Thermostaat aan vervanging toe? Of overbezorgd? —> Wagnas?

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Thermostaat aan vervanging toe? Of overbezorgd? —> Wagnas?

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273854
    rinus747
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 May 2010

      Ik heb een vraag over jullie ervaring met thermostaten, zoals mijn 14 jaar oude Zafira A Z18XE, met nog de aller eerste thermostaat:

      Waar hoort de temperatuur meter te staan als ik rustig 100 rijd op zo een koele bewolkte dag van 5 a 10 graden? (als gisteren 14-10-2015)

      De mijne staat op 75C. Is dat een teken dat ik aan een nieuwe thermostaat toe ben?

      In de hete zomer ging hij regelmatig naar de 90C, en nu in het najaar gaat hij regelmatig naar de 75C. Lijkt me niet goed, maar hij loopt als een trein, maar ik ben bang dat alles nu te snel slijt. Is mijn vrees terecht?

      Wat zijn trouwens de symptomen waarbij men normaal adviseert een thermostaat te gaan vervangen?

      #18299107
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        Bedrijfstemperatuur is tussen de 80 a 90 graden.. Ik denk dat deze idd aan vervanging toe is

        #18299108
        wagnas
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 May 2007

          Ik heb veel benzine Opels gehad en de bedrijfstemperatuur van de koelvloeistof lag altijd rond 90-92 graden.

          Mijn diesel Opels lagen iets lager, meestal temperatuur rond de 85-88 graden.

          75 is inderdaad veels te laag en betekent dat de motor te koel blijft. Ben geen expert maar ik denk aan extra vuilophoping in het blok net als gebeurt bij auto’s die veel korte stukjes rijden en waarbij het blok ook niet goed warm wordt.

          #18299109
          SimpleFace
            Lid sinds:
            14 July 2014

            Je kan om te testen een langere stukje rijden, zeg na 20 minuten snelweg met minimaal 100km/u moet hij toch echt wel over de 75 heen, ook met dit weer en ook bij een defecte thermostaat.
            Ook kan je met een koude motor proberen: Auto stationair, en na 5 a 10 min voelen of de radiator slangen al warm zijn en wat de interne temperatuurmeter zegt. Als de slangen al snel warm (voordat het 82-90 graden is) zijn gaat je thermostaat te vroeg open. Heel goed mogelijk bij een oude thermostaat.

            #18299110
            midnight black
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 December 2011

              Kijk ook eens je temperatuurmeter na, die kan natuurlijk ook liegen he.

              #18299111
              mvolkerink
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 November 2009

                Zou gewoon de thermostaat vervangen. Had laatst hetzelfde probleem bij mijn Vectra B Z18XE en na vervanging van de thermostaat werkt alles weer zoals het hoort.

                #18299112
                rinus747
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 May 2010

                  Wagnas (en/of anderen)

                  De thermostaat vervangen en de temperatuur meter controleren zijn de meest genoemde ideen, maar….

                  Wagnas zei “Denk aan extra vuilophoping in het blok net als gebeurt bij auto’s die veel korte stukjes rijden en waarbij het blok ook niet goed warm wordt.”

                  Nu rijd ik uitsluitend korte stukjes dus nu ben ik wel benieuwd om ook dat ook verder uit te zoeken:

                  Wat raakt er precies vervuild bij veel korte stukjes, en wat kan ik er aan doen? Zijn mogelijk alle waterleidingen aan de binnenkant vervuild?….waardoor het water niet meer goed warmte kan opnemen? Is dat wat je bedoeld?…..En hoe krijg je dat eigenlijk schoon, want we hebben het hier niet over kalkaanslag ;)

                  Of zou ik de thermostaat zelf eens moeten reinigen, en kijken of dat helpt?

                  Hoe dan ook, en om te voorkomen dat we elkaar niet begrijpen:….Toen ik de 75C zag was ik NIET met een kort stukje bezig, maar reed ik een lang stuk en 100km/uur, maar buiten was het vochtig kil en koud (7C of zo)

                  Vriendelijke groeten Rinus

                  #18299113
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    @rinus747 wrote:

                    Wagnas (en/of anderen)

                    De thermostaat vervangen en de temperatuur meter controleren zijn de meest genoemde ideen, maar….

                    Wagnas zei “Denk aan extra vuilophoping in het blok net als gebeurt bij auto’s die veel korte stukjes rijden en waarbij het blok ook niet goed warm wordt.”

                    Nu rijd ik uitsluitend korte stukjes dus nu ben ik wel benieuwd om ook dat ook verder uit te zoeken:

                    Wat raakt er precies vervuild bij veel korte stukjes, en wat kan ik er aan doen? Zijn mogelijk alle waterleidingen aan de binnenkant vervuild?….waardoor het water niet meer goed warmte kan opnemen? Is dat wat je bedoeld?…..En hoe krijg je dat eigenlijk schoon, want we hebben het hier niet over kalkaanslag ;)

                    Of zou ik de thermostaat zelf eens moeten reinigen, en kijken of dat helpt?

