tikkend geluid bij optrekken

Forumindex Forums Modellen Astra tikkend geluid bij optrekken

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267258
    Makkelmarc
      Lid sinds:
      13 July 2014

      Beste Opel-rijders,

      Mijn Astra G 1.6 8v uit 1999 heeft afgelopen tijd wat last gehad van een metaalachtig tikkend/ratelend geluid bij optrekken (met name laag in de toeren goed te horen). Dit werd opeens heel luid met het warme weer van afgelopen tijd, voornamelijk boven de 30 graden celsius. Toen de motor was warmgereden was het een behoorlijk geratel :hmmz

      Het gekke is dat het niet te horen is bij gas geven in z’n vrij. Alleen tijdens het rijden als de auto in een versnelling staat en je even gas geeft.
      Nu de temperaturen weer wat zijn gezakt lijkt het bijna weer weg te zijn..

      Auto rijdt verder helemaal prima, merk niets in de prestaties of in het schakelen. Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?

      Alvast bedankt!

      #18245601
      corsaboy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Tja lastig te zeggen. Kan van alles zijn. Helemaal om dat je niet precies weet waar het weg komt.

        -kop
        – onderblok
        – bak

        Kan een klepstoter zijn die een beetje moeilijk deed.
        Lastig te zeggen.

        #18245602
        Makkelmarc
          Lid sinds:
          13 July 2014

          Gister even de auto op de krik gehad en de aandrijfassen gecontroleerd. Heel af en toe schokt de auto iets bij het optrekken.

          Nu blijkt dat op de rechteras er iets (1 a 2 mm) radiale speling zit. De speling lijkt niet op de binnenste homokineet te zitten, maar echt waar de as het differentieel in gaat.

          Kan daar de ratel vandaan komen? En kan dat kwaad om mee verder te rijden? Of mag daar wel iets speling op zitten?

          #18245603
          b07
            Lid sinds:
            24 February 2009

            assen hebben altijd iets speling ,radiaal van de tandwielen/splines in de bak en, axiaal van de homokineten die iets in en uit schuiven ,als daar te veel speling op zit gaat het stuur/auto trillen .
            2 mm radiale speling lijkt me wel wat veel ,dat heb ik alleen is gezien bij een imitatie as waar de splines te ruim van waren.

            wat vaak voorkomt met de 8 klepper is dat de nok van de nokkenas slijt van de 1e cilinder, daar had ik ook last van met me x16zsr .

            olie word dunner en, vocht in de olie verdampt als het warmer word ,zit er wel genoeg olie in ?

            je ratel geluid kan ook het uitlaatspruitstuk zijn die los/lek is ,dat heb ik ook wel eens gehad hoorde het alleen tijdens het rijden ,het zelfde heb ik ook gehad met een bougie die niet goed vast zat

            #18245604
            Makkelmarc
              Lid sinds:
              13 July 2014

              Bedankt voor de nuttige reactie! :thumb Het lijkt inderdaad iets speling, de beun uit het dorp lijkt het ook prima.

              Toen ik de auto kocht, zat er 1,5 liter te weinig motorolie in, dus misschien dat de nokkenas naar iets van gemerkt heeft, maar daar komt denk ik niet de ratel vandaan.

              Het hitteschild boven het uitlaatspruitstuk heb ik ook nog eens goed vastgezet, want die zat ook nog maar aan 1 bout goed vast. Bougies zal ik eens nakijken.

              Zit er in het uitlaatspruitstuk misschien ook nog iets dat kan zitten rammelen?

              #18245605
              b07
                Lid sinds:
                24 February 2009

                erin niet maar wel de pakking of bouten van het spruitstuk, haal je hitteschild er af en trek de bouten van je spruitstuk is na

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.