Tok/klop geluid oneffen/klinkerwegen

Forumindex Forums Modellen Astra Tok/klop geluid oneffen/klinkerwegen

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18374142
    Bahir
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 June 2018

      Beste leden,

      Mijn naam is Bahir en ik heb een Astra G 1.6 8v uit 2000 Edition, leder, Handgeschakeld, airco, stoelverwarming, kmstand 163.256. 72-FP-KK Lichtmetalen velgen 16 inch.

      Ik heb een probleempje die zich al meer dan twee jaar voordoet.

      Als ik over oneffen weg/klinkerweg, tramrails rijd, hoor ik geklop welke onder mijn wielen vandaan komen. Links vooral. Geklop is in de afgelopen 2 jaar erger geworden. Dus harder gaan kloppen, maar ook meer gaan kloppen. Het geklop voelt alsof je zachtjes op een deur klopt.

      Al met al, (2018) naar vaste garage geweest, niets kunnen vinden. Blanco APK gekeurd, geklop bleef.

      Geklop irriteerde mij, toch naar ander garage, vermoeden was stabilisatorstang. Deze beide kanten vervangen, geklop is gebleven.

      2019 grote beurt bij eigen garage, alle filters incl. Distributieriem, waterpomp, thermostaat, benzinefilter, motorsteun, 4x Michelin 4 season banden etc etc. Blanco APK gekeurd. Geklop is erger geworden.

      Ben naar een ander (derde) garage gegaan voor een third opinion…Vermoeden: Veerpoten.

      Alle 4 veerpoten compleet vervangen met alle toeters en bellen (20-04-2020). Tevens blanco APK gekeurd. Dus eerst APK gekeurd, dan veerpoten dezelfde dag vervangen. De auto is op 20-04-2020 door 3 monteurs bereden en ze hebben geen oorzaak van geklop gevonden.

      Geklop is er nog!!

      Help mij aub.. :unsure: Ik weet het echt niet méér. Auto rijdt, stuurt, schakelt voor de rest perfect! Wordt onderhouden door schoonvader, is een die-hard auto monteur en heeft zelfde auto, maar dan diesel.

      Hij zegt nu homokineet.. Of fuseekogels.. Maar dat zou toch door de APK keurmeester al gezien moeten worden..? 2 jaar lang jongens..?

      Ben in afwachting van reacties.

      Gr, Bahir

       

      #18374148
      Dylanos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 January 2020

        Kan het niet iets banaals zijn dat gemakkelijk over het hoofd gezien wordt? Bv losliggende batterij, afgebroken uitlaat …

        #18374150
        Bahir
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 June 2018

          <p style=”text-align: left;”>Hallo Dylanos,</p>
          Wat uitlaat betreft, zeker niet. Heb vorig jaar een einddemper geplaatst met dubbele pijpen, dua alles weer nagelopen.

          Heb de auto sinds 2014, en in 2018 begon dat hele geklop…

          Zoals ik al zei, komt echt uit de wielen. Als het een losliggende accu was, dan zou ik bijv. bij plotseling remmen of optrekken ook al geklop constateren.

           

          Geen flauw idee.. Net weer stuk gereden en dat geklop is duidelijk aanwezig. Ik weet dat ik 100% in een veilige auto rijd. Alleen na zoveel uitgaven en verbeteringen blijft dat irritante geklop en dat frustreert mij..

          #18374188
          richardschaeks
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 October 2008

            Stuurhuis? Axiaalstangen stuurhuis? Dit is namelijk geen apk afkeur maar ze kunnen wel spelling hebben en dus klapperen, als je de auto opkrikt aan de voorkant en je pakt het wiel vast voel je dan spelling? Zon ding https://www.winparts.nl/onderstel-aandrijving/stuurkogels-spoorstangen/opel/astra-h-bestelwagen-l70-bouwjaar-2004-02-2010-10/c1708-588-25225/axiaal-gewricht/p114042.html let op dit is een voorbeeld, dus waarschijnlijk niet de goede!!!

            #18374196
            Bahir
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 June 2018

              Stuurhuis heb ik wel ook gehoord de laatste keer, APK keurmeester zei dat er geen kwaad kon. Mijn stuur maakt een licht jankend geluid als je deze draait (al 4 jaar).  Axiaalstangen stuurhuis? Geen idee..Ik zal eens langs de garage gaan en testen op de speling. Ik zal je een feedback geven.

