Thermostaat blijft (gedeeltelijk) open staan ? (Corsa C 2006)

Forumindex Forums Modellen Corsa Thermostaat blijft (gedeeltelijk) open staan ? (Corsa C 2006)

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18363293
    bbouws
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 January 2019

      Beste mensen,

      Ik heb een Corsa C uit 2006 met 77.000km en ik zit sinds een aantal dagen met het volgende probleem:

      – Het duurt aanzienlijk langer dan normaal voordat de motor op temperatuur komt (90 gr.)
      – Het duurt erg lang voordat de kachel werkt. (heel lang koude/lauwe lucht terwijl temp. wel op 90gr. zit)
      – Als ik de kachel vol aanzet, daalt de motor/kvs temp. tot rond de 80 of nog lager. Uitschakelen verwarming en hij stijgt weer tot ong. 90.
      – Voor mijn gevoel verbruikt hij meer brandstof dan gebruikelijk.

      Ik vermoed dat de thermostaat gedeeltelijk open blijft staan ? Ik heb de slang gevoeld (waterpomp->radiateur) bij koude motor (stationair) maar deze leek niet geleidelijk op te warmen..?  Nadat de motor op temp. kwam (ong. 85) was hij wel ineens erg warm. Hij lijkt dus wel te schakelen. Alles lijkt te duiden op een defecte themorstaat (gedeeltelijk open?) maar dit ik vind ik wel vreemd. De slang zou dan toch geleidelijk aan warmer moeten worden ? Hij werd wel iets warmer bij de thermostaat/waterpomp maar dat was volgens mij gewoon door motorwarmte.

      Gisteravond toen het buiten ong. -5 was zag ik de temp.bij hogere snelheden ook aanzienlijk dalen door de koude rijwind. Dit had ik ook nog nooit meegemaakt. Vandaag is het warmer buiten en had ik dit niet.

      Vreemd is ook dat het kvs reservoir zo goed als leeg was terwijl ik deze ong. 3 maanden terug nog had bijgevuld. Heb hem vandaag weer bijgevuld en na een uur was reservoir alweer leeg.. Ik snap er niks van. Ik heb niet het idee dat hij ergens lekt. Geen plekken onder de auto, geen witte rook uit de uitlaat. Geen witte smurrie te zien bij olie peilen en geen rare zoete lucht in de auto.

      Is er nog iets wat ik kan testen om er zeker van te zijn dat het de thermostaat is of vermoeden jullie toch wat anders ?

      #18363354
      richardschaeks
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 October 2008

        <p style=”text-align: center;”>Te weinig koelwater word je auto ook niet warm van binnen, maar dan moet je echt te weinig koelwater erin hebben! Ik zal eerst eens kijken naar het mogelijk koelvloeistoflek! En deze kunnen op veel plekken zitten, van binnen in de kachel(middenconsole)  tot aan de egr(watergekoeld) tot aan koelslangen, radiateur, waterpomp en thermostaathuis en in het ergste geval de cillinderkop/koppakking!, Wat voor een motor ligt erin? 1.0/1.2/1.4/1.8 bezine of een 1.7 diesel?</p>
        Als de motor niet op temp. Komt loopt die onzuiniger! Thermostaat vervangen zou je kunnen doen, kost een tientje. Makkelijke klus als je een benzine motor heb in je c corsa. Maar ik denk dat het koelvloeistof lek toch echt al je problemen oplost, laat het systeem op druk zetten met een pompje en dan weet je meer!

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.