                    Hoe dan ook, en om te voorkomen dat we elkaar niet begrijpen:….Toen ik de 75C zag was ik NIET met een kort stukje bezig, maar reed ik een lang stuk en 100km/uur, maar buiten was het vochtig kil en koud (7C of zo)

                    Vriendelijke groeten Rinus

                    vervuiling op korte stukken bedoeld hij sludge.. dat is als de motor niet op temperatuur komt en olie en koelvloeistof met elkaar gaan mengen tot een grijze prut dat je koeling kan vervuilen of verstoppen

                    als je je thermostaat eruit hebt liggen kun je die eens in een pannetje met water leggen.. en een thermometer in het water en kijken of deze bij de temperatuur open gaat waar jouw koeling van je auto in werking hoort te gaan… is niet bij alle opels het zelfde. bij de een tussen 80 en 90 graden en bij andere tussen 85 en 95 zoals hierboven al genoemd wordt.. mocht je thermostaat bij 75 graden open gaan dan kun je die weggooien en een nieuwe bestellen…

                    #18299114
                    rinus747
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 May 2010

                      De olie is mooi helder en als hij een jaar oud is mooi zwart, en niet grijzig. En het koelwater is heel mooi helder rood. Dus er is geen vermenging.

                      Ik ga zo wie zo die thermostaat eens in een pannetje heet water testen.

                      Dan nog een vraag over het controleren van de temperatuur sensor: Ik kan via OBD de temperatuur uitlezen, en via het instrumenten paneel. Kan ik voor diagnose checken of die aan elkaar gelijk zijn? Of heeft dat geen zin omdat alles van een en dezelfde sensor af komt? (Zafira A 1.8 2001)

                      #18299115
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        thermostaat en temperatuursensor staan los van elkaar.. je kunt kijken met je obd wat je sensor doet ik heb geen idee of je met een obd ook kunt zien wat de themperatuur is via de sensor… maar de thermostaat is een kopersoort gevalletje dat op temperatuur reageert daarom dat bij een bepaald vastgestelde temperatuur die open gaat staan om de vloeistof rond te laten gaan

                        #18299116
                        rinus747
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 May 2010

                          Bart, ik denk dat ik begrijp wat jij bedoel, maar misschien heb ik mij niet duidelijk uitgedrukt, waardoor ik onduidelijk was over wat ik bedoel.

                          Jij bedoelt denk ik: De thermostaat en temperatuur meetsysteem staan los van. De thermostaat meet niets. Het is een mechanische regelklep zonder elektronische aansluiting.

                          Ik bedoelde: Of bij het meten van de temperatuur via het instrumenten paneel dezelfde sensor wordt gebruikt als het meten van de temperatuur via OBD. Als ieder meetsysteem zijn eigen sensor zou hebben dan kun je de uitlezingen vergelijken om te zien of een van de twee defect is. Als ze dezelfde sensor gebruiken zijn bij een kapotte sensor alle twee de getallen fout, maar wel aan elkaar gelijk.

                          Mijn vraag is dus: Zitten er twee sensoren in een auto (instrumenten paneel en OBD), of maar een sensor die op twee manieren uitgelezen kan worden?

                          #18299117
                          bart-gsi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 July 2012

                            1 sensor die op 2 manieren uit te lezen is.. vanaf je dashboard en via een obd

                            #18299118
                            rinus747
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              31 May 2010

                              ok….dank je

                              dan ga ik maar eens beginnen om een batterijtje voor mijn eigen temperatuur meter te kopen. Dan kan ik ten eerste meten of de auto wel goed meet, en…

                              Daarna kan ik in mijn pannetje water meten of de thermostaat bij de goede temperatuur omslaat

                              #18299119
                              joop1970
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 September 2010

                                Thermostaat is een paar euro, zou hem gewoon vervangen en dan testen.

                                #18299120
                                bart-gsi
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 July 2012

                                  vergeet niet een kan rode koelvloeistof erbij te kopen aangezien je met het vervangen van je thermostaat je koeling deels of helemaal leeg moet laten lopen…
                                  en met het bij vullen ontluchten
                                  ontluchten is met een open expansievat je motor op temperatuur laten komen en als je opel je koeling start zal je koelvloeistof niveau zakken en kun je daarna bijvullen

                                  #18299121
                                  rinus747
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    31 May 2010

                                    Even nieuws tussendoor:

                                    Een nieuwe knoopcel van 5 cent in mijn eigen thermometertje gedaan, en extern gemeten. De temperatuur aanduiding op frontpaneel en via OBDII gaven dezelfde waarde aan als mijn eigen metertje, dus het kan bijna niet anders dan dat het de termostaat is.

                                    Ik zit wel met een nieuwe vraag: Hoe krijgt de fabrikant en Action het voor elkaar om aan het eind van de keten voor 5 cent een knoopcel aan te bieden. Zelfs een dropje of een mentos uit een rolletje is al duurder!

                                    Hoe dan ook: Maandag maar eens aan de thermostaat gaan werken!

                                    #18299122
                                    bart-gsi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      7 July 2012

                                      geen idee hoe het in die keten eraan toe gaat met geld… thats not my department…

                                      dit zul je nodig hebben
                                      http://www.fsrs-opelwebshop.nl/thermostaat-opel-astra-corsa-meriva-signum-tigra.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
                                      http://www.fsrs-opelwebshop.nl/originele-opel-koelvloeistof-5-liter-rood.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      die koelvloeistof is de juiste en voorgeschreven KVS van opel

                                      #18299123
                                      Dolby
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 May 2008

                                        Je kunt eventueel ook even de auto uitlezen met een op-com. En dan kun je zien terwijl de motor draait. qua temperatuur op jouw meter en de temperatuur wat Op-com aangeeft dan weet je meteen of hier iets mis mee is. Meestal in dit soort gevallen is de thermostaat kapot aan het gaan.

                                        #18299124
                                        Opeltje17
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          18 January 2012

                                          Gewoon wachten op de opel test dag, en het winter certificaat kopen, heeft mij 2 jaar geleden ook een nieuwe thermostaat opgeleverd ;)

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.