Tikkende z16xep OPGELOST..

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Tikkende z16xep OPGELOST..

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272820

    anoniem
    • Topics 101
    • Reacties 2406
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Mijn zafira met z16xep motor heeft vanaf dat we hem hebben al een nare tik/ratel, hier ben ik al tijden mee bezig en na flink zoeken hier op het forum lees ik dingen als uitlaat spruitstuk pakking, losliggende delen in het inlaat spruitstuk e.d
    bij de dealer vertelde ze me dat dit type idd wel eens last kan hebben van losse/rammelende onderdelen IN het inlaatspruitstuk.
    zo’n spruitstuk kost ruim 1000eu dus wilde ik eerst eens kijken of misschien ide uitlaatpakking lek zou zijn.

    toen kwam ik vandaag DIT tegen

    bovenste foto is een scheurtje in het spruitstuk zichtbaar en de onderste foto duidelijk te zien dat op die plek een roet afdruk zit.
    zou dit de oorzaak kunnen zijn van dat geluid? het effect is wel hetzelfde als een lekke pakking lijkt me!

    Edit. Inmiddels een splinternieuw spruitstuk liggen. Van de week komen de nieuwe pakkingen, draadpennen en moeren binnen en dan kunnen we kijken of dit de oorzaak van de herrie is.

    #18291053

    corsaboy
    Participant
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    inlaat is vaak de ellende bij deze motoren.
    Ze lijken wel een traktor zoveel herrie kunnen de inlaatsystemen maken.

    De dealer vraagt er ook een beste prijs voor.
    Bij http://www.fsrs-opelwebshop.nl had je volgens mij iig een aardige duit kunnen besparen.

    De gebruikte versies bij de sloperijen zullen vroeg of laat ook hetzelfde verschijnsel vertonen.

    Een gescheurde uitlaatspruitstuk ben ik ook al eens tegen gekomen bij deze motoren.
    Ook FSRS heeft hiervoor nieuwe (imitatie en originele) spruitstukken liggen. Geeft wel aan dat ze vaker stuk gaan ;)

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #18291054

    anoniem
    • Topics 101
    • Reacties 2406
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Ik heb via marktplaats iemand gevonden met een nieuw origineel uitlaatspruitstuk voor een zeer geschikte prijs maar helaas heeft het geen effect op het ratelen/tikken.
    Tevens zag ik dat ook het flexibel stuk in de voorpijp ook stuk is dus die moet ook vervangen worden :???:
    Volgende stap wordt inlaat uit elkaar schroeven en de plaat vast zetten.

    #18291055

    bart-gsi
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5567
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 July 2012

    als je je inlaat er dan toch af hebt liggen.. check dan ook even de staat van je wervelkleppen.. is ook een bekend euvel bij de z16xep.. als die dicht gekoold zit dan gaat deze niet meer open..en krijg je een foutmelding

    #18291056

    anoniem
    • Topics 101
    • Reacties 2406
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    ff een pic van het nieuwe spruitstuk. 100% origineel opel en voor een prijs waar je nog geen imitatie voor hebt :thumb

    ik had idd al gelezen over de wervelkleppen, thanks voor de tip :thumbup
    hij geeft overigens geen foutmelding hoor maar ik zal het eens nakijken.
    voorlopig zal hij maar even moeten blijven tikken want TIJD is een schaars iets in huize van Voorn.

    #18291057

    corsaboy
    Participant
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    maar als je gelezen had wat ik had geschreven had ik je ook al gewezen op het INLAAT spruitstuk mbt het tikken / ratelen..
    Zijn inderdaad de wervelkleppen in de inlaat.

    Je uitlaat heeft er niets mee te maken met het ratelen. Wel voor je APK en CO meting..
    Want daarop zou die dan afgekeurd kunnen worden. Maar goed het eerste gedeelte heb je nu goed. Nu nog het inlaatdeel vervangen met de wervelkleppen..

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #18291058

    anoniem
    • Topics 101
    • Reacties 2406
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    @corsaboy wrote:

    maar als je gelezen had wat ik had geschreven had ik je ook al gewezen op het INLAAT spruitstuk mbt het tikken / ratelen..
    Zijn inderdaad de wervelkleppen in de inlaat.

    Je uitlaat heeft er niets mee te maken met het ratelen. Wel voor je APK en CO meting..
    Want daarop zou die dan afgekeurd kunnen worden. Maar goed het eerste gedeelte heb je nu goed. Nu nog het inlaatdeel vervangen met de wervelkleppen..

    Klopt, had ik gelezen.
    Toch had ik div topics gelezen dat er een link lag naar de uitlaat
    en wanneer iets kapot is vervang ik het. Dus de uitlaat had ik hoe dan ook vervangen.

    Het kan al bijna niets anders zijn dus binnenkort gaat het spruitstuk er af, enige wat ik voor de zekerheid nog even wil weten is of die plaat rammelt of de wervelkleppen niet goed zijn, dit zijn 2 verschillende dingen neem ik aan?

    Ik heb niet zo veel ervaring met deze typen motoren :angel

    #18291059

    anoniem
    • Topics 101
    • Reacties 2406
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Gisteren het spruitstuk gedemonteerd een de beruchte plaat opnieuw vastgezet en alles met nieuwe pakkingen gemonteerd. Vanmorgen met een goede proefrit bleek de motor weer perfect stil :D :D
    Hij lijkt zelfs wat beter op het gas te reageren maar dat kan ook aan mij liggen :angel

    #18291060

    bart-gsi
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5567
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 July 2012

    Goed bezig geweest :thumbup :thumbup

    #18369661

    dvr
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 1
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 November 2019

    Waar heb je de plaat weer mee vast gezet ?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.