Tik in motor

Forumindex Forums Techniek Ecotec Tik in motor

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17233572
    agc87
      Lid sinds:
      2 March 2011

      Ik heb een irritante tik in de auto. Helaas kan Opel-garage geen duidelijke oorzaak geven. Iemand die mij kan helpen? Hier wat info:

      ======================================================================================
      Gegevens auto:
      – Opel Astra G cabriolet, 2002, Z16XE motor (1.6 16v, benzine, 150.000 km, handgeschakelde bak)

      Omschrijving probleem:
      – Bij stationair lopen van koude motor is geratel te horen in/bij de motor. Naar mate de motor op temperatuur komt verdwijnt dit geratel vrijwel
      – Bij rijden (ongeacht koude of warme motor) is binnenin de auto een vreemde tik te horen vanuit de motorruimte, niet hard maar wel hoorbaar
      – Getik neemt NIET af als koppeling word ingetrapt
      – Getik komt NIET van wiellager, homokineet of iets dergelijks
      – Getik verdwijnt WEL wanneer motor wordt afgezet tijdens het rijden/rollen
      – Getik verdwijnt WEL zodra snelheid onder 10-20 km/u komt
      – Snelheid en/of toerental zijn niet van invloed op de frequentie van het getik, dus een constante frequentie (in alle versnellingen en in z’n vrij blijft tijdens rijden frequentie van getik gelijk)

      Onderhoud:
      – Vorig jaar distributieriem + spanrollen vervangen (kan niet met zekerheid zeggen of getik sindsdien aanwezig is)
      – Ieder half jaar een onderhoudsbeurt (incl. Shell Helix Ultra olie 5W-40)
      ======================================================================================

      #17827598
      Nathan Kop
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Dus de tik (of is het ratelen?) blijft constant, ook al maakt de auto/motor meer of minder toeren, maar het is er niet als de motor niet draait? Vreemd…Is het alleen bij het rijden? Ophanging, schokdempers etc. nagelopen? ik zeg maar iets, want het is echt een vaag probleem…

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.