Thermostaat vervangen Y17DTi

Forumindex Forums Modellen Astra Thermostaat vervangen Y17DTi

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229099
    xladage
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 July 2008

      Sinds een week of wat lijkt mijn thermostaat er niet zo veel zin meer in te hebben.
      Duurt lang voor de motor op temp komt, en als ik de verwarming aan zet (erg fijn met deze dagen) loopt de temp terug naar 80 graden. Zet ik de verwarming uit, dan loopt hij weer op naar net onder de 90.

      Lijkt er dus op dat hij niet zo veel zin meer heeft…

      Nu heb ik even gelezen, en lijkt hij onder mijn accu te zitten.
      Accu en accuhouder weg halen, en dan zou je er bij moeten kunnen. So far so good….
      Is het daadwerkelijk vervangen van de thermostaat makkelijk te doen?
      geen rare constructies oid?
      Gewoon de boel leeg laten lopen, in en uit en klaar?

      iemand nog tips of een foto oid? Anders maak er er zelf wel een paar tijdens het klussen voor het how to topic ;)

      Thanks

      #17767650
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Houdt er wel rekening mee dat moderne diesels zowiezo kouder blijven bij lage buitentemperaturen.

        De 1.7CDTi rijders kunnen dat wel beamen denk ik zo.

        Willem

        #17767651
        xladage
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 July 2008

          Ja had ik idd al gelezen ja.
          Maar het nu zo dat als de motor lang stationair draait bijvoorbeeld dat hij wel bijna de 90 haalt, maar als ik verwarming (kachel) aan zet gaat hij meteen terug naar 80 of minder.
          Als ik langzaam rijdt met lage toeren gaat hij zelfs terug richting de beginstreepjes.

          Maar klopt de beschrijving een beetje:: koelssteem leeg, accu uit de weg, kap van het thermostaathuis af, thermostaat er uit, nieuwe er in nieuwe pakking er op en alles weer terug en vol?

          EDIT: zeker niet mogelijk om het “snel” te doen en niet het koelsysteem te legen?

          #17767652
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Zou het niet weten eigenlijk.

            heb wel een 1.7DTi in onderhoud, een Njoy van eind 2002 met nu 280.000 op de klok, italiaans kenteken

            Deze in onderhoud vanaf aflopen garantie (23.000km).

            Deze heeft in de winter altijd al flink koud geweest, kwa motortemperatuur.

            Willem

            #17767653
            xladage
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2008

              Vanavond thermostaat vervangen.
              Inderdaad fluitje van een cent.
              Ik heb er voor gekozen om niet eerst de boel te laten leeglopen, want de koelvloeistof was nieuw. Hiermee heb ik wat liters bespaard!

              1. Accu en accuhouder weg
              2. thermostaathuis los
              3. oude pakking verwijderen en heel goed schoonmaken (het grootste deel van het werk)
              4. nieuwe thermostaat er in
              5. nieuwe pakking er in
              6. thermostaathuis vast
              7. accu en accuhouder terug
              8. koelvloeistof er bij en draaien maar

              En nu: motor wordt “normaal” 90 graden, thermostaat werkt (open en dicht) en koelvin werkt ook goed.
              Als ik de verwarming binnen op max zet (max rood, standje 4) dan loopt de temp terug naar 75, maar de lucht in de auto is super warm (en daar ging het om). Teruglopen van de temp had mijn vorige astra niet met bijna dezelfde motor, dat kan toch geen kwaad?

              #17767654
              Blackbull
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 July 2004

                Bij mijn astra g 1.6 16v uit 1999 komt de temperatuur eigenlijk ook nooit boven de 80 graden uit, hij staat nooit netjes op 90 (alleen bij file rijden).
                Kachel wordt wel netjes warm, ook de motor komt snel op temperatuur en merk ook verder niks raars. Is het raadzaam om deze toch te vervangen?

                #17767655
                xladage
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 July 2008

                  Ja kan makkelijk testen of je thermostaat goed werkt.
                  Als hij goed werkt zou ik hem niet vervangen.
                  Tot een bepaalde temp moet namelijk de koelvloeitstof niet door het blok. Dit kan je voelen an de slangen.
                  op een gegeven moment gaat je thermostaat open, waardoor ook deze slangen warm worden.
                  Uiteindelijk gaat als het goed is ook de ventilator aan.
                  Als dit zo is, lekker laten zitten denk ik

                  #17767656
                  Blackbull
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 July 2004

                    ok, heb er gister mee gereden en hij blijft eerst een tijdje koud, en stijgt dan vrij vlot naar de 85 en daar blijft ie op staan, alles functioneerd verder, ook de fan…

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.