               

              :applause02:

              #18374206
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Bij een astra G is dit geluid eigenlijk vrij normaal, de bovenste bevesteging van de schokdempers maakt dit geluid. Je kunt eventueel de toplagers vervangen, maar vaak blijft het geluid.

                #18374237
                Bahir
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 June 2018

                  @haasje wat bovenste bevestiging (toplager) betreft, denk niet dat t daaraan ligt. Heb alles qua schockdemper vervangen op 20 april. Heb andere Gtjes (10+) gereden en nooit dat geklop gehoord.. Waarvan eentje met km stand van 370.000 mja..

                  Er is mij vandaag iets opgevallen. Ik reed op een keurige, net aangelegde asfaltweg. Aan de rechterkant waren er parkeerplaatsen en plotseling maakte de eigenaar van een geparkeerde auto de deur open. Ik moest heel snel sturen dus links/rechts. En ja, daar had je t weer.. Klop klop! Onder mijn wielen vandaan.

                  Iets in stuurdelen? Wat @richardschaeks hierboven aangaf, axiaalstangen, stuurhuis? Of wat anders wat daaronder zit wat speling vertoont..?

                   

                  #18374253
                  Bahir
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    4 June 2018

                    Hallo allemaal. Bedankt voor jullie reacties.

                    Vandaag de auto op de brug gezet en achtergekomen dat de spoorstangen slijtage/speling vertonen.

                    Deze zullen dus vervangen moeten worden. Geen APK afkeur. Ik zal ze in augustus door mijn schoonvader in Polen laten vervangen.

                    Hopelijk zijn het echt spoorstangen deze keer.. En dan ben ik eindelijk van dat vervelende geluid af :good:

                    #18374255
                    richardschaeks
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 October 2008

                      Ja dat zijn die axiaal stangen inderdaad, mogen spelling hebben voor de apk, beetje raar dat het mag, want als ze meer spelling hebben voel je het op de autobaan als je van baan wisselt en spoorvorming heb. Auto lijkt dan te dweilen of zwabberen. Let op auto uitlijnen na vervanging!

                      #18374272
                      hennes
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        4 March 2007

                        ik denk dat het de achteras rubbers het zijn en die zijn makkelijk te vervangen tussen de achteras en carrosserie zit een stuk metaal waarop die rubbers in zitten en die zitten met 3 bouten vast en als je dat er onder uit haalt dan kan je der beter bij dan als je probeert het onder de auto zelf te maken eerst de ene kant en dan de andere kant.

                        Als je het op de werkbank kan maken dan gaat het best anders top je je eigen helemaal gek want ze zitten aan elkaar geroest maar de auto goed omhoog krikken en hem dan ondersteunen op een goede hoogte zodat je er goed bij kan en het niet in elkaar storten.

                        #18374293
                        Pimo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 November 2012

                          Bij bijna alle opels die ik gereden heb weet ik niet beter dan dat ze “kloppen “op een “klinkerweg”.

                          en mijn opels gaan pas weg als een 5 ton gedraaid hebben

                          Voor mij is het echt een opelkwaal die ik bij BV Volvo nog nooit gehoord heb.

                          Ik zelf besteed er dan ook niet zoveel aandacht aan maar kan het me voorstellen dat het sommige irriteert.

                          Gr  Pimo

                          #18374374
                          Bahir
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            4 June 2018

                            Hallo jongens. Even iets anders.

                            Ik reed vandaag een stuk van 6km naar huis. Na 2 km, koude motor, begonnen lampjes te branden. Eerst lampje nr 4 en na twee seconden 6,7,8. Deze bleven branden. Auto bij stoplicht uit en aan gezet. Lampje 7 bleef branden, de rest rest was weg. Na 1km begonnen ze weer (4,6,7,8) te branden. Naar huis gereden ermee (3km), geen enkel probleem geconstateerd. Genoeg koppel, auto kwam lekker op toeren etc. Auto geparkeerd. Auto uitgezet, 10 min gewacht, olie gecheckt etc. Alles oke. Auto gestart, alle lampjes weg. Daarna 60km gereden, Rotterdam en terug. Niks aan de hand… Iemand ervaring mee???_20200510_205503

                             

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.