thermostaat C14NZ

Forumindex Forums Techniek Overige motor types thermostaat C14NZ

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206346
    ecotech
      Lid sinds:
      3 February 2006

      Afgelopen week heb ik geconstateerd dat mijn thermostaat niet meer functioneert.
      Nu wilde ik deze zelf gaan vervangen, maar ben erachter gekomen dat deze zich achter de distributie bevindt.
      Dus je kunt hem niet zomaar even vervangen.

      Bij de garage ben ik ook al even langs geweest maar die vragen meteen 100 euro en dat vind ik toch iets te veel van het goede.

      Mijn vraag is dan ook of het mogelijk is om de thermostaat te vervangen zonder hiervoor de distributie te verwijderen/los te halen?

      Als dit niet mogelijk is, in hoeverre is het dan moeilijk om de distributie er af te halen en weer terug op te zetten. Ik ben namelijk best handig dus ik denk hier wel uit te komen, maar heb je hier speciaal gereedschap voor nodig?

      Alvast bedankt

      #17370769
      Fearless
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 January 2005

        Zonder speciaal gereedschap kan dat gewoon.
        Maar het nokkenastandwiel moet ook los, die zit wel een beetje vast zeg maar. (zou ik de luchtsleutel op zetten;))
        Je riem kan je gewoon terug zetten, als je die vervangen wilt moet je eigenlijk ook een waterpomp en een spanner hebben.

        #17370770
        ecotech
          Lid sinds:
          3 February 2006

          Riem hoeft niet vervangen te worden want dat is pas nog gebeurt.

          Dus als ik het goed begrijp hoef ik alleen de riem en het nokkenastandwiel los te halen om bij de thermostaat te kunnen?

          Maar hoe zit het dan met het opnieuw “optijd” zetten van de nokkenas?
          Zitten er merktekentjes? Hoe moet de spanner afgesteld worden? Moet de bout van het nokkenastandwiel met een bepaald moment vastgezet worden?

          M.a.w. is er hier iemand die daar een beschrijving van heeft liggen?

          #17370771
          Fearless
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 January 2005

            Zitten streepjes op.
            Onder in streepjes over elkaar en boven in en je bent er,
            voor het mooie met een lakstifje nog even aftekenen.

            Mischien een tywrap om je riem en tandwiel…dan kan er nooit wat fout gaan ;)
            Nokkenastandwiel bout hebben ze een luchtsleutel voor:jerry

            #17370772
            sjoerdie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 September 2005

              de spanner is je waterpomp, dus daar hoef je niet aan te komen.

              gewoon even je riem op tijd zetten, door boven en beneden bij de mertekens te zetten.

              beneden is een inkeping in je v-snaar poulie, en op je distributiekap staat een pinnetje(rechts van de poulie)

              dat zet je goed tegenover elkaar, en zo hetzelfde boven.

              boven is er een inkeping in je nokkenastandwiel, en een inkeping in je ditributiekap(bovenop)

              als je dat hebt, kun je de nokkenas bout losdraaien, even met goede harde tikken losmaken, anders draait je distributie mee.

              dan gewoon tandwiel met riem eraf wippen.

              en zo als je klaar bent, ook weer monteren.

              succes

              #17370773
              ecotech
                Lid sinds:
                3 February 2006

                Oke
                Ik denk dat ik er zo wel uitkom. Moet de bout waarmee je het nokkenastandwiel vast zet met een bepaald moment aangetrokken worden of is het goed vastdraaien (met een aantal tikken) al voldoende?

                In ieder geval al bedankt voor de nodige informatie.

                #17370774
                J Scholtz
                  Lid sinds:
                  12 April 2005

                  Gewoon vast is vast!!!

                  Niet op de sleutel gaan rammen met een hamer.

                  Ik zet altijd met zo’n tip ex stift een paar merktekens op de riem en de tandwielen…….. en dan goedopletten dat de riem op je krukas poelie niet verschuift. Kan je bij vanuit de wielkast als je het plastic demonteerd.

                  #17370775
                  ruudjuh
                    Lid sinds:
                    21 September 2007

                    ik heb een c16nz en heb laast mijn thermostaat ook vervangen zonder de riem of poelie eraf te hoeven halen kap eraf halen beetje priegelen en thermostaathuis kon ik er zo af halen.

                    Ruudjuh

                    #17370776
                    StadiumIII
                      Lid sinds:
                      18 January 2008

                      Laast was mijn thermostaat bij de c16nz voor een 51 euro in het wit vervangen !

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.