toespoor,uitspoor?

Forumindex Forums Modellen Ascona toespoor,uitspoor?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18353953
    hinterachse
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 January 2012

      Wie van de wijze mannen hier op het forum kan mij vertellen hoe een B-Ascona uitgelijnd dient te worden?

      Als ik kijk naar de informatie van een Atezet werkplaatsboek uit ’92 waar de gegevens van de meest voorkomende wagens van toen in staan, valt het mij op dat ze 1 graad toespoor voorschrijven. De afgelopen jaren heb ik hem twee keer laten uitlijnen bij twee verschillende garages en werd beide keren op uitspoor gezet.

      Kan iemand hier iets over zeggen? Ik zelf was van mening dat achterwiel aangedreven wagens iets toespoor hadden

      #18353986
      Senatorman
      Beheerder
        Lid sinds:
        7 November 2016

        Toespoor lijkt mij ook logischer bij. achterwielaangedreven auto’s.

        de wielen worden voorgetrokken door de carroserie en gaan daarom naar buiten staan. Dit in tegenstelling tot voorwielaangedreven auto’s waarbij de wielen naar voren “grijpen” en de carroserie meetrekken.

        Wat de exacte waardes zijn kan ik je niet vertellen.

        #18354064
        H-400
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 November 2006

          Even in werkplaatshandboek gekeken:

          Alle Ascona’s en Manta’s , belast of onbelast:

          0°10′ tot 0°30′ toespoor

          oftewel 1mm tot 4mm.

          Ik veronderstel dat de mm gegevens met die “oude” veerbelaste meetstang is

          (ja die hebben we zelfs nog in ’t magazijn van onze werkplaats liggen!)

          #18354100
          hinterachse
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 January 2012

            Zie je wel! dat idee had ik ook al. maar wel raar dat twee verschillende erkende garages en keurstations met hun moderne gecomputeriseerde afstelapparatuur hem allebei ietwat uitspoor geven?! Misschien iets met moderne banden?

            #18354101
            hinterachse
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 January 2012

              En als je praat over die 1-4 mm, hoe meet je die dan, aan de voorzijde van de rand van een 13 duims velg?

              #18354192
              H-400
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 November 2006

                Daar heb je die “meetstang” voor, die zet je tussen je beide voorwielen waar de velg overgaat naar de band,

                op de hoogte van het midden v/h wiel aan de voorzijde. Dan duw je de wagen naar voor tot het wiel een halve toer heeft

                gedraaid zodat de stang aan de achterkant v/h wiel staat. In dit geval (toespoor) zal op deze positie 1-4 mm meer moeten

                gemeten worden.

                #18354194
                hinterachse
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 January 2012

                  Aha, das een mooie uitleg!

                  Maar dan denk ik aan het volgende; hoe doe je dat dan, als er bijvoorbeeld ,15-duimers i.p.v. 13-ers gemonteerd zijn?

                  Met millimeters werken is thuis en op het circuit natuurlijk wel een stuk gemakkelijker dan met graden.

                  #18354218
                  H-400
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 November 2006

                    De werkplaatshandboek is nog van die tijd dat de standaard velgen 13 duimers waren, dus we zullen het moeten doen met

                    deze waardes. Maar een beetje wiskunde moet dat wel kunnen oplossen.

                    Als de velg een 15 duimer is zal deze waarde in mm’s 15/13 vergroten, daar de hoek een contstante is. Dus gaan we dan 1,15 tot

                    4,6mm meten.

                    Met mm’s werken is idd gemakkelijker als je die optische meetapparatuur niet hebt, als wij op missie zijn hebben we zelfs nog de oldscool

                    gegevens met het touwtje om onze voertuigen uit te lijnen…

                     

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.