toespoor,uitspoor?

Forumindex Forums Modellen Ascona toespoor,uitspoor?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18353953

    hinterachse
    Participant
    • Topics 67
    • Reacties 178
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 January 2012

    Wie van de wijze mannen hier op het forum kan mij vertellen hoe een B-Ascona uitgelijnd dient te worden?

    Als ik kijk naar de informatie van een Atezet werkplaatsboek uit ’92 waar de gegevens van de meest voorkomende wagens van toen in staan, valt het mij op dat ze 1 graad toespoor voorschrijven. De afgelopen jaren heb ik hem twee keer laten uitlijnen bij twee verschillende garages en werd beide keren op uitspoor gezet.

    Kan iemand hier iets over zeggen? Ik zelf was van mening dat achterwiel aangedreven wagens iets toespoor hadden

    #18353986

    Senatorman
    Beheerder
    • Topics 27
    • Reacties 570
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 November 2016

    Toespoor lijkt mij ook logischer bij. achterwielaangedreven auto’s.

    de wielen worden voorgetrokken door de carroserie en gaan daarom naar buiten staan. Dit in tegenstelling tot voorwielaangedreven auto’s waarbij de wielen naar voren “grijpen” en de carroserie meetrekken.

    Wat de exacte waardes zijn kan ik je niet vertellen.

    Mvgr Senatorman

    #18354064

    H-400
    Participant
    • Topics 20
    • Reacties 1096
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 November 2006

    Even in werkplaatshandboek gekeken:

    Alle Ascona’s en Manta’s , belast of onbelast:

    0°10′ tot 0°30′ toespoor

    oftewel 1mm tot 4mm.

    Ik veronderstel dat de mm gegevens met die “oude” veerbelaste meetstang is

    (ja die hebben we zelfs nog in ‘t magazijn van onze werkplaats liggen!)

    #18354100

    hinterachse
    Participant
    • Topics 67
    • Reacties 178
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 January 2012

    Zie je wel! dat idee had ik ook al. maar wel raar dat twee verschillende erkende garages en keurstations met hun moderne gecomputeriseerde afstelapparatuur hem allebei ietwat uitspoor geven?! Misschien iets met moderne banden?

    #18354101

    hinterachse
    Participant
    • Topics 67
    • Reacties 178
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 January 2012

    En als je praat over die 1-4 mm, hoe meet je die dan, aan de voorzijde van de rand van een 13 duims velg?

    #18354192

    H-400
    Participant
    • Topics 20
    • Reacties 1096
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 November 2006

    Daar heb je die “meetstang” voor, die zet je tussen je beide voorwielen waar de velg overgaat naar de band,

    op de hoogte van het midden v/h wiel aan de voorzijde. Dan duw je de wagen naar voor tot het wiel een halve toer heeft

    gedraaid zodat de stang aan de achterkant v/h wiel staat. In dit geval (toespoor) zal op deze positie 1-4 mm meer moeten

    gemeten worden.

    #18354194

    hinterachse
    Participant
    • Topics 67
    • Reacties 178
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 January 2012

    Aha, das een mooie uitleg!

    Maar dan denk ik aan het volgende; hoe doe je dat dan, als er bijvoorbeeld ,15-duimers i.p.v. 13-ers gemonteerd zijn?

    Met millimeters werken is thuis en op het circuit natuurlijk wel een stuk gemakkelijker dan met graden.

    #18354218

    H-400
    Participant
    • Topics 20
    • Reacties 1096
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 November 2006

    De werkplaatshandboek is nog van die tijd dat de standaard velgen 13 duimers waren, dus we zullen het moeten doen met

    deze waardes. Maar een beetje wiskunde moet dat wel kunnen oplossen.

    Als de velg een 15 duimer is zal deze waarde in mm’s 15/13 vergroten, daar de hoek een contstante is. Dus gaan we dan 1,15 tot

    4,6mm meten.

    Met mm’s werken is idd gemakkelijker als je die optische meetapparatuur niet hebt, als wij op missie zijn hebben we zelfs nog de oldscool

    gegevens met het touwtje om onze voertuigen uit te lijnen…

     

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.