Thermostaat (sandwitch) oliekoeler verwijderen … ?

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Thermostaat (sandwitch) oliekoeler verwijderen … ?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269624
    Noordpoolgsi
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 March 2009

      FF een vraag voor de geleerden hier.

      In de sandwitch plaat waar je de oliekoeler leiding op aansluit zit een soort van thermostaat.
      Deze gaat bij 87 graden open meende ik laatst een x gelezen te hebben.

      Nu zat ik me vandaag eens te bedenken , kun je die thermostaat niet gewoon verwijderen zodat de olie ALTIJD via de oliekoeler gaat ??!! :hmmz

      Warm word de olie wel bij mij ;)
      Neem aan dat die thermostaat erin zit om bij starten zo snel mogelijk het motorblok op bedrijfstemperatuur te krijgen.

      #18265302
      kadett4x4
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 July 2004

        Kan gewoon weg.
        ik heb een upgrade oliekoelerset, en daar zit een lege ring tussen.
        dus zonder thermostaat, en ik merk niks.

        groeten.

        #18265303
        ckadett16v
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 August 2005

          Bij hoeveel graden gaat hij eigenlijk open?

          #18265304
          KRSA2000
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 February 2009

            Ik dacht rondom de 110C°

            #18265305
            Noordpoolgsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 March 2009

              @ 4×4 hoezo merk je niks ? :hmmz

              #18265306
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Inderdaad gaat hij pas bij 110, en een oudere vaker nog pas bij 115-120 graden open. Da’s wel erg laat, maar hem helemaal weglaten is ook niet heel verstandig. Nou kan het bij die degelijkheid van een XE allemaal niet zo veel kwaad, het is toch amper stuk te krijgen. Aan de andere kant is het op een straat auto wel dé manier om olie helemaal nooit meer warm te krijgen, dat duurt normaal al minstens 15-20 minuten rijden. Als je een dikke koeler hebt waar nog eens een halve liter olie in huist kan dat zomaar 40 minuten tot een uur worden. En dan moet je eigenlijk nog eens een paar uur blijven rijden wil je dat je blok gemiddeld rijdt met olie op temperatuur. Het is zoals ze altijd al zeggen, te koud is ook niet goed.

                Het is bij zwaar gebruik, motorsport, circuit dagje wel aan te raden om een een goed werkende oliekoeler te hebben, want er is geen betere multigrade dan een goed gekoelde olie. Zelfs de beste multigrade is warm altijd nog ~5 keer dunner dan koud namelijk.

                Als je het echt mooi wilt hebben dan is zo’n Mocal sandwhich plate een aanrader, zij hebben wel thermostaatjes die bij normale temperaturen al open gaan.

                Je zou wel wat moeten merken aan je oliedruk, of als je er eentje hebt, de olietemperatuur meter.

                #18265307
                Noordpoolgsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 March 2009

                  Normale temperatuur 87/92 graden net zo als de Koelwater thermostaat ?

                  #18265308
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    @Noordpoolgsi wrote:

                    Normale temperatuur 87/92 graden net zo als de Koelwater thermostaat ?

                    Nou, olie mag wel iets warmer worden, bij koelwater is er kookrisico, maar bij olie natuurlijk niet. Het hangt een beetje samen met de viscositeit die je idealiter wilt. Het verloopt namelijk gigantisch met de temperatuur. Je kan dus met het temperatuur eindpunt voor een bepaalde olie exact de viscositeit bepalen en constant houden. Het is ten aller tijde belangrijk de viscositeit niet onder de 10mm²/s te laten komen. Koud is een 10W bijvoorbeeld 140mm²/s (noem maar een dwarsstraat) dat is dus al snel 10 keer dikker dan warm.(!!!) Als je een goede smeerfilm wilt op temperatuur dan wil je dit toch wel zo rond de 12-16mm²/s hebben. Bij te dikke warmteviscositeit dan gaat het weer langzamer rond en koelt het de motor niet optimaal (jawel, olie smeert niet alleen, maar heeft ook een enorm belangrijke taak in het koelen van lagers enz) En het vergt meer kracht van de oliepomp, nou is dat niet gelijk iets wat PK’s kost, maar in een extreem geval kan de pomp sneller stuk gaan.

                    Je kan de eindviscositeit dmv. de warmte dus mooi bepalen als je een thermostaat gebruikt op je oliekoeler. In het productblad van de olie staat het verloop van de viscositeit bij diverse temperaturen vermeld.

                    Overigens verloopt die viscositeit over de levensduur van de olie heen ook enorm! Zeker bij goedkopere olie, of semi-syntheet. Je kunt met een pipet zelf testen, vul die met je nieuwe olie en kijk met een stopwatch hoe snel hij leeg loopt bij een bepaalde temperatuur. Test dit na verloop van tijd eens met de afgetapte olie… Ik heb dit wel eens gedaan met onze Micra, die kreeg altijd gewoon een semi syntheet 10W40 van ons, omdat het niet zo’n bijzondere auto is. Wij rijden eigenlijk alleen maar korte ritten met dat ding, zwaar gebruik valt dat onder omdat er veel vocht in de olie komt. Na een paar maanden was die olie al zo’n drie keer zo dun geworden. Nu rijdt hij op 5W40 volsyntheet en dat blijft echt stukke stabieler.

                    Ik rij de XE zelf zonder oliekoeler, omdat het met mijn gebruik niet nodig is, maar als ik er mee op het circuit zou gaan rijden dan zou ik zeker een Mocal installeren met hun thermostaatje er op. Ik weet niet precies welke temperatuur zij aanbevelen, maar daar zullen ze vast een antwoord op hebben.

                    #18265309
                    Noordpoolgsi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 March 2009

                      Heb al 1 bestelt van mocall king:

                      Gaat open bij 74 graden. Bij 80 gaat die verder open en bij 100 is die totaal loss.

                      Ik rij eigenlijk alleen volgas met de motor waar die opkomt.
                      Kwartier voor de start en de Cross zelf zal 10 minuten duren daarna afkoelen.

                      A.s Vrijdag en zaterdag weet ik meer.
                      Vrijdagmiddag uur of 5 ga ik met de auto naar de rollerbank meneer komt er 20/60 castrol pro op. (rijden enkele opel divisie V auto’s ook mee).
                      Vrijdagavond inlopen 3-4 uurtje’s kijken of alles stabiel blijft water en olie niveau enzo :agent

                      Zaterdag gaat die dan de rollerbank op af 08.30 en gaan we kijken hoe het blok zich houd :P
                      De rollerbank meneer zei mei dat de ideale olietemperatuur rond de 98-102 graden is,met 20/60 castrol

                      #18265310
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Ah okay, daar is goed over nagedacht in elk geval! :thumbup

                        Ben benieuwd wat voor getallen het worden op de rollen met die TB’s! :vertag

                        #18265311
                        Small Sexy
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 May 2008

                          En wat is het geworden?

                          #18265312
                          Noordpoolgsi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 March 2009

                            Maandag :???:

                            Zat allemaal tegen deze week met onderdelen …
                            Maandagavond inlopen dinsdag gaat die op de banmk king:

                            #18265301
                            ckadett16v
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              15 August 2005

                              Hoe is het afgelopen op de bank?

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.