Tips voor het gebruik van de airco

Forumindex Forums Techniek Airco, lpg en diesel-vragen Tips voor het gebruik van de airco

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207269
    Opaul
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 October 2006

      Nu ook ik weer een heerlijk koele airco in de auto heb, kwam ik toevallig wat tips tegen op het internet. Het leek me wel handig om deze hier in één topic bij elkaar te zetten. Sommige tips beantwoorden vaak gestelde vragen, sommige kende ik nog niet en de meeste tips waren bij mij al bekend net als bij de meeste hier denk ik.

      1. Deuren of ramen open; Is de auto erg warm, zet dan voor vertrek eerst de ruiten open. De grootste warmte kan dan weg. Vergeet niet de ruiten te sluiten bij het koud worden van de airco. Want deze heeft alleen effect met gesloten ramen.
      2. Niet te koud; Zet de temperatuurinstelling van de airco niet te koud (als je bijna op je bestemming bent). Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten wordt anders te groot wat onprettig is wanneer je de auto weer verlaat.
      3. Gebruik bij regen of in de winter; Schakel de airco ook in bij beslagen ruiten. De temperatuur hoeft niet koud. Het gaat erom dat het vocht uit de ruimte wordt gehaald. Om de ramen rondom te ontwasemen kan je het beste de voetenstand gebruiken, dit voorkomt ook dat je ruiten vies worden van de airco. Zijn de ruiten condensvrij, laat de airco dan gewoon aan staan. Wanneer je de airco meteen uitzet zullen de ruiten namelijk direct weer beslaan!
      4. Regelmatig aanzetten; Zet de airco minimaal eens per week ongeveer 10 minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en voorkomt zo dure reparaties aan het aircosysteem.
      5. Airco eerder uit dan motor; Schakel de airco ongeveer 10 minuten eerder uit dan de motor of gebruik de laatste 10 minuten dezelfde temperatuur als buiten. Dit voorkomt condensvorming in de installatie en daarmee de kans op schimmel en onaangename geuren.
      6. Zware belasting; Moet je auto hard werken (caravan of bergen), zet de airco dan even uit. Het motorvermogen is dan al hard genoeg nodig.
      7. Voorkom verstopping; Houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem.
      8. Schone airco; Ruikt de airco onaangenaam, dan is de airco waarschijnlijk beschimmeld. Laat deze dan reinigen.
      9. Laat je airconditioning minimaal eens per jaar controleren; Gemiddeld verliest een aircosysteem circa 8,2% van de airco-koelvloeistof per jaar. Wanneer er te weinig of te veel vloeistof in het aircosysteem zit zal de compressor wel uitschakelen met behulp van druksensoren om schade te voorkomen.
      10. Plasje water onder de auto; Afhankelijk van het weer, ligt er soms een plasje water onder de motorruimte van auto’s met een airco. Dit is condenswater afkomstig van het aircosysteem en een normaal verschijnsel. Niet schrikken dus!

      Als iemand nog meer tips en/of opmerkingen heeft; gewoon erbij zetten! :vertag

      #17414569
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        1. —

        2. Je kan ook als je bijna op bestemming ben de airco warmer zetten of uit zetten zodat de temperatuur naar gelijke als buiten gaat. als het buiten 30 graden is, dan zet ik echt de airco wel op KOUD als ik een lang stuk moet rijden..

        3. Om de simpele reden dat je ruiten erg vies worden van de airco gebruik ik de airco ook niet om te ontwasemen (nu beslaat mijn vectra bijna nooit)

        TIP: zet de airco op voeten stand om de ramen RONDOM snel schoon te krijgen.

        4. —

        5. Dit kan je al doen om de temperatuur gelijk te trekken met buiten

        6. —

        7. —

        8. —

        9. Normale Airco systemen hebben druksensoren en schakelen uit bij te lage of te hoge druk in het systeem, je pomp zal er niet van stuk gaan in ieder NORMAAL geval.

        10. —

        #17414570
        Opaul
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 October 2006

          Wim-v6, ik heb je tips meegenomen in de eerste post. :thumbup

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.