel dingetje gekocht op Amazon voor de zekerheid. Maar toch stom dat de auto deze niet gewoon herkent en automatisch overneemt?

      -> Nog een probleem :p. Mijn snelheid klopt nu ook niet meer. Zal dit gefixt zijn nadat ik de sensoren heb ingelezen? Hangt dat allemaal samen? Hier de uitleg:

      Zaterdag in het doorrijden naar de bandencentrale (dus met mijn 18 inch JR wheels) was 120 gewoon 120 (bevestigd door mijn vriend die met zijn auto achter mij reed). In het terugkeren klopte de snelheid niet meer. Mijn auto gaf aan dat we 120 km/h reden, terwijl dit in werkelijkheid maar 108 km/h was ofzo. Mijn vriend belde mij om te vragen waarom ik niet vlot doorreedt lol.

      Hoe kan dit? Ik moet 135 km/h rijden volgens de boordcomputer van mijn auto om in werkelijkheid 120 km/h te rijden. Veel vrienden van mij zeggen dat dit niet kan dat dit plots niet meer klopt, maar toch is het zo. Geloof het of geloof het niet. Sinds mijn bandenwissel klopt mijn snelheid niet meer. Opnieuw, bevestigd door mijn vriend die steeds achter mij reedt in het doorgaan en terugkeren van de bandencentrale.

      Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen? Want wat een miserie weer met die Opel’s ;)

      #18548638
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Wat is de bandenmaat van beide banden? Wat betreft sensoren kunnen er volgens mij maar 4 worden ingeleerd. Dus zomer of winter.

        #18548639
        _bright.corsa_
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 November 2023

          <p style=”text-align: left;”>@Haasje17:</p>
          De bandenmaat van mijn zomerset is: 225/40R18

          De bandenmaat van mijn winterset is: 185/65R15

          Wel stom dat er maar 4 ingeleerd kunnen worden… bij heel wat andere automerken gaat de overstap van zomer naar winter en omgekeerd gewoon automatisch. Die auto’s herkennen meerdere sensoren die zij al gehad hebben. Opel moet dus weer moeilijk doen :p

          #18548670
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Winterbanden maat 195 breed pakken bij de volgende wissel. Dan is de rolomtrek vrijwel gelijk.

             

            Nu heb je kwa omtrek 5 cm verschill.

             

            #18548671
            _bright.corsa_
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 November 2023

              @Haasje17

              -> Ik denk dat het probleem niet bij de breedte van de band ligt, maar bij het grote verschil tussen de 15 inch en de 18 inch. De velg met band zijn veel groter en moeten dus meer omwentelingen doen met de 18 inch dan met de 15 inch. Onderaan een foto van het verschil.
              Maar dan nog, zal mijn probleem in de fout kwa snelheid opgelost zijn nadat mijn TPMS sensoren ingelezen zijn? Ik hoop het. Het machientje komt vandaag toe, ben eens benieuwd.

              Gisteren tot bij Opel zelf gegaan en zei snapten er helemaal niets van… de sukkelaars.

              IMG_7795

              #18548672
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Het middelste getal is een percentage van de wanghoogte, gerelateerd aan de breedte.

                 

                Dus dat maakt verschil.

                 

                Verdiep je eens in bandenmaat verschillen.

                 

                Opnieuw inlezen tpms kan verschil maken omdat je hier ook de bandenmaat bij opgeeft en dus corrigeerd.

                Maar vooralsnog is de maat van een gewoon 5cm verschil tussen rolomtrek van beide bandenmaten.

                 

                 

                 

                #18548696
                Corsa_GSi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004
                  #18548699
                  _bright.corsa_
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 November 2023

                    @Corsa_GSi

                    Bedankt voor je reactie!
                    Heb ondertussen de TPMS sensoren ingelezen dus de foutmelding is weg. Dit is dus opgelost.
                    Snelheid klopt nog steeds niet. Ik check na bij bandencentrales of ik softwarematig mijn velgenmaat kan veranderen. Mijn auto ‘denkt’ dat hij nog op 18 inch wielen aan het rondtoeren is…

                    Probleem 1 is dus fixed, probleem 2 wordt aan gewerkt. :bye:

                    #18548706
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Nee, een van je twee bandenmaten is gewoon onjuist. Op een auto met kleinere velgen horen gewoon banden met dezelfde omtrek.

                      #18548707
                      _bright.corsa_
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 November 2023

                        I know. Dat zeiden ze in de bandencentrale ook lol. ‘Je hebt te breede banden liggen mevrouw.’ Mogen maar max 205 banden op om ‘legaal’ te zijn, en er liggen 225’s op.
                        Jaaa nadeel van tuning zeker? :yahoo:
                        Ziet er wel dik uit, dat is alles wat telt hehe.

                        Anyway, het grootste probleem met die TPMS sensoren is opgelost. Dat is alles wat telt :good:

                        #18548718
                        pjotter
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          21 November 2013

                          Je kunt deze inleren met EL50448 te koop op ali express voor instructie zie video link https://www.youtube.com/watch?v=_v8jTLmbwXY&list=PLd8-z5FMWmT3XVg0VTXg2FiHi7x5dqp7e

                          echter de afwijking heeft te maken met de rolomtrek wss is deze veranderd door de andere banden maat te monteren deze kun je berekenen

                          door de calculator te te gebruiken zie link https://www.velgensteek.nl/bandenmaat-omrekenen.html voor de snelheid

